Samsung NX100 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Widać praktycznie liniową zależność zakresu tonalnego od czułości ISO. Całkowity zakres utrzymuje się na poziomie 8.3 EV, co można rzec, jest wartością standardową. Znacznie ciekawsza (z praktycznego punktu widzenia) dynamika tonalna wysokiej jakości prezentuje się natomiast trochę gorzej. Przykładowo, aparat Sony NEX-5 dla czułości ISO 200 i ISO 1600 uzyskiwał odpowiednio 6.9 i 4.1 EV, podczas gdy NX100 uzyskuje 5.6 i 3.3 EV. W tej kategorii Samsunga wyprzedza również (choć raczej symbolicznie) Olympus E-PL1, który dla powyższych czułości uzyskiwał odpowiednio 5.9 i 3.8 EV.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić również wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 |
Przydatność surowych 48-bitowych plików TIFF (uzyskanych programem dcraw z oryginalnych plików SRW) do dalszej obróbki sprawdzamy za pomocą odpowiednich zdjęć testowych i poddając je operacjom rozjaśniania oraz przyciemniania o 4 EV w programie Adobe Lightroom. Zdjęcia wykonane zostały dla czułości ISO 100 przy przysłonie f/16 i czasie 30 sekund oraz ISO 1600, przysłonie f/16 i 2 sekundach. Wyniki obróbki umieszczamy poniżej, porównując je do analogicznych zabiegów na plikach z aparatów Sony NEX-5 oraz Olympus E-PL1.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|
Rozjaśnianie ciemnych partii obrazu idzie Samsungowi NX100 dość opornie, trochę lepiej pod tym kątem spisuje się Sony NEX-5, co zresztą pokrywa się z pomiarem zakresu tonalnego z początku rozdziału. Dla ISO 1600 każdy z aparatów odkrywa przede wszystkim szum, choć pośród niego to Sony zdaje się zawierać najwięcej informacji.
Odzyskiwanie szczegółów z jasnych partii obrazu wypada natomiast w gruncie rzeczy równie nieskutecznie dla wszystkich aparatów. Pokazywane fragmenty różnią się trochę obszarem przepaleń, ale jeżeli dobrze je przeanalizujemy, ujrzymy, że żaden z aparatów nie był w stanie tej sytuacji naprawić. Niezależnie od rozpatrywanej czułości ISO.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
|||
|