Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm FinePix HS20 EXR - test aparatu

Fujifilm FinePix HS20 EXR
13 lipca 2011
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 58

1. Wstęp

Fujifilm FinePix HS20 EXR - Wstęp


Na początku stycznia tego roku firma Fujifilm oficjalnie poinformowała o wprowadzeniu na rynek modelu FinePix HS20 EXR. Donosiliśmy o tym w artykule „Fujifilm FinePix HS20 EXR” z 5 stycznia. Zastąpił on tym samym model HS10, który cieszył się zaledwie 11-miesięcznym pobytem na rynku.

Seria FinePix HS skierowanych do wymagających amatorów, czasami nawet profesjonalistów, którzy zamiast lustrzanki i kilku obiektywów wolą jeden aparat o zbliżonych do lustrzanki możliwościach i podobnej funkcjonalności. HS20 odziedziczył po swoim poprzedniku niezwykle ciekawy pod względem konstrukcyjnym obiektyw zmiennoogniskowy o zakresie od 24 do aż 720 mm (wartość ogniskowej po przeliczeniu na format klatki 35 mm). Mechanizm zmiany ogniskowej działa w nim jak w klasycznym zoomie do lustrzanki. Do dyspozycji jest bowiem manualny pierścień zmiany ogniskowej i pierścień do ustawiania ostrości. Dzięki temu ma się wrażenie pracy z małą lustrzanką z zamontowanym do niej obiektywem typu hiperzoom.


----- R E K L A M A -----

Wzorem poprzednika, nowy HS20 został wyposażony w matrycę BSI (back side illumination), ale nie 10-, a 16-megapikselową. Architektura BSI gwarantuje z definicji lepszą wydajność kwantową, co owocuje mniejszymi szumami na wysokich czułościach. Co więcej, matryca wykonana jest w technologii EXR, a wiec ma siatkę pikseli obróconą o 45 stopni w porównaniu do konwencjonalnych matryc. Oprogramowanie może dodatkowo podzielić piksele na dwie grupy różniące się czułością, tak aby matryca mogła zbierać informacje z szerszego zakresu przejść tonalnych łącząc obrazy z dwóch grup pikseli w jeden.

Fujifilm FinePix HS20 EXR - Wstęp
1. mikrosoczewki, 2. filtr kolorów, 3. fotodiody, 4. obwód odprowadzający

Dodatkowe zmiany w HS20 w stosunku do HS10 to tryb Motion Panorama pozwalający w prosty sposób wykonywać zdjęcia panoramiczne o kącie 360 stopni, kompatybilność z pilotem zdalnego wyzwalania migawki RR-80, tryby symulacji filmów światłoczułych, a także możliwość stosowania wysokiej pojemności kart pamięci SDXC. Korzystający z lamp błyskowych z pewnością z zadowoleniem powitają w aparacie HS20 EXR pomiar TTL dla błysku.

Zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów testu Fujifilm HS20 EXR, w których między innymi staramy się odpowiedzieć na szereg pytań dotyczących możliwości obiektywu i nowej matrycy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe?. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu Często zadawane pytania.

Aparat wypożyczył do testów sklep Cyfrowe.pl, za co serdecznie dziękujemy.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Fujifilm
Model FinePix HS20 EXR
Data premiery 2011-01-05
Liczba pikseli 16 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4608×3456
• 4608×3072 (3:2)
• 4608×2592 (16:9)
• 3264×2448
• 3264×2176 (3:2)
• 3264×1840 (16:9)
• 2304×1728
• 2304×1536 (3:2)
• 1920×1080 (16:9)
Matryca 1/2 cala, EXR CMOS, 4:3
Procesor obrazu brak danych
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264/AVC)
• Dźwięk: WAVE stereo
Zakres ISO Auto, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400*, 12800** ISO
* - rozdzielczość ograniczona do 8 Mpix,
** - rozdzielczość ograniczona do 4 Mpix,
Migawka Migawka mechaniczno-elektroniczna,
W trybie M: 30 s – 1/4000 s
W trybie auto 1/4 s – 1/4000 s
Konstrukcja obiektywu Fujinon
15 elementów w 11 grupach
Ogniskowa obiektywu 4.2 – 126.0mm
(ekwiwalent: 24 – 720 mm dla filmu 35 mm)
Światłosiła f/2.8 - 5.6
Zoom optyczny 30x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1920 x 1080 (Full HD) z szybkością 30 kl./s,
• 1280 x 720 (HD) z szybkością 60 kl./s
• 640 x 480 (VGA) z szybkością 30 kl./s
Tryby super szybkich filmów (bez dźwięku):
• z szybkością 80 kl./s,
• z szybkością 160 kl./s,
• z szybkością 320 kl./s.
Ogniskowanie AF TTL oparty o detekcję kontrastu, MF
• Tryby pól AF: Obszar wskazany ręcznie, Wielopunktowy, Centralny, Śledzenie AF
• Tryby AF: Normalny, Makro, Super Makro, Ciągły
• Funkcja wykrywania twarzy
• Dioda wspomagająca AF
Pomiar światła Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru:
• Matrycowy
• Punktowy
• Uśredniony
Ostrość od • AF Normalny (szeroki kąt): od 50 cm do nieskończoności,
• AF Normalny (tele): od 3 m do nieskończoności,
• AF Makro (szeroki kąt): od 10 cm do 3 m,
• AF Makro (tele): od 2 m do 5 m,
• AF Super Makro: od 1 cm do 1 m.
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
• ustawienia własne wg wzorca.
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV
Programy Auto, EXR, Zaawansowany (Adv), Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Użytkownika (C), SP1, SP2, Panorama,
• Programy tematyczne: Naturalne oświetlenie, Naturalne oświetlenie z lampą, Portret, Ulepszony portret, Pies, Kot, Krajobraz, Sport, Noc, Noc ze statywem, Sztuczne ognie, Zachód słońca, Śnieg, Plaża, Przyjęcie, Kwiaty, Tekst.
Zdjęcia seryjne • Tryb TOP L, z szybkością 8, 5 lub 3 kl./s w pełnej rozdzielczości, do 8 zdjęć JPEG
• Tryb TOP M, z szybkością 11, 8, 5 lub 3 kl./s z rozdzielczością ograniczoną do 8 Mpix, do 16 zdjęć JPEG
• Tryb TOP S, z szybkością 11, 8, 5 lub 3 kl./s z rozdzielczością ograniczoną do 4 Mpix, do 32 zdjęć JPEG
Lampa błyskowa Funkcje: Auto, Auto+Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Błysk przytłumiony
• Zakres (czułość ISO Auto): 0.3-7.1 m (szeroki kąt), 2.0-3.8 m (tele).
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 10 lub 2s
Karta pamięci Pamięć wewnętrzna: ok. 20 MB,
• Karty pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC (UHS-I)
LCD obrotowy, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, 460.000 pikseli,
pokrycie ok. 100 % kadru
Wizjer Elektroniczny EVF, 0.2 cala, 200.000 punktów, z czujnikiem zbliżenia oka, pokrycie ok 97% kadru
Komunikacja i złącza Złącze USB 2.0 Hi-speed, wyjście audio-wideo (PAL/NTSC), wyjście mini HDMI
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RR80
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
Zasilanie 4 baterie alkaliczne typu AA (wydajność ok 350 zdjęć),
Opcjonalnie 4 akumulatorki niklowo-wodorkowe (NiMH) typu AA (wydajność ok 400 zdjęć),
Opcjonalnie 4 baterie litowe typu AA (wydajność ok 700 zdjęć),
• opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-5VX
Akcesoria 4 baterie alkaliczne typu AA, kabel USB, kabel audio-wideo, pokrywka obiektywu, CD-ROM z oprogramowaniem, pasek, instrukcja
Waga 636 g (bez akumulatora i karty pamięci)
730 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 130.6 x 90.7 x 126.0 mm (bez części wystających)
Dodatkowe informacje Cyfrowa stabilizacja (poza mechaniczną),
Elektroniczna poziomica,
Panorama 120, 180 i 360 stopni (do 11520 x 1624 pix w pionie lub 11520 x 1080 pix w poziomie).


Poprzedni rozdział