Fujifilm FinePix F550EXR - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Wygoda użytkowania
Po włączeniu aparatu wysuwają się obiektyw i… lampa błyskowa. Może nie jest to wada aparatu, ale po pierwsze lampa nie jest nam zawsze potrzebna, a po drugie, z wysuniętą lampą aparat nie jest już tak wygodny w noszeniu. Lampę można wcisnąć, aby ją schować, jednak do jej ponownego podniesienia potrzebny jest na przykład paznokieć, bo tylko czymś takim możemy podważyć lampę by wyskoczyła z powrotem.
Menu w F550 EXR, podobnie jak w HS20 EXR, nie jest zaprojektowane zbyt dobrze. Dwie zakładki zawierają dużą liczbę ustawień i czasami trzeba się sporo naklikać, aby znaleźć to, czego w danej chwili potrzebujemy. Przy małej liczbie przycisków na korpusie aż prosi się o jakąś aktywną tablicę kontrolną, do szybszego znajdowania i zmieniania ustawień aparatu. Owszem, jest przycisk F, ale wyświetla on tylko kilka pozycji menu.
Choć F550 EXR ma tryby manualne, to używanie ich jest ograniczone ze względu na nieregularne skoki przysłony i jej niestandardowe wartości. W dodatku minimalny krok to około 2 EV. Prawdopodobnie z tego powodu w trybie priorytetu czasu, czułość ustawiana jest tylko automatycznie.
Szybkość
W teście Fujifilm HS20 EXR, który jest oparty na tej samej matrycy co F550 EXR, narzekaliśmy trochę na zbyt wolne zrzucanie zdjęć na kartę i blokowanie się na ten czas aparatu. W F550 EXR takie opóźnienia także występują, ale są one już mniejsze niż w HS20. Przy zapisie JPEG opóźnień tych praktycznie nie odczuwamy. Kasowanie czy formatowanie karty w F550 EXR nie trwa długo. Bez opóźnień możemy też powiększać zdjęcia w trybie podglądu obrazu i przeglądać je.
Zdjęcia seryjne
Test szybkości zdjęć seryjnych wykonaliśmy z kartą SanDisk Extreme IV 4.0 GB, przy czułości ustawionej na ISO 1600 i migawce 1/1000 sekundy.
Tak jak w HS20 EXR, tak w F550 EXR w opcjach dotyczących trybu seryjnego znajdziemy ustawienia, które regulują nam prędkość i ilość zdjęć w buforze. Aparat może wykonać w serii do 32 zdjęć JPEG lub do 6 zdjęć RAW/RAW+JPEG, a dostępne prędkości to 3, 5, 8 lub 11 kl/s. Wybierając te ustawienia jesteśmy automatycznie informowani o ewentualnej zmianie rozmiaru zdjęć JPEG. Trzymając się naszych zasad, uzyskaliśmy maksymalną prędkość (przy zachowaniu pełnej rozdzielczości 16 milionów pikseli) 7 kl/s przy zapisie JPEG i 5 kl/s przy zapisie RAW. Przy tych ustawieniach bufor zapełniał się odpowiednio po 8 i 6 zdjęciach. Po tym czasie następuje zablokowanie aparatu na minimum 21 sekund.
Chcąc fotografować z maksymalną prędkością 11 kl/s należy pamiętać, że wtedy rozdzielczość zdjęć jest zmniejszana do 4 milionów pikseli. W teście zamiast 11 uzyskaliśmy jednak 7 kl/s, czyli tyle co przy zapisie w pełnej rozdzielczości. Zwiększył się jednak bufor, co wyraźnie widać na wykresie.
Menu
Menu Fuji F550 EXR ma dwie zakładki: menu fotografowania i menu ustawień. W trybie podglądu zdjęć aktywuje się dodatkowo menu podglądu.
Menu fotografowania:
- tryb EXR,
- pozycja scen – w trybie SP,
- tryb Adv. – w trybie Adv.,
- wybór ISO,
- rozmiar zdjęcia – L, M lub S w formatach 4:3, 3:2 lub 16:9,
- jakość zdjęcia – fine, normal,
- dynamika tonalna – odzyskiwanie detali w jasnych partiach: Auto, DR100, DR200, DR400, DR800, DR1600,
- symulacja filmu – Provia/standard, Velvia, Astia, czarno-białe, sepia,
- balans bieli,
- zdjęcia seryjne,
- funkcja antyblur w trybie EXR,
- detekcja twarzy,
- pomiar światła,
- tryb AF,
- rozpoznanie twarzy,
- AF w trybie filmowania – centralny lub śledzący,
- jakość filmu – FullHD, HD, 640×480, 640×480 (80 kl/s), 320×240 (160 kl/s), 320×112 (320 kl/s),
- bracketing AE.
Menu ustawień:
- data/czas,
- czas na świecie,
- język,
- tryb cichy – wyłączanie dźwięków aparatu,
- reset ustawień,
- format karty,
- funkcje GPS,
- długość wyświetlania obrazu,
- numeracja zdjęć,
- głośność przycisków,
- głośność migawki,
- dźwięk migawki,
- regulacja poziomu dźwięku w trybie odtwarzania,
- jasność LCD,
- autowyłączanie aparatu,
- wybór stabilizacji obrazu,
- usuwanie efektu czerwonych oczu,
- zoom cyfrowy,
- włączenie diody wspomagania AF,
- tryb zapisu RAW,
- zapis oryginału zdjęcia po edycji,
- autorotacja zdjęć w trybie podglądu,
- wybór koloru tła menu,
- wyświetlanie pomocy,
- tryb TV,
- opcje zasilania.
Menu podglądu zdjęć:
- fotoksiążka,
- nawigacja zdjęć,
- wyszukiwanie zdjęć,
- kasowanie,
- zaznaczenie zdjęć do wysłania na Facebook lub Youtube,
- pokaz slajdów,
- usuwanie czerwonych oczu,
- ochrona zdjęcia,
- kadrowanie zdjęcia,
- zmiana rozmiaru,
- obracanie zdjęcia,
- kopiowanie pomiędzy pamięcią wewnętrzną a kartą pamięci,
- nagrywanie notatki dźwiękowej do zdjęcia,
- usuwanie rozpoznanych twarzy ze zdjęcia,
- polecenie wydruku,
- proporcje wyświetlanego obrazu.
Poza zakładkami typowego menu, jest także przycisk funkcyjny który wyświetla następujące ustawienia:
- ISO,
- rozmiar zdjęcia,
- zdjęcia seryjne,
- włączenie funkcji GPS,
- funkcja antyblur w trybie EXR,
- symulacja filmu.
Lampa błyskowa
Lampa błyskowa w F550 EXR jest niewielka i równie małe są jej możliwości. Przy automatycznym ISO zakres błysku wynosi 0.15–3.2 m przy szerokim kącie i 0.90–1.9 m w położeniu tele. W menu nie ma możliwości korygowania mocy błysku, a jedynie dostępne są następujące tryby pracy lampy:
- Auto,
- błysk wypełniający,
- synchronizacja z długimi czasami,
- powyższe opcje w połączeniu z redukcją czerwonych oczu,
- błysk wyłączony.
Poniżej przedstawiamy porównanie mocy błysku w ciemnej sali, wykonane w trybie Program przy ISO 100. Błysk lampy F550 EXR jest bardzo słaby i w praktyce służyć może jedynie do oświetlenia bardzo bliskiego planu. Na domiar złego w aparacie nie ma korekcji błysku. Nie ma więc możliwości regulowania mocy z jaką lampa błyska.
F550 EXR | HS20 EXR |
Wykrywanie twarzy
Fujifilm F550 EXR, podobnie jak wcześniej testowany przez nas HS20 EXR, ma bardzo dobrze działającą funkcję wykrywania (Intelligent Face Detection) i rozpoznawania twarzy. W aparacie można tworzyć bazę osób (maksymalnie 8 twarzy), które na zdjęciach będą automatycznie rozpoznawane. Oprócz podpisu można określić relację jaka nas dzieli z tą osobą (rodzina, przyjaciel, partner, brak) i przypisać jej datę urodzin.
Stabilizacja obrazu
Stabilizacja obrazu w F550 EXR może pracować w sposób ciągły lub po naciśnięciu do połowy spustu migawki. Jej skuteczność oceniamy wykonując serię kilkudziesięciu zdjęć (na ekwiwalencie ogniskowej 50 mm) przy zadanym czasie i porównujemy zdjęcia z włączoną i wyłączoną stabilizacją. Następnie na wykresie umieszczamy procentową ilość
nieudanych zdjęć. Odległość pomiędzy liniami dopasowanymi do punktów
pomiarowych jest efektywną miarą stabilizacji. Z poniższego wykresu można odczytać, że stabilizacja w F550 EXR wykazuje się średnią skutecznością rzędu 1.5 EV.
Filmy
Tryb filmowania w Fujifilm F550 EXR jest kopią tego, co widzieliśmy w HS20 EXR. Aparat pozwala na nagrywanie filmów Full HD ale także z maksymalną prędkością 320 kl/s w rozdzielczości 320×112 pix. Wszystkie dostępne rozmiary filmów w F550 są następujące:
- 1920×1080 pix (Full HD) z dźwiękiem stereo,
- 1280×720 pix (HD) z dźwiękiem stereo,
- 640×480 pix z dźwiękiem stereo,
- 640×480 pix z prędkością 80 kl/s bez dźwięku,
- 320×240 pix z prędkością 160 kl/s bez dźwięku,
- 320×112 pix z prędkością 320 kl/s bez dźwięku.
Filmy przykładowe
Funkcje niestandardowe
GPS
Fujifilm F550 EXR to pierwszy aparat tego producenta, który posiada wbudowany moduł GPS. Aparat zapisuje współrzędne geograficzne miejsca, w którym wykonane jest zdjęcie oraz nazwę spośród miejsc znajdujących się na liście obejmującej około pół miliona miejsc na Ziemi.
Zapis czasu i lokalizacji pozwala potem na szybkie odnajdowanie zdjęć, tworzenie albumów fotograficznych opartych na przebytych szlakach (także z poziomu aparatu), czy tworzenie szczegółowego dziennika trasy. Aparat wskaże także drogę do miejsca, w którym dane zdjęcie wykonaliśmy.
Funkcja GPS sprawdza się całkiem dobrze w tym aparacie. Ewentualne błędy w lokalizacji mogą być rzędu kilkudziesięciu metrów.
Panorama
F550 EXR oferuje maksymalny zakres panoramy aż 360 stopni. To oznacza, że na jednym zdjęciu, obracając się dookoła własnej osi, możemy zarejestrować wszystko co nas otacza. W praktyce możemy zarejestrować dużo ponad 360 stopni w zależności od czasu w jakim się obrócimy. W łatwy sposób za pomocą przycisku można określić, czy zamierzamy
rozpoczynać panoramę z lewej lub prawej strony, albo z dołu lub z góry.
Po wykonaniu panoramowania aparat potrzebuje kilka sekund na
dopracowanie jej. Oprócz panoramy 360-stopniowej możemy wybrać zakres 180 lub 120 stopni. Rozdzielczości takich panoram są następujące:
- 360 stopni: 1624×11520 pix lub 11520×1080 pix,
- 180 stopni: 1624×5760 pix lub 5760×1080 pix,
- 120 stopni: 1624×3840 pix lub 3840×1080 pix.
Panorama | |||
Symulacja filmu
W nawiązaniu do analogowej fotografii Fujifilm przygotowało filtry kolorystyczne odpowiadające rodzajom klisz fotograficznych. Do wyboru mamy:
- Provia/standard,
- Velvia/vivid,
- Astia/soft,
- czarno-białe,
- sepia.
Provia/Standard | |||
Velvia | |||
Astia | |||
B-W | |||
Sepia | |||
Tryb Adv
Program Advanced na kole nastaw oprócz funkcji Panorama zawiera dwa tryby:
- Pro Focus – aparat wykonuje trzy ekspozycje i składa je w jedno zdjęcie tak, aby uzyskać efekt rozmycia tła analogiczny dla jasnych obiektywów (dostępne 3 stopnie),
- Pro Low-Light – automatyczne złożenie czterech ekspozycji w jedną celem zredukowania szumu.
Tryb Program | |||
Pro Focus 1 | |||
Pro Focus 2 | |||
Pro Focus 3 | |||
Pro Low-Light | |||