Fujifilm FinePix F550EXR - test aparatu
4. Optyka
Fujifilm F550 EXR ma obiektyw o 15-krotnym zoomie optycznym. Zakres ogniskowych wynosi 4.4–66.0 mm, co w przeliczeniu na format małoobrazkowy daje 24–360 mm, a światłosiła f/3.5–5.3. Możliwości takiego powiększenia obrazują dwa poniższe zdjęcia wykonane z tego samego miejsca.
24 mm | |||
360 mm | |||
Rozdzielczość
Testy rozdzielczości przeprowadzamy na podstawie zdjęć tablicy testowej wykonywanych dla różnych ogniskowych i różnych wartości przysłony. Obliczenia wykonywane są zarówno w centrum, jak i na brzegu kadru. Wyniki prezentujemy w postaci wartości funkcji MTF50 dla zdjęć JPEG i RAW.
Z RAW-ami z F550 EXR postąpiliśmy tak jak w przypadku testu HS20 EXR. Ze względu na nietypową konstrukcję matrycy, wywołaliśmy je zarówno oprogramowaniem producenta (przy najniższym wyostrzeniu) dodawanym przy zakupie do aparatu, jak i dcraw-em. W pierwszym przypadku po wywołaniu otrzymaliśmy 16-megapikselowe zdjęcia, w drugim 8-megapikselowe. Wyniki rozdzielczości z obu pomiarów okazały się bardzo podobne, a więc można przypuszczać, że na efektywną rozdzielczość F550 EXR wpływa jedynie połowa pikseli, a druga może poprawiać, co najwyżej, wyniki zakresu tonalnego.
Wyniki rozdzielczości dla F550 EXR są minimalnie lepsze od HS20 EXR. Na wykresach kontrastu nie widać wyostrzania, więc można przypuszczać, że te różnice wynikają z własności optycznych obiektywów, czyli przewagi 15-krotnego zoomu w F550 EXR nad 30-krotnym w HS20. Maksymalna rozdzielczość zmierzona na RAW-ach z F550 sięga poziomu bliskiemu 1200 LWPH i osiągana jest przez obiektyw na 24 mm. Z kolei najmniejsze MTF-y obiektyw uzyskuje na drugim końcu zakresu ogniskowych, czyli na 360 mm. Rozdzielczość spada wtedy do około 900 LWPH. Głównie jednak rozdzielczość utrzymuje się między 1000 a 1200 LWPH w całym zakresie powiększeń. To dobrze świadczy o obiektywie i jego uniwersalności.
Rozdzielczość na brzegu spada zaledwie o około 100 LWPH w stosunku do tego, co obserwujemy w centrum. Nie ma przy tym dużego rozrzutu w wartościach MTF i praktycznie w całym zakresie ogniskowych rozdzielczość utrzymuje się na tym samym poziomie.
Fujifilm F550 EXR nie daje możliwości regulowania poziomu ostrości zdjęć JPEG.
Nie ma się więc co dziwić, że wyniki rozdzielczości na JPEG-ach są bardzo wysokie. Firmowe ustawienia aparatu mocno wyostrzają i widać to wyraźnie także na wykresach kontrastu krawędziowego.
Wizualnej oceny rozdzielczości na zdjęciach JPEG można dokonać na poniższych
wycinkach tablicy rozdzielczości. Prezentują one minimalną i maksymalną
rozdzielczość jaką osiągnął aparat w naszym teście.
JPEG | |||
|
|
||
Autofokus
Autofokus działa bardzo szybko. Ustawienie ostrości na przedmiocie dobrze oświetlonym jest w zasadzie natychmiastowe. Przy słabszym oświetleniu lub na przedmiocie mało kontrastowym czas ustawiania może wynieść co najwyżej 1 sekundę. Przy fotografowaniu przedmiotów bliskich można korzystać z funkcji Makro, o której piszemy w dalszej części testu. Istotnym faktem jest wbudowana dioda wspomagająca autofokus w słabym oświetleniu.
Do wyboru mamy następujące obszary ustawiania ostrości:
- centralny – punkt AF położony w centrum kadru,
- multi – automatyczna detekcja kontrastu w dowolnym miejscu kadru bliskim środka,
- ciągły – ostrość zmienia się automatycznie w zależności od odległości do przedmiotu znajdującego się w ramce AF,
- tracking (śledzenie) – wybrany punkt AF śledzi poruszający się przedmiot.
Aberracja chromatyczna
Aberracja mierzona na zdjęciach JPEG utrzymuje się poniżej 0.08%. Jest więc stosunkowo mała. Na RAW-ach wywołanych firmowym oprogramowaniem jej poziom jest podobny. Nie jest jednak wykluczone, że oprogramowanie aberrację po cichu redukuje. W tabelce poniżej prezentujemy w skali 1:1 wycinki zdjęć JPEG tablicy testowej, przedstawiające krawędzie czerni i bieli na zdjęciach z najwyższym i najniższym poziomem aberracji chromatycznej.
24 mm, f/3.5 | 50 mm, f/13 |
Dystorsja
Geometryczne zniekształcenie obrazu jest na zdjęciach JPEG praktycznie nieodczuwalne. Jedynie na najszerszym kącie dystorsja sięga około −1%. Dla dłuższych ogniskowych wada jest bliska zeru. Spowodowane jest to oczywiście programowym „prostowaniem” zdjęcia. Na RAW-ach wywołanych dcrawem, zniekształcenie obrazu jest już zdecydowanie większe.
24 mm |
50 mm |
135 mm |
360 mm |
Na RAW-ach można wyliczyć, że dystorsja dla 24 mm sięga około −6%. Z beczkowej na najszerszym kącie przechodzi w poduszkową i na 50 mm osiąga poziom 1.7%. Na ogniskowej 135 mm zmniejsza się do 0.7%, przechodzi znowu w dystorsję beczkową i na 360 mm wzrasta do −1.5%.
24 mm |
50 mm |
135 mm |
360 mm |
Koma i astygmatyzm
Efekt komy na brzegu kadru może pojawiać się w całym zakresie ogniskowych poza maksymalnym tele. Szczególnie widoczny jest na ogniskowych w okolicach 24 i 135 mm.
24 mm, centrum | 24 mm, brzeg |
50 mm, centrum | 50 mm, brzeg |
135 mm, centrum | 135 mm, brzeg |
300 mm, centrum | 300 mm, brzeg |
Astygmatyzm w obiektywie F550 EXR utrzymuje się mniej więcej na stałym poziomie 13–15% bez względu na ogniskową. Jedynie w położeniu maksymalnego tele może sięgnąć 20%.
Winietowanie
Winietowanie zmierzone na JPEG-ach jest bardzo małe. Tylko na szerokim kącie sięga w rogach co najwyżej 10% (−0.3 EV), a w pozostałym zakresie utrzymuje się na mniejszym poziomie. Oczywiście jest to spowodowane działaniem oprogramowania, które skrzętnie stara się redukować tę wadę na zdjęciach.
JPEG | |
24 mm, f/3.5 | 24 mm, f/10.0 |
50 mm, f/4.3 | 50 mm, f/13.0 |
135 mm, f/5.7 | 135 mm, f/16.0 |
360 mm, f/5.3 | 360 mm, f/16.0 |
Jeśli te same zdjęcia, ale zapisane w formacie RAW, obejrzymy po wywołaniu neutralnym oprogramowaniem, okaże się, że obiektyw winietuje w rogach z dużo większa siłą, niż wskazywały na to zdjęcia JPEG. Na 24 mm spadek jasności sięga aż 50%, czyli około −3 EV. Wraz ze wzrostem ogniskowej wada maleje: na 50 mm winietowanie sięga 18% (−0,55 EV) przy pełnym otworze względnym, a na 135 mm zaledwie 7%. W pozycji maksymalnego tele jednak wzrasta do wartości 30%, czyli −1 EV.
RAW | |
24 mm, f/3.5 | 24 mm, f/10.0 |
50 mm, f/4.3 | 50 mm, f/13.0 |
135 mm, f/5.7 | 135 mm, f/16.0 |
360 mm, f/5.3 | 360 mm, f/16.0 |
Odblaski
Fotografując tym aparatem pod światło, lub z ostrym źródłem światła w bliskiej odległości poza granicą kadru, jesteśmy narażeni na wszelkiego rodzaju odblaski. Poniższe zdjęcia obrazują co może się w takiej sytuacji zarejestrować na naszej fotografii.
Makro
W normalnym trybie ostrość ustawiana jest od 0.45 do 2.5 m w zależności od ustawienia ogniskowej. Tryb Makro w F550 EXR pozwala na fotografowanie przedmiotów odległych o 0.05–3 m od przedniej soczewki obiektywu.