Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GH2 - test aparatu

15 marca 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 92

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Jak wspominaliśmy we wstępie, Panasonic GH2 wyglądem przypomina amatorskie lustrzanki. Wersja w kolorze czarnym, bo taką właśnie mieliśmy w naszym teście, prezentuje się bardzo klasycznie i estetycznie, a brak zbędnych ozdobników można uznać za dodatkowy atut. W sprzedaży jest również wersja w kolorze srebrnym. Nie mamy również zastrzeżeń do jakości wykonania. Konstrukcja aparatu zachowuje należytą sztywność, a poszczególne elementy obudowy są dobrze do siebie dopasowane. Mimo iż obudowa została wykonana z tworzyw sztucznych a waga samego korpusu nie jest duża, to jednak aparat wygląda na solidny i nie odnosimy wrażenia, że mamy do czynienia z plastikową zabawką. Rękojeść aparatu została wyłożona gumowym i chropowatym materiałem poprawiając stabilność uchwytu.

Pod względem wielkości GH2 wypada porównywalnie do bezlusterkowców Samsunga (NX10, NX11, NX5) Jedynie z powodu większej rękojeści i bardziej wystającego okularu wizjera jego rozmiar w tym kierunku jest trochę większy. Na obudowie Panasonika GH2, mimo jego niewielkich rozmiarów znalazło się dość miejsca na wiele elementów sterujących w postaci pokręteł, przełączników i przycisków. Pod tym względem GH2 może spokojnie konkurować z amatorskimi lustrzankami lub zaawansowanymi kompaktami. Funkcjonalność aparatu podnosi również obecność uchylanego i obrotowego wyświetlacza.


----- R E K L A M A -----


Zasilanie i gniazda

Panasonic GH2 zasilany jest akumulatorem DMW-BLC12E o pojemności 1200 mAh i napięciu 7.2 V. Komora na akumulator znajduje się na spodzie aparatu. Według instrukcji aparatu, akumulator wystarcza na wykonanie około 400 zdjęć. Podczas testowania byliśmy jednak w stanie wykonać około 500 zdjęć na w pełni naładowanym akumulatorze. W zestawie z aparatem dostępna jest ładowarka o oznaczeniach DE-A80A, przy pomocy której ładowanie akumulatora zajmuje około 140 min. Opcjonalnie można użyć zasilacza sieciowego DMW-AC8E w połączeniu z adapterem zasilania DMW-DCC8.

Panasonic GH2 jest kompatybilny z kartami pamięci SD/SDHC oraz SDXC zapewniającymi pojemności ponad 32 GB. Gniazdo na karty znajduje się po prawej stronie aparatu pod niewielką plastikową klapką.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Po lewej stronie na obudowie aparatu, pod gumowymi zaślepkami znajdują się trzy gniazda:

  • gniazdo mikrofonowe typu jack o średnicy 2.5 mm, będące jednocześnie wejściem na wężyk spustowy,
  • wyjście miniHDMI typu C,
  • wielofunkcyjne złącze USB.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Przyciski

Jak już wspominaliśmy, Panasonic GH2 posiada całkiem sporą liczbę przycisków. Pod tym względem zatem, powinien zaspokoić bardziej wymagających użytkowników. Przyjrzyjmy się bliżej dostępnym elementom sterującym zaczynając od górnej części aparatu.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Poniżej spustu migawki znajdują się dwa przyciski: jeden służy do nagrywania filmów (REC), a drugi Fn 1 stanowi przycisk funkcji 1 i domyślnie włącza tryb automatyczny „Inteligent Auto”. Można mu jednak przypisać jedną z wybranych funkcji. Obok wspomnianych przycisków odnajdziemy koło nastaw, przy którym jest włącznik aparatu oraz przełącznik trybów pracy migawki: zdjęcie pojedyncze, zdjęcia seryjne, bracketing, samowyzwalacz. Na kole nastaw natomiast znajdziemy następujące pozycje:

  • iA – inteligentny tryb automatyczny,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb priorytetu przysłony,
  • S – tryb priorytetu migawki,
  • M – tryb ręczny,
  • C1, C2, C3 – tryb użytkownika,
  • tryb filmu kreatywnego,
  • SCN – tryb scen: rozmycie tła, portret nocny, krajobraz nocny, zachód słońca, impreza, sport, dziecko 1, dziecko 2, zwierzęta,
  • tryb zbliżenia: kwiat, żywność, obiekty, kreatywny (z regulacją przysłony),
  • tryb krajobrazowy: normalny, natura, architektura, kreatywny (z regulacją czasu),
  • tryb portretowy: normalny, gładka skóra, w plenerze, w pomieszczeniach, kreatywny (z regulacją przysłony),
  • tryb „Moje kolory” – automatyczne fotografowanie w różnych wersjach kolorystycznych: ekspresyjny, retro, czyste barwy, elegancki, monochromatyczny, sztuka dynamiczna, sylwetka, własne.
Po lewej stronie lampy błyskowej znajduje się zwalniająca ją dźwignia oraz przełącznik ustawiania ostrości (MF, AFS, AFC) i koło nastaw trybów autofokusu:
  • rozpoznawanie twarzy,
  • śledzenie,
  • automatyczny wybór pola,
  • punktowy AF.

Przejdźmy teraz do tylnej ścianki aparatu.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Po lewej stronie wizjera znajduje się przycisk przełączający wyświetlenie obrazu pomiędzy ekranem LCD a wizjerem. Przy samym wizjerze odnajdziemy natomiast pokrętło regulacji dioptrii. Po drugiej stronie wizjera znajduje się przycisk poglądu zdjęć, a zaraz obok przycisk blokady autofokusu i pomiaru światła AF/AE LOCK. W prawym górnym narożniku natomiast znajdziemy pokrętło sterujące, które jednocześnie można wciskać. Taka funkcjonalność pozwala na bardzo szybkie zmienianie czasu i przysłony w trybie ręcznym. Przechodząc w dół, po prawej stronie wyświetlacza natrafimy na dwa przyciski: Q.MENU, który uaktywnia ikony na wyświetlaczu oraz DISPLAY, który wyświetla tablicę kontrolną lub gasi ekran LCD. Poniżej znajduje się krzyżak wielofunkcyjny z przyciskami kierunkowymi. Jego poszczególne elementy obsługują następujące funkcje:

  • górny – czułość ISO,
  • prawy – balans bieli,
  • lewy – programowalny przycisk funkcji 2,
  • dolny – programowalny przycisk funkcji 3.
Pośrodku krzyżaka znajduje się przycisk MENU/SET, który otwiera menu aparatu i służy do zatwierdzania dokonywanych ustawień. Na samym dole odnajdziemy przycisk usuwania zdjęć, który w trybie fotografowania pozwala przymknąć przysłonę w celu oceny głębi ostrości.


Menu

Menu GH2 zostało podzielone na 6 głównych zakładek: menu fotografowania, filmowania, ustawień własnych, konfiguracji, moje menu oraz menu odtwarzania. Jeśli liczba elementów w danym menu jest duża, dzieli się ono wówczas na odpowiednią liczbę podstron. Poniżej przedstawiamy wszystkie pozycje zawarte w poszczególnych zakładkach.

Menu fotografowania

  • Tryb kliszy – wybór jednego z 9 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 2 zestawów ustawień własnych,
  • Format obrazu (4:3, 3:2, 16:9, 1:1),
  • Rozmiar obrazu: L, M lub S,
  • Jakość zdjęcia (JPEG FINE, JPEG STANDARD, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG STANDARD, RAW),
  • Rozpoznawanie twarzy z możliwością regulacji czułości rejestracji i pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
  • Tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
  • Stabilizator obrazu (Tryb 1 – ciągła stabilizacja, Tryb 2 – stabilizacja w momencie wciśnięcia spustu, Tryb 3 – stabilizacja w kierunku pionowym) – opcja ta jest aktywna tylko wtedy gdy do aparatu podłączony jest obiektyw z mechanizmem optycznej stabilizacji obrazu,
  • Opcje lampy błyskowej,
  • Redukcja efektu czerwonych oczu,
  • Synchronizacja lampy (z pierwszą lub drugą kurtyną migawki),
  • Kompensacja błysku,
  • Automatyczne ustawianie ostrości zdjęcia (inteligentna rozdzielczość),
  • Automatyczne ustawianie kontrastu i jasności zdjęcia (inteligentna dynamika),
  • Ustawienie górnej granicy ISO,
  • Redukcja szumu przy długich czasach (ON/OFF),
  • Zoom optyczny – funkcja sztucznego zoomu optycznego pozwalająca na maksymalnie 2-krotne powiększenie obrazu (jeśli wybrany został mały rozmiar zdjęcia w proporcji 4:3),
  • Zoom cyfrowy: 2x lub 4x,
  • Szybkość trybu seryjnego,
  • Auto bracketing,
  • Bracketing obrazu (automatyczne wykonanie 4 zdjęć w różnych proporcjach obrazu),
  • Samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
  • Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB).

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu filmowania:

  • Tryb kliszy – wybór jednego z 9 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 2 zestawów ustawień własnych,
  • Tryb filmowania (AVCHD (1080i), AVCHD (720p) lub Motion JPEG),
  • Jakość obrazu (FSH, FH dla AVCHD (1080i); SH, H dla AVCHD (720p); 24H, 24L dla 24 CINEMA i VARIABLE MOVIE MODE w trybie filmu kreatywnego; HD, WVGA, VGA, QVGA dla Motion JPEG),
  • Tryb ekspozycji,
  • Tryb zdjęcia,
  • Ciągły AF,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Inteligentna dynamika,
  • Wyciszanie odgłosu wiatru (OFF, LOW, STANDARD, HIGH),
  • Wyświetlanie poziomu mikrofonu,
  • Regulacja poziomu mikrofonu,
  • Zoom optyczny,
  • Zoom cyfrowy,
  • Wskaźnik prześwietleń.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu ustawień własnych:

  • Zapamiętywanie własnych ustawień aparatu: C1, C2, C3,
  • Ustawienia przycisków Fn,
  • Wyświetlanie histogramu (ON/OFF),
  • Wyświetlanie linii siatki (OFF lub jeden z trzech rodzajów siatki),
  • Wskaźnik prześwietleń (ON/OFF),
  • Blokada: AF, AE, lub AF/AE,
  • Utrzymywanie blokady AF/AE – po wybraniu opcji OFF blokada AF/AE będzie aktywna tak długo jak przycisk AF/AE LOCK pozostaje wciśnięty; przy opcji ON blokadę AF/AE włącza się i wyłącza pojedynczym wciśnięciem przycisku AF/AE LOCK,
  • Pre AF (OFF, Quick AF, Continuous AF) – opcje wstępnego ustawiania ostrości przed wciśnięciem spustu migawki,
  • Bezpośrednie ustawianie obszaru AF (ON/OFF) – możliwość szybkiej kontroli położenia obszaru AF za pomocą przycisków kierunkowych,
  • Priorytet ostrości (ON/OFF) – przy opcji ON zdjęcie zostanie wykonane dopiero w momencie potwierdzenia ustawienia ostrości,
  • AF z migawką (ON/OFF) – ustawianie ostrości po wciśnięciu spustu migawki do połowy,
  • Lampka wspomagająca AF (ON/OFF),
  • AF+MF (ON/OFF) – możliwość ręcznej korekty ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
  • Wspomaganie MF (ON/OFF) – automatyczne powiększenie centralnej części obrazu w momencie przekręcenia pierścienia ostrości,
  • Wskaźnik MF (ON/OFF) – wyświetlanie wskaźnika nieskończoność-makro przy ręcznym ustawianiu ostrości,
  • Utrzymywanie podglądu głębi ostrości – przy opcji OFF podgląd głębi ostrości widoczny jest wyłącznie wtedy, kiedy wciśnięty zostanie dedykowany mu przycisk; przy opcji ON podgląd głębi ostrości uruchamia się i wyłącza pojedynczym wciśnięciem dedykowanego przycisku,
  • Stały podgląd z uwzględnieniem głębi ostrości i jasności zgodnie z ustawionymi parametrami ekspozycji (ON/OFF),
  • Wyświetlanie skal czasu ekspozycji i przysłony (ON/OFF) – skale wyświetlają się czasowo w trakcie ustawiania parametrów ekspozycji,
  • Ustawianie ekspozycji – zmiana sposobu przełączania pomiędzy parametrami ekspozycji w trybie M i włączania kompensacji ekspozycji w trybach P, S, A (przycisk w pokrętle sterującym lub przycisk LVF/LCD),
  • Styl widoku wizjera,
  • Styl widoku wyświetlacza,
  • Zmiana kolorystyki ekranu informacyjnego,
  • Ustawienia automatycznego przełączenia między LCD a wizjerem,
  • Przycisk nagrywania filmów (ON/OFF),
  • Rozmiar widocznego obszaru nagrywania (obszar charakterystyczny dla zdjęć lub pliku wideo),
  • Wyświetlanie pozostałej liczby zdjęć lub długości filmu,
  • Dotykowe menu podręczne (ON/OFF),
  • Funkcja migawki dotykowej (ON/OFF),
  • Wyświetlanie wskazówek funkcji panelu dotykowego podczas odtwarzania zdjęć (ON/OFF),
  • Ustawienia szybkości przewijania zdjęć za pomocą obsługi dotykowej (Duża, Mała),
  • Wyświetlanie informacji o funkcji pokrętła sterującego po wybraniu jednego z trybów M, P, S lub A (ON/OFF),
  • Wyświetlanie ostatnio używanej pozycji w menu po wciśnięciu przycisku MENU/SET (ON/OFF),
  • Odświeżanie pikseli – aparat sprawdza czy obraz zarejestrowany na czujniku oraz po obróbce są do siebie zbliżone; eliminuje on w ten sposób błędy matrycy,
  • Czyszczenie matrycy,
  • Zdjęcie bez obiektywu (ON/OFF).

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu konfiguracji:

  • Ustawienia daty i czasu,
  • Czas światowy – zdefiniowanie strefy czasowej domowej i miejsca podróży,
  • Data podróży – ustawienia dotyczące daty wyjazdu i powrotu z podróży,
  • Ustawienia sygnałów dźwiękowych,
  • Ustawienia głośności,
  • Regulacja wyświetlacza – ustawienia jasności kontrastu i koloru obrazu wyświetlanego na ekranie LCD,
  • Tryb jasności wyświetlacza LCD: Auto, Mode1 (zwiększona jasność LCD), Mode2 (standardowa), Mode3 (zmniejszona),
  • Oszczędzanie energii – opcje związane z automatycznym wyłączaniem się wyświetlacza i aparatu,
  • Automatyczny podgląd – ustawienie czasu automatycznego podglądu (OFF, 1 s, 3 s, 5 s, stale),
  • Tryb USB (wydruk bezpośredni lub komputer),
  • Wyjście wideo (NTSC lub PAL),
  • Format TV (16:9 lub 4:3),
  • Tryb HDMI (Auto, 1080i, 720p, 576p [PAL]/480p [NTSC]),
  • Funkcja „VIERA Link”,
  • Konfiguracja sposobu odtwarzania zdjęć 3D,
  • Funkcja oznaczania ulubionych zdjęć (ON/OFF),
  • Automatyczne wyświetlanie dedykowanego menu po przełączeniu aparatu w tryb portret, krajobraz, makro, SCN lub kreatywne filmowanie,
  • Kalibracja funkcji ekranu dotykowego,
  • Język,
  • Wersja oprogramowania,
  • Zerowanie numeracji plików,
  • Resetowanie ustawień aparatu,
  • Formatowanie karty.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu odtwarzania:

  • Ustawienia wyświetlania 2D/3D (w przypadku podłączenia aparatu do odpowiedniego telewizora),
  • Pokaz slajdów,
  • Tryb odtwarzania (normalny, zdjęcia, AVCHD, Motion JPEG, 3D, kategorie, ulubione),
  • Edycja tytułu – dodawanie i edycja tytułów zdjęć,
  • Dodawanie tekstu – dodawanie opisu do zdjęć (data wykonania, wiek, data podróży, tytuł),
  • Dzielenie filmów wideo na dwie części,
  • Zmiana rozmiaru zdjęć,
  • Kadrowanie,
  • Zmiana formatu,
  • Obracanie zdjęć (ręczne),
  • Obracanie zdjęć (automatyczne),
  • Ulubione – oznaczanie ulubionych zdjęć,
  • Ustawienia wydruku,
  • Zabezpieczanie zdjęć,
  • Edycja danych związanych z rozpoznawaniem twarzy.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W zakładce o oznaczeniu MY (MOJE MENU) znajdziemy pięć ostatnio odwiedzanych przez nas funkcji w menu. W GH2 mamy również do dyspozycji swego rodzaju menu funkcyjne, uruchamiane przyciskiem Q.MENU lub przy użyciu odpowiedniej funkcji dotykowej obsługi LCD. Umożliwia ono szybką zmianę sporej liczby ustawień i parametrów, które reprezentowane są na ekranie przez odpowiednie ikonki. Liczba elementów menu funkcyjnego zależy od wybranego trybu pracy aparatu. W trybach manualnych zawiera ono następujące pozycje:

  • Tryb lampy błyskowej,
  • Tryb filmu,
  • Tryb stabilizacji obrazu,
  • Szybkość zdjęć seryjnych / opcje bracketingu / opcje samowyzwalacza,
  • Format / jakość pliku wideo,
  • Format / rozmiar zdjęcia,
  • Jakość zdjęcia,
  • Inteligentna dynamika,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Wartość przysłony (w trybie A, oraz M),
  • Czas ekspozycji (w trybie S, oraz M),
  • Kompensacja ekspozycji (w trybie S, A, oraz P),
  • Czułość ISO,
  • Balans bieli,
  • Pozostała liczba zdjęć / pozostały czas wideo.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Wyświetlacz

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W Panasoniku GH2 znajduje się taki sam wyświetlacz LCD, jaki zastosowano w modelu G2. Jest on obrotowy, ma przekątną o długości 3 cali i rozdzielczość wynoszącą 460.000 punktów. W menu konfiguracji odnajdziemy opcje pozwalające na regulację kontrastu, nasycenia, jasności oraz zabarwienia wyświetlanego na ekranie obrazu. Kontrast i nasycenie ustawiamy za pomocą pojedynczej, 7-stopniowej skali. Druga 7-stopniowa skala dotyczy regulacji jasności. Zabarwienie obrazu można regulować za pomocą dwóch skal: żółty-niebieski, zielony-czerwony, z których każda ma 11 stopni.

Panasonic umożliwia również wybór trybu intensywności podświetlenia wyświetlacza, a odpowiednie opcje odnaleźć można w menu konfiguracji. Jeśli zdecydujemy się na wariant „AUTO” wówczas aparat automatycznie będzie dostosowywał jasność wyświetlacza do panujących warunków oświetleniowych. Do wyboru mamy również 3 tryby w których jasność ustawiana jest na konkretnym poziomie (zwiększona, standardowa, zmniejszona).

Wyświetlany obraz jest czytelny i odwzorowuje mniej więcej to, co potem widzimy na ekranie dobrej klasy monitora. Dzięki automatycznemu dostosowywaniu jasności obraz pozostaje wyraźny nawet przy pracy w silnym świetle. Dodatkowo ekran w GH2, podobnie jak w modelu G2, reaguje na dotyk. Korzystając z przycisku DISPLAY można wyświetlić tablicę kontrolną z ustawieniami aparatu, które można zmieniać w standardowy sposób poprzez przyciski kierunkowe lub przez dotyk. Schemat wyglądu wyświetlacza LCD z opisem widocznych elementów prezentujemy poniżej.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


1 – tryb lampy błyskowej, 2 – tryb kliszy fotograficznej, 3 – wskaźnik stabilizacji obrazu, 4 – tryb migawki: zdjęcie pojedyncze, tryb seryjny, bracketing, samowyzwalacz, 5 – tryb wideo (REC), 6 – rozdzielczość zdjęcia, 7 – jakość zdjęcia, 8 – inteligentna ekspozycja, 9 – inteligentna rozdzielczość, 10 – wskaźnik akumulatora, 11 – wskaźnik aktywności karty pamięci, 12 – potwierdzenie ustawienia AF, 13 – włączenie funkcji dotykowego menu, 14 – włączenie funkcji dotykowego wyzwalania migawki, 15 – wskazówki dotyczące obsługi pokrętła / czas nagrywania filmu, 16 – liczba zdjęć do nagrania, 17 – balans bieli, 18 – ISO, 19 – kompensacja ekspozycji, 20 – szybkość migawki, 21 – przysłona, 22 – tryb fotografowania, 23 – pomiar światła, 24 – tryb AF, 25 – tryb ustawiania ostrości, 26 – wskaźnik poziomu ekspozycji, 27 – obszar AF, 28 – priorytet wykonywania zdjęć podczas nagrywania filmów.

Poza wspomnianą funkcjonalnością ekranu dotykowego należy wspomnieć o jeszcze kilku innych. Za palcem lub rysikiem podążać będą linie kadrowania oraz przesuwać można po całym ekranie wyświetlany na żywo histogram. Poprzez dotyk można regulować rozmiar punktu AF i obszaru gdzie ma być automatycznie ustawiana ostrość. Można to połączyć z automatycznym wyzwoleniem migawki i wtedy po „puknięciu” w miejsce gdzie ma być ustawiona ostrość, aparat ustawi ją i od razu zostanie wyzwolona migawka. W trybie przeglądanie zdjęć w sposób dotykowy można zdjęcie powiększać i przesuwać oraz przeglądać fotografie przesuwając palec/rysik po ekranie z prawa na lewo, lub odwrotnie (tak jak w telefonach komórkowych z dotykowym wyświetlaczem).

Podczas fotografowania mamy do wyboru 4 tryby widoku wyświetlacza:

  • aktualny kadr (opcjonalnie linie kadrowania oraz ikonki funkcji dotykowych),
  • aktualny kadr + ikonki menu podręcznego (opcjonalnie linie kadrowania, histogram oraz ikonki funkcji dotykowych),
  • tablicę kontrolną z ustawieniami aparatu,
  • wyświetlacz wyłączony.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć:

  • samo zdjęcie,
  • zdjęcie + podstawowe informacje (w dolnej i górnej części ekranu),
  • miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
  • miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
  • zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 zdjęć) i z poziomu kalendarza.

Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Tryb Wideo

Panasonic GH2 posiada bardzo rozbudowany tryb wideo, a możliwości wyboru w tym względzie mogą w pierwszej chwili przyprawić o zawrót głowy. Poza dedykowanym trybem filmu kreatywnego, użytkownik może rozpocząć nagrywanie filmu w każdym innym trybie, dzięki osobnemu przyciskowi znajdującemu się w górnej części obudowy. Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej zakładce głównego menu. Jeżeli chodzi o formaty i jakość nagrywanych filmów do dyspozycji mamy następujące możliwości:

  • format AVCHD, 1920×1080 pikseli, 50i
    • jakość FSH – około 17 Mb/s
    • jakość FH – około 13 Mb/s
  • format AVCHD, 1280×720 pikseli, 50p
    • jakość SH – około 17 Mb/s
    • jakość H – około 13 Mb/s
  • format Motion JPEG, 30 kl/s
    • HD – 1280×720 pikseli (proporcje 16:9)
    • WVGA – 848×480 pikseli (proporcje 16:9)
    • VGA – 640×480 pikseli (proporcje 4:3)
    • QVGA – 320×240 pikseli (proporcje 4:3)
Jeśli w trybie kreatywnego filmowania wybrana zostanie opcja 24P CINEMA lub VARIABLE MOVIE MODE wówczas do wyboru mamy:
  • jakość 24H – 1920×1080 pikseli, 24p (około 24 Mb/s)
  • jakość 24L – 1920×1080 pikseli, 24p (około 17 Mb/s)
Opcja 24P umożliwia nagrywanie filmów z efektem poobrazu przypominającym obraz kinowy. VARIABLE MOVIE MODE natomiast, daje możliwość nagrywania filmów w zwolnionym i przyspieszonym tempie, a do wyboru mamy następujące ustawienia: 80%, 160%, 200% i 300%. Ostatnia opcja w trybie filmu kreatywnego, czyli FILM MANUALNY umożliwia ręczną zmianę przysłony i szybkości migawki oraz czułości (maksymalnie do wartości ISO 3200). Pozostałe dwie opcje trybu filmu kreatywnego również umożliwiają ręczną regulację parametrów ekspozycji.

Testowany Panasonic daje możliwość nagrywania dźwięku stereo, a wbudowany mikrofon został umieszczony na szczycie lampy błyskowej. Do GH2 można także podłączyć zewnętrzny mikrofon stereo (np. opcjonalny DMW-MS1). W menu odnajdziemy również trzystopniową redukcję szumu wiatru.

Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać tak jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu można włączyć także ciągły autofokus, a jeśli chcemy ustawiać ostrość ręcznie, to wystarczy, nawet w trakcie nagrywania, ustawić przełącznik w pozycji MF. Dostępna jest także funkcja cyfrowego zoomu o wartości 2x lub 4x oraz optycznego zoomu polegająca na wycinaniu ze środka matrycy obrazu o określonej rozdzielczości, co daje efekt przybliżenia.

Przykładowe filmy

AVCHD 1920×1080 pix, 25 s, 51 MB
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
AVCHD 1280×720 pix, 24 s, 49.8 MB
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Motion JPEG 1280×720 pix, 25 s, 88.3 MB
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Motion JPEG 1280×720 pix, 23 s, 63.8 MB
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
AVCHD 1920×1080 pix, 23 s, 59.3 MB (tryb 24P CINEMA, f/2.8, ISO 160)
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
AVCHD 1920×1080 pix, 24 s, 63.8 MB (tryb 24P CINEMA, ISO 200)
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
AVCHD 1920×1080 pix, 22 s, 43.8 MB (tryb FILM MANUALNY, f/2.8, ISO 200)
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
AVCHD 1280×720 pix, 20 s, 39.7 MB (tryb FILM MANUALNY, ISO 200)
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
AVCHD 1920×1080 pix, 22 s, 60.2 MB (tryb VARIABLE MOVIE MODE, opcja 200%)
Panasonic Lumix DMC-GH2 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Wizjer

Wizjer w Panasoniku GH2 jest elektroniczny ale bardzo czytelny. Wyświetlane jest w nim wszystko to, co na ekranie LCD, a więc posiada 100% krycie. Jego dobrą jakość obrazu gwarantuje między innymi wysoka rozdzielczość, która według specyfikacji, wynosi 1 533 600 punktów. Zaletą tego wizjera jest szeroki zakres regulacji dioptrii wynoszący od −4 do +4. Obok wizjera znajduje się czujnik zbliżenia oka. Po jego aktywacji w menu, obraz z LCD będzie automatycznie wyświetlany w wizjerze po przyłożeniu aparatu do oka.

Elektroniczny wizjer w Panasoniku GH2 użytkuje się całkiem wygodnie. Niewątpliwy wpływ na to ma jego spora wielkość, którą warto pochwalić. Również dobra, jak na wizjer elektroniczny, jakość obrazu ma znaczenie. Przy pracy w dobrych warunkach oświetleniowych nie zauważyliśmy w obrazie szczególnych wad (smużenia bądź opóźnień), na które warto byłoby zwrócić uwagę. Zaletą wizjera elektronicznego jest również podgląd znacznie większej liczby informacji o parametrach, niż ma to miejsce w typowych wizjerach optycznych. Wygodę użytkowania poprawia również to, że okular wizjera jest wyraźnie wysunięty poza obrys korpusu aparatu.