Fujifilm FinePix F550EXR - test aparatu
6. Podsumowanie
Funkcjonalność
Fujifilm F550 EXR to mały, lekki aparat. Jego obudowa jest wykonana niemal w całości z aluminium. Szkoda, że nie jest uszczelniona, bo byłby to jego spory atut. Po włączeniu wraz z obiektywem wysuwa się lampa błyskowa. O wiele lepszym rozwiązaniem byłby przycisk, dzięki któremu sami decydowalibyśmy kiedy lampę wysunąć. Ekran LCD jest dobrej jakości, ale z pewnością F550 byłby bardziej atrakcyjny dla użytkownika, jeśli producent zainstalował by ekran o rozdzielczości VGA.
Menu F550 łudząco przypomina to z HS20 EXR. Opcji jest jednak mniej, ale i tak jest ono na tyle obszerne, że przydało by się, aby było lepiej zorganizowane. Dwie zakładki, przy tak dużej ilość funkcji, to niewątpliwie za mało. Aparat ma bogaty zbiór trybów automatycznych wykorzystujących możliwości technologii EXR oraz pozwala na wykonywanie panoram z ręki o kącie aż 360 stopni. Posiada także wbudowany moduł GPS służący do zapisywania współrzędnych geograficznych miejsca wykonania zdjęcia. W menu brakuje tradycyjnych opcji związanych z wyglądem i zapisem zdjęć JPEG. Nie można regulować takich parametrów jak ostrość, kontrast, czy nasycenie JPEG-ów. W aparacie nie ma także kompensacji błysku.
Aparat szybciej zapisuje RAW-y i JPEG-i od HS20 EXR. Nadal jednak występuje chwilowa blokada przycisków podczas przesyłania zdjęcia na kartę pamięci. Szczególnie doskwiera to przy zapisie RAW.
F550 EXR może nagrywać filmy z prędkością aż 320 kl/s. Oprócz szybkiego filmowania dostępne są standardowe formaty, w tym Full HD z dźwiękiem stereofonicznym. Aparat ma bogaty i szybki tryb seryjny oraz użyteczną stabilizację obrazu.
Ocena w tej kategorii: 4.
Optyka
Fujifilm F550 EXR ma obiektyw o 15-krotnym powiększeniu. Choć wydaje się to mało w porównaniu z 30-krotnym zoomem w HS20, warto zdać sobie sprawę, że mamy przecież do czynienia z odpowiednikiem zakresu 24–360 mm. Obiektyw jednak nie jest zbyt jasny, bo maksymalna przysłona wynosi f/3.5. Jego rozdzielczość jest nieco lepsza od obiektywu HS20 EXR, ale rzeczywiste możliwości tego obiektywu pozostawiają wiele do życzenia. Ma astygmatyzm, dużą dystorsję i winietowanie na szerokim kącie oraz maksymalnym tele, a przy fotografowaniu ostrych źródeł światła mogą doskwierać odblaski. Pocieszająca jest użyteczna funkcja makro i dobrze redukowana aberracja chromatyczna.
Na zdjęciach JPEG wszystkie te wady są korygowane przez oprogramowanie. Trzeba jednak pamiętać, że odbywa się to kosztem pola widzenia i ogólnym spadkiem jakości obrazu. Ocena: 4.
Matryca
Choć F550 EXR ma analogiczną matrycę do przetestowanego niedawno przez nas HS20 EXR, to jednak obrazowanie wydaje się być nieco inne w tych aparatach. Różnice na korzyść F550 widać szczególnie na najwyższych czułościach, gdzie lepiej zachowuje się kolorystyka zdjęć, a szum jest minimalnie mniejszy. Jednak w stosunku do konkurencji jakość obrazu z F550 EXR, szczególnie powyżej ISO 400, pozostawia wiele do życzenia. Zaleta matrycy EXR objawia się natomiast wysokim zakresem i dynamiką tonalną na ISO 100. Korzystanie z firmowego oprogramowania do wywoływania RAW-ów pozwala na uzyskanie wysokiej dynamiki tonalnej w stopniu dorównującym lustrzankom.
Ocena za własności matrycy: 4+.
Końcowa ocena aparatu wynosi 4.
Fujifilm F550 EXR jest kieszonkową wersją hiperzoomu HS20 EXR. Oba aparaty mają podobne możliwości w zakresie generowania obrazu. Łączy je bowiem ta sama matryca i te same rozwiązania technologiczne z nią związane. Nawet obiektywy, choć przecież tak różne pod względem parametrów, oferują w dużym zakresie te same możliwości. Aparaty różnią się natomiast ergonomią. Komu więc zależy na małym bagażu, na pewno będzie bardziej zadowolony z kieszonkowego F550 EXR, niż z dużo mniej poręcznego HS20 EXR.
F550 EXR choć jest szybszy od HS20 EXR nadal może irytować użytkowników przyzwyczajonych do lustrzanek działających bez opóźnień. Na utratę cierpliwości jesteśmy narażeni głównie przy zapisywaniu RAW-ów. Chyba niezbyt dobrym pomysłem konstruktorów było zsynchronizowanie podniesienia lampy błyskowej i włączenia aparatu. Przez wystającą z obudowy lampę, F550 EXR traci niestety na wygodzie użytkowania.
Oba wspominane tu kompakty firmy Fuji mają ten sam bogaty zestaw trybów automatycznych, który pozwala na wygodne fotografowanie i osiąganie ciekawych efektów. W aparacie dostępna jest także funkcja panoramy z ręki o kącie 360 stopni, a także tryby filmowania Full HD, HD, oraz filmy szybkie z prędkością 320 kl/s. F550 EXR został ponadto wyposażony w odbiornik GPS i funkcje, które wiążą tę technologię z fotografią. Dzięki modułowi GPS każde wykonane zdjęcie będzie powiązane ze współrzędnymi geograficznymi miejsca w którym je wykonaliśmy. Dzięki takiej funkcji można odtwarzać szczegółowe trasy wycieczek, w łatwy sposób grupować zdjęcia pod względem odwiedzonych miejsc, czy szybko tworzyć albumy fotograficzne na bazie naszych tras. Aparat ma także funkcję, która doprowadzi nas do miejsca w jakim wykonaliśmy dane zdjęcie. Jeśli nie zależy nam na module GPS, w ofercie Fujifilm znajdziemy model F500 EXR. Jest on bliźniaczy do testowanego tutaj F550, ale właśnie bez funkcji geotagowania.
W naszym teście dość swobodnie porównywaliśmy Fuji F550 EXR do LX5 i XZ-1. Warto jednak uświadomić sobie, że Fuji, kosztując około 1000 PLN, jest tańszy od Panasonika i Olympusa o przeszło 500 PLN. W jego klasie cenowej jest na rynku sporo kompaktów, które jednak nie mają formatu RAW. Kilka z nich znalazło się w naszym zbiorczym „Teście wakacyjnych kompaktów 2011”. Tak więc dla osób niezainteresowanych RAW-ami, może to być dodatkowe źródło porównań z F550 EXR.
Na zakończenie wyliczamy główne zalety i wady Fujifilm F550 EXR.
Zalety
- szeroki i niezwykle użyteczny zakres ogniskowych 24–360 mm,
- stosunkowo dobra rozdzielczość w całym zakresie ogniskowych,
- dobre odwzorowanie kolorów,
- korygowanie komy na dobrym poziomie,
- możliwość zapisywania zdjęć w formacie RAW,
- celny i szybki autofokus,
- niskie szumy w zakresie czułości ISO 100–400,
- wysoka dynamika tonalna,
- użyteczna funkcja panoramy 360 stopni,
- duża ilość trybów automatycznego fotografowania,
- tryb filmowania Full HD,
- tryb filmów szybkich do 320 kl/s,
- użyteczna funkcja Makro,
- dobrze działająca funkcja wykrywania i rozpoznawania twarzy,
- szybki tryb seryjny.
Wady
- mała ilość przycisków na korpusie,
- skuteczność stabilizacji mogła by być lepsza,
- mało przejrzyste menu,
- brak funkcji związanych z ustawieniami JPEG-ów (ostrość, kontrast, nasycenie),
- brak kompensacji błysku,
- duży skok przysłony (rzędu 2 EV),
- w trybie priorytetu czasu tylko ISO Auto,
- jakość i rozdzielczość wyświetlacza mogłaby być lepsza,
- wolna praca przy zapisie RAW,
- bardzo duża dystorsja obiektywu,
- wyraźna aberracja chromatyczna na szerokim kącie,
- duże szumy od ISO 800 w górę,
- duże winietowanie na szerokim kącie i tele.
Przykładowe zdjęcia