Olympus E-PL2 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300 K),
- Cień (7500 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (4000 K),
- Pod wodą,
- Światło lampy błyskowej (5500 K),
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.26 | 102.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.12 | 101.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.96 | 101.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.26 | 100.4 |
3000K | Auto | 12 | 97.83 |
3000K | Żarówki | 8.89 | 100.9 |
3000K | 3000K | 6.05 | 100.4 |
6400K | Auto | 4.79 | 102.7 |
6400K | 6400K | 11.3 | 109.7 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.75 | 97.43 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.67 | 97.31 |
Automatyczny balans bieli w E-PL2 działa sprawnie w typowych warunkach oświetleniowych. Poza światłem żarowym błędy utrzymują się na stosunkowo niskim poziomie i w większości przypadków są porównywalne z tymi jakie uzyskaliśmy dla ustawień dedykowanych. Co ciekawe, przy świetle o temperaturze barwowej 6400K błąd koloru na automatycznym balansie bieli jest znacznie niższy, niż przy ustawieniu konkretnej temperatury. Warto również zwrócić uwagę na stosunkowo duży błąd dla światła żarowego przy balansie bieli ustawionym na żarówkę. Widać, że w tym przypadku lepiej będzie zastosować odpowiednią temperaturę barwową.
Nasycenie koloru utrzymuje jest w większości przypadków na dobrym poziomie. Przy niektórych źródłach światła obserwujemy nieznacznie przesycenia, natomiast przy innych niedosycenie. Odchyłki od 100% są jednak małe.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.