Sony Alpha SLT-A55 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny w A55 utrzymuje się na poziomie bliskim 8 EV i dopiero przy maksymalnej czułości opada nieznacznie. Jest to wynik typowy dla większości testowanych przez nas lustrzanek. Więcej o możliwościach matrycy mówi jednak zakres tonalny dla najlepszej jakości zdjęcia, czyli przy stosunku szumu do sygnału na poziomie 0.1. W tym przypadku A55 osiąga poziom 6.4 EV. Trzeba przyznać, że nie jest to imponujący wynik, bowiem 50D zanotował w tej kategorii wartość na poziomie 7.4 EV. Z drugiej jednak strony jest to wartość porównywalna z tą jaką zanotował najnowszy Canon 60D.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu efekt końcowy w przypadku A55 jest podobny do tego z 50D. O ile dla ISO 100 udało się wydobyć pewne szczegóły na zdjęciach z obu aparatów, o tyle dla ISO 1600 szum jest na tyle wysoki, że skutecznie utrudnia to zadanie. Można się jedynie dopatrzyć różnicy w intensywności poszczególnych składowych szumu w porównywanych aparatach.
Przyciemnianie jasnych partii obrazu również daje podobne efekty. Można co prawda odnieść wrażenie, że nieznaczną przewagę w tej kategorii ma A55, jednak należy zwrócić uwagę, że w jego przypadku oryginalne zdjęcia przy tych samych parametrach ekspozycji są nieco słabiej naświetlone i nie ma na nim takich przepaleń jak w 50D.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|