Panasonic Lumix DMC-GH2 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Całkowity zakres tonalny dla większości czułości utrzymuje się na poziomie około 7.5 EV. Trudno ten wynik uznać za nietypowy, jednak większość z testowanych przez nas aparatów osiąga wynik w na poziomie 8 EV. Spójrzmy jednak na zakres tonalny dla najlepszej jakości obrazu, który jest znacznie bardziej miarodajny przy porównywaniu osiągów z różnych aparatów. Maksymalna wartość dynamiki tonalnej, jaką zanotował GH2 wynosi 5.3 EV. Wynik ten nie imponuje niestety. W stosunku do większości lustrzanek, czy na przykład Samsunga NX100 jest on niski. Wypada również słabo w stosunku do innych bezlusterkowców systemu Mikro 4/3, bowiem te przetestowane przez nas do tej pory notowały wartość na poziomie 6 EV. Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie one posiadały ISO 100, a tej w GH2 nie uświadczymy. Przy minimalnej czułości wynoszącej ISO 160 i tak małych pikselach, GH2 jak widać nie jest w stanie im dorównać.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV, zatem całkowity zakres tonalny na plikach JPEG wynosi około 8 EV.
ISO | Granica bieli | |||
160 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
160 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
Ze względu na brak czułości ISO 100 w GH2, zdjęcia wykonaliśmy przy ISO 160 zwiększając jednocześnie wartość przysłony do f/20.
160 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu widać przewagę większej dynamiki tonalnej lustrzanki Canona. Dla ISO 160 w jej przypadku udało się odzyskać część szczegółów na zdjęciu, podczas gdy w GH2 wzrost szumu skutecznie uniemożliwił to zadanie. Dla ISO 1600 w obu przypadkach szum zdominował obraz, jednak jego intensywność w GH2 jest wyraźnie wyższa.
Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu w przypadku obu aparatów daje podobne efekty. Widoczne na poniższych przykładach różnice wynikają z tego, że oryginalne zdjęcia mimo tych samych parametrów ekspozycji zostały różnie naświetlone przez oba aparaty. Dla ISO 1600 daje się jednak zauważyć, że szum w 50D ma mniejszy wpływ na obraz wynikowy niż w GH2.
160 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|