Sony Alpha SLT-A55 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.3 | 113.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.44 | 113.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.89 | 110.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.5 | 114 |
3000K | Auto | 24.2 | 141.6 |
3000K | Żarówki | 8.79 | 110.9 |
3000K | 3000K | 6.69 | 108.5 |
6400K | Auto | 4.74 | 118.3 |
6400K | 6400K | 9.83 | 122.9 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.97 | 102.5 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.36 | 103 |
W typowych warunkach oświetleniowych A55 radzi sobie dobrze z odwzorowaniem kolorów na zdjęciach. Błędy koloru w przypadku automatycznego balansu bieli są stosunkowo nieduże w większości sytuacji i niejednokrotnie lepsze niż dla dedykowanych ustawień. Tradycyjnym wyjątkiem jest oczywiście światło żarowe, w przypadku którego lepiej jest zastosować ustawienie dedykowane lub nawet ustawić odpowiednią temperaturę barwową. Nieco mniej optymistycznie wygląda nasycenie koloru. A55 ma wyraźną tendencję do przesycania i większości przypadków parametr ten osiągnął dość wyraźny poziom. Jedynie dla światła lampy błyskowej notujemy wyraźnie niższe wartości. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.