Panasonic Lumix DMC-GH2 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2, 3, 4,
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M, B-A, a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.4 | 104.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.03 | 104.7 |
3000K | Auto | 15.4 | 115.7 |
3000K | Żarówki | 6.94 | 100.1 |
3000K | 3000K | 4.28 | 96.6 |
6400K | Auto | 5.66 | 110.7 |
6400K | 6400K | 8.39 | 112.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.27 | 100 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.8 | 98 |
Panasonic GH2 nie ma w zasadzie problemów z prawidłowym odwzorowaniem kolorów w różnych warunkach oświetleniowych. Automatyczny balans bieli tradycyjnie zawodzi przy pracy w świetle żarowym, jednak jak widać z powyższej tabelki, w takiej sytuacji wystarczy wybrać dedykowany balans bieli lub ustawić temperaturę barwową na 3000K. W pozostałych przypadkach natomiast, błędy koloru utrzymują się na niskim poziomie. Podobnie sytuacja wygląda w kwestii nasycenia koloru. Poza automatycznym balansem bieli dla światła żarowego oraz światłem o temperaturze barwowej 6400K, odchyłki od wartości 100% nie są duże. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.