Olympus E-PL3 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Rozmiary i waga Olympusa E-PL3 stawiają go pomiędzy rówieśnikami: większym E-P3 i mniejszym E-PM1. W stosunku do poprzednika E-PL2 wyraźnie zmienił się wygląd aparatu. Obecnie wygląda on rzeczywiście tak, jakby do kompaktu marki Olympus został doczepiony spory na jak na rozmiary korpusu obiektyw.
Jakość wykonania Olympusa E-PL3 nie budzi naszych zastrzeżeń. Metalowe elementy korpusu wzmacniają wrażenie solidności. Elementy obudowy są dobrze do siebie dopasowane, a konstrukcja zachowuje należytą sztywność. Obecnie dostępne są cztery wersje kolorystyczne: czarna, czerwona, srebrna i biała. Do naszej redakcji trafił aparat w kolorze białym. Okazało się, że jego wygląd zwracał uwagę osób w otoczeniu i stosunkowo często zdarzało się usłyszeć spontaniczne opinie o tym, że „ładnie wygląda”.
Zasilanie i gniazda
Olympus E-PL3 może być zasilany akumulatorem litowo-jonowym PS-BLS1 (BLS-1) albo BLS-5. Do testów trafił aparat z baterią PS-BLS1 o pojemności 1150 mAh przy napięciu 7.2 V. Baterie PS-BLS1 należy ładować przy użyciu ładowarki BCS-1, natomiast do ładowania baterii BLS-5 przeznaczona jest ładowarka BCS-5. Ładowarka BCS-1 ma drobną, ale bardzo przyjemną cechę. Otóż dioda sygnalizująca ładowanie zmienia kolor na niebieski po zakończeniu tego procesu. Informacja w BCS-5 jest mniej jednoznaczna, gdyż tam dioda po prostu gaśnie. Ładowanie akumulatora w obydwu ładowarkach trwa przez około 3.5 godziny. Podczas testowania aparatu w pełni naładowany akumulator średnio wystarczał do wykonania około 700 zdjęć i kilku minut nagrań wideo. Producent niestety nie przewidział możliwości zasilania aparatu za pomocą zewnętrznego zasilacza.
Nowy PEN zdjęcia może zapisywać na kartach pamięci typu SD, SDHC oraz SDXC.
Elektroniczny kontakt Olympusa E-PL3 ze światem zewnętrznym umożliwiają 3 gniazda: wielofunkcyjne złącze USB lub A/V (w zależności od wybranego kabla), złącze HDMI oraz gniazdo akcesoriów dodatkowych (AP2). Złącze USB służy również do podłączania systemowego wężyka RM-UC1. Firma Olympus systematycznie poszerza ofertę akcesoriów, jakie mogą być podłączone do gniazda AP2. Do wyboru mamy: celownik elektroniczny VF-2 lub VF-3, zestaw mikrofonowy SEMA-1, zestaw oświetleniowy dla makrofotografii MAL-1, a także moduł komunikacyjny PENPAL (PENPAL Bluetooth Communication Unit), który pozwala użytkownikom zapisywać i wysyłać skompresowane zdjęcia bezpośrednio z aparatu przez Bluetooth.
Przyciski
Wszystkie trzy elementy sterujące, jakie znajdujemy na górnej części aparatu, umieszczone zostały po prawej stronie od gorącej stopki. Są to: pokrętło trybów pracy, spust migawki oraz włącznik aparatu. Na pokrętle trybów pracy aparatu odnajdziemy następujące pozycje:
- iAuto – tryb automatyczny, w którym większość parametrów dobierana jest automatycznie, a w menu podręcznym odnajdziemy specjalne ikonki i podpowiedzi upraszczające ustawianie parametrów. Przykładowe pozycje podręcznego menu: Zmiana Nasycenia Kolorów, Zmiana Jasności, Rozmycie Tła itd.
- ART – dziesięć różnych filtrów artystycznych: Pop Art, Zmiękczenie Ostrości, Jasny i Lekki Kolor, Tonowanie Światła, Ziarnisty Film, Fotografia Otworkowa, Diorama, Cross Process, Delikatna Sepia oraz Dramatyczna Tonacja.
- SCN – wybór jednego z predefiniowanych ustawień aparatu dostosowanego do różnych okoliczności: Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz+Portret, Sport, Sceny Nocne, Scena Nocna+Portret, Dzieci, Jasna Tonacja, Ciemna Tonacja, Tryb Dis, Makro, Makro-przyroda, Przy Świecach, Zachód Słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne Ognie, Plaża i Śnieg, Efekt Rybiego Oka*, Szeroki Kąt*, Makro* (* – przeznaczone do użytku z opcjonalnymi konwerterami do obiektywu), Zdjęcia 3D.
- Film – tryb filmowania.
- P/A/S/M – tryby programu, preselekcji przysłony i czasu migawki oraz tryb w pełni manualny.
Prawie całe wolne miejsce jakie pozostaje na tylnej ścianie aparatu poza ekranem LCD wykorzystane zostało na elementy sterujące. Po lewej stronie, nad wyświetlaczem znajduje się przycisk włączający tryb odtwarzania, obok niego przycisk służący do kasowania zdjęć. Po prawej stronie górnej części tylnej ściany znajdujemy parę przycisków, które służą do powiększania i zmniejszania zdjęć w trybie podglądu oraz przycisk włączający nagrywanie wideo. Poniżej znajdują się dwa przyciski: INFO oraz MENU, a pomiędzy nimi pokrętło sterujące z wbudowanym krzyżakiem wielofunkcyjnym. Wewnątrz krzyżaka znajduje się przycisk OK, służący do zatwierdzania dokonywanych ustawień. Za jego pomocą, podczas fotografowania można włączyć panel sterowania, który pozwala na szybką zmianę najważniejszych parametrów. Przyciski kierunkowe obsługują następujące funkcje:
- górny – kompensacja ekspozycji,
- prawy – tryb lampy błyskowej,
- dolny – tryb seryjny lub samowyzwalacz,
- lewy – wybór pola AF.
Konstruktorzy aparatu zadbali o to, żeby funkcje wielu przycisków użytkownik mógł zdefiniować sam. Klawisz Fn może mieć przypisaną mu jedną z następujących funkcji:
- blokada AE/AF,
- nagrywanie filmu,
- podgląd głębi ostrości,
- szybkie ustawianie ręcznego balansu bieli,
- ustawianie domyślnej pozycji obszaru AF,
- tryb MF,
- przejście pomiędzy trybem zapisu JPEG a RAW+JPEG,
- zdjęcie testowe bez zapisu na kartę,
- aktywacja trybu „Moje Ustawienia” (jednego z czterech),
- wyłączanie podświetlenia ekranu LCD,
- zmiana trybu zdjęć podwodnych,
- tryb przewodnika na żywo,
- telekonwerter cyfrowy,
- brak przypisanej funkcji.
Taki sam zestaw funkcji do wyboru mamy w przypadku klawisza, który fabrycznie przeznaczony jest do włączania nagrywania wideo. Użytkownik może również zmienić domyślne funkcje dwóch z pośród przycisków krzyżaka wyboru. W przypadku prawego i dolnego przycisku do wyboru mamy:
- kompensacja ekspozycji,
- tryb lampy błyskowej (tylko prawy), tryb seryjny lub samowyzwalacz (tylko dolny),
- ISO,
- balans bieli,
- blokada pokrętła sterującego.
Małe rozmiary Olympusa E-PL3 nie pozwalają na umieszczenie na obudowie zbyt wielu przycisków. Niemniej jednak w naszym odczuciu osoby o niezbyt dużych dłoniach nie powinny mieć większych problemów z jego ergonomią. Sytuację może dodatkowo poprawić możliwość zaprogramowania przycisku Fn, przycisku nagrywania filmów i dwóch przycisków kierunkowych. Na przykład w związku z brakiem wbudowanej lampy błyskowej, nam wygodnie było przypisać wybór ISO do przycisku w prawo, który domyślnie odpowiada właśnie za ustawienia lampy.
Menu
Menu Olympusa E-PL3 jest bardzo rozbudowane. Jest też bardzo podobne do menu w Olympusie E-P3. Zawiera ono cztery stałe zakładki: dwie ustawień fotografowania, podglądu zdjęć i konfiguracji. Do nich mogą dołączyć dwie zakładki: ustawień użytkownika i złącza akcesoriów dodatkowych. Ich obecność w menu zależy od ustawienia odpowiedniej opcji w zakładce konfiguracji. Poszczególne pozycje menu prezentują się następująco:
Menu fotografowania:
- ustawienia karty – formatowanie karty,
- reset ustawień / Moje Ustawienia,
- tryb obrazu – wybór trybu obrazu, większość z nich można regulować pod względem
kontrastu, ostrości, nasycenia (zakres regulacji w przedziale od −2 do +2 ze skokiem
jednostkowym) i tonacji zdjęcia (Auto, Normalna, Jasna/Ciemna tonacja),
- i-Enhance – enigmatycznie brzmiące poprawianie kolorystyki zdjęcia, dodatkowo można wybrać siłę efektu: mocno, standard, słabo,
- Vivid,
- Natural,
- Muted,
- Portret,
- Monochrome – dodatkowo dostępne są opcje rodzaju filtru czarno-białego (neutralny, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz tonu obrazu (neutralny, sepia, niebieski, purpurowy, zielony),
- Własne – umożliwia wygodne zapamiętanie własnej kombinacji powyższych opcji,
- ART1-ART10 (Pop Art, Zmiękczenie Ostrości, Jasny i Lekki Kolor, Tonowanie Światła, Ziarnisty Film, Fotografia Otworkowa, Diorama, Cross Process, Delikatna Sepia oraz Dramatyczna Tonacja),
- jakość zdjęcia i filmu – zapis RAW, JPEG Large/Normal/Small z jakością SuperFine/Fine/Normal/Basic, kombinacje RAW+JPEG, filmy AVCHD Full HD oraz HD (jakość Fine lub Normal) oraz Motion JPEG HD lub SD,
- proporcje obrazu – 4:3, 16:9, 3:2, 6:6, 3:4,
- samowyzwalacz/tryb seryjny,
- stabilizacja matrycy – możliwość ustawienia ogniskowej obiektywu (w przypadku podłączenia pozasystemowego obiektywu, którego ogniskowa nie została rozpoznana) oraz trybu pracy: OFF, włączona, stabilizacja tylko w pionie, tylko w poziomie (dwie ostatnie opcje przydatne np. przy panoramowaniu),
- bracketing – bracketing ekspozycji, balansu bieli, siły błysku lampy błyskowej, czułości ISO oraz filtrów artystycznych,
- wielokrotna ekspozycja – możliwość wykonania wielokrotnej ekspozycji pojedynczego zdjęcia (dwukrotnej pod rząd bądź nakładki na uprzednio wykonane),
- kompensacja siły błysku lampy błyskowej,
- zdalne wyzwalanie lamp błyskowych,
- telekonwerter cyfrowy.
Menu odtwarzania:
- pokaz slajdów,
- edycja zdjęć – kompensacja cieni, usuwanie efektu czerwonych oczu, kadrowanie, proporcje, konwersja do czerni-bieli, sepia, nasycenie, zmiana rozmiaru, e-portret (wygładzanie skóry), dodawanie notatek głosowych do zdjęć, nakładanie zdjęć (maks. 3 w formacie RAW),
- drukowanie,
- kasowanie ochrony zdjęć.
Menu ustawień:
- ustawienia zegara,
- wybór języka,
- regulacja wyświetlacza,
- określenie czasu wyświetlania zdjęcia,
- wyświetlanie menu użytkownika i menu złącza akcesoriów dodatkowych (ON/OFF),
- wersja oprogramowania.
Menu użytkownika:
Ta część menu nie pojawia się przy ustawieniach fabrycznych. Jej wyświetlanie trzeba włączyć w menu konfiguracji. Jest to najbardziej rozbudowana zakładka menu. Składa się z 10 pozycji oznaczonych literami od A do J, w których pogrupowane są najróżniejsze opcje związane z działaniem aparatu i wykonywaniem zdjęć:
A – AF/MF
- Tryb AF – ustawienie trybu pracy autofokusu przy fotografowaniu i filmie,
- Permanentny AF,
- Obszar AF,
- Sposób wybierania obszaru AF,
- Resetowanie obiektywu – ustawianie ogniska obiektywu na nieskończoność przy każdym wyłączeniu aparatu,
- Ostrość w Bulb – możliwość ostrzenia w trakcie ekspozycji Bulb (domyślnie wyłączone),
- Kierunek kręcenia pierścieniem ostrości,
- Asystent MF,
- Domyślny obszar autofokusu – wybieralny później za pomocą przycisku,
- Wspomaganie AF wbudowaną lampką,
- Priorytet twarzy.
B – Przyciski/Pokrętła
- AEL/AFL – różne sposoby przypisania funkcji AEL i AFL do przycisków aparatu:
- Pamięć AEL/AFL – blokowanie na czas wciskania przycisków bądź do następnego ich wciśnięcia,
- Funkcja przycisków programowalnych – wspomniane wcześniej przypisanie funkcji do przycisku Fn, Rec, prawy kierunkowy, dolny kierunkowy,
- Funkcja pokrętła i wałka sterującego w trybach P, A, S, M, w trybie odtwarzania i w menu,
- Kierunek obrotu pokrętła sterującego przy korzystaniu z menu oraz ustawianiu parametrów ekspozycji,
- Blokada pokrętła sterującego do czasu naciśnięcia przycisku kompensacji ekspozycji.
C – Wyzwalanie
- włączenie priorytetu zwalniania migawki w trybie AF-S,
- włączenie priorytetu zwalniania migawki w trybie AF-C.
D – Wyświetlanie/PC
- HDMI – ustawienie formatu wyjściowego (1080i, 720p, 480p/576p) oraz włączenie możliwości sterowania aparatem za pomocą pilota TV,
- Wyjście wideo – PAL/NTSC,
- Ustawienie info/miniaturek – określenie informacji wyświetlanych w trybie podglądu zdjęć i Live View (m.in. histogram, linie siatki, cienie i światła) / włączenie lub wyłączenie widoczności kolejnych ekranów miniaturek i kalendarza,
- Ustawienia sterowania – opcje konfiguracyjne dla trybów iAuto, P/A/S/M i ART/SCN,
- Ustawienia trybu obrazowania – wybór elementów wyświetlanych przy wyborze trybu obrazu,
- Ustawienia histogramu – zakres wyświetlanych świateł i cieni (0–255),
- Przewodnik trybów – włączenie prostego opisu w trakcie wybierania trybów,
- Nocne kadry – automatyczne dostosowywanie jasności monitora,
- Tryb ART LV – wybór sposobu wyświetlania efektów filtrów artystycznych na wyświetlaczu po naciśnięciu spustu migawki do połowy: mode1 – priorytetem jest dokładne przedstawienie efektu kosztem płynności obrazu, mode2 – priorytetem jest płynność obrazu, kosztem niedokładnego przedstawienia efektu,
- Tryb makro – pomimo mylącego tłumaczenia, ustawia sposób przybliżania obrazu w trybie podglądu zdjęć (przybliżenie od razu centrum bądź najpierw wybór obszaru przybliżenia),
- Ukrywanie informacji – ciągłe wyświetlanie lub automatyczne ukrywanie po 10 sekundach niektórych informacji widocznych na ekranie,
- Wykrywanie twarzy,
- Podświetlanie LCD – czas podświetlania LCD na maksymalnym poziomie w stanie bezczynności aparatu (8 s, 30 s, 1 min, ciągły),
- Czas uśpienia aparatu – wyłączone, 1, 3, 5, 10 minut,
- Dźwięk ustawiania ostrości,
- Głośność,
- Tryb USB – Automatyczny, Zapis, MTP oraz Drukuj.
E – Ekspozycja/ISO
- Krok EV – ustawienie kroku ekspozycji we wszystkich opcjach z nią związanych (1/3, 1/2 lub 1 EV),
- Pomiar światła – ESP, Centralnie ważony, Punktowy, Punktowy rozjaśniony/przyciemniony,
- Pomiar AEL – Tryb pomiaru używany przy blokowaniu ekspozycji (do wybrania powyższe bez ESP lub Auto czyli ten sam co wybrany w aparacie),
- ISO,
- Krok ISO – 1/3 lub 1 EV,
- Ustawienia Auto ISO – wybór domyślnej wartości i górnej granicy Auto ISO (w zakresie 200–3200),
- Auto ISO – tryby, w których dostępne jest Auto ISO (P/A/S lub Każde),
- Maksymalny czas Bulb – od 1 do 30 minut,
- Czas Anti-shock – czas od naciśnięcia spustu do wykonania zdjęcia (wyłączone, 1/8, 1/4, 1/2, 1, 2, 4, 8, 15, 30 sekund).
F – Ustawienia lampy błyskowej
- X-Sync – wybór czasu synchronizacji błysku – od 1/60 do 1/180 sekundy,
- Dług. błysku – wybór najkrótszego dostępnego czasu migawki przy włączonej lampie błyskowej, od 30 do 1/180 sekundy,
- Połączenie kompensacji ekspozycji i kompensacji błysku.
G – Jakość/Kolor
- Redukcja szumu przy długich czasach ekspozycji – opcje redukcji szumu: Wyłączona, Włączona (przy każdym zdjęciu), Auto (przy długich czasach ekspozycji),
- Redukcja szumu przy wysokim ISO – stopień redukcji szumu: Wyłączone, Słabo, Standard, Mocno,
- Balans bieli – możliwość korekcji każdego z ustawień balansu bieli: Amber-Blue oraz Green-Magenta,
- Wszystkie balanse bieli – jednoczesne skorygowanie bądź zresetowanie korekcji dla wszystkich balansów bieli,
- Zachowywanie ciepłych kolorów przy Auto WB – przy ustawieniu „wył”, eliminowane będą ciepłe kolory ze zdjęć wykonanych przy świetle żarowym,
- Balans bieli przy zdjęciach z lampą błyskową (wył., auto, dla lampy błyskowej),
- Przestrzeń RGB – sRGB lub Adobe RGB,
- Korekcja winietowania,
- Określenie jakości i rodzaju zdjęć dostępnych później przy wyborze jakości zdjęć,
- Rozmiar zdjęć JPEG w trybie M (Middle) oraz S (Small).
H – Zapis/Kasowanie
- Szybkie kasowanie – bez zapytania o potwierdzenie,
- Kasowanie RAW+JPEG – zachowanie przy kasowaniu zdjęć RAW+JPEG: tylko RAW, tylko JPEG i oba,
- Nazwa pliku – resetowanie nazewnictwa plików,
- Edycja nazwy pliku – możliwość zmiany sposobu nazywania plików,
- Domyślny wybór – wybór domyślnej opcji przy zapytaniach Tak/Nie,
- Ustawienie DPI – ustawienie rozdzielczości dla drukowanych zdjęć,
- Ustawienie copyright.
I – Film
- Tryb – tryb pracy w trakcie filmowania: P, A, S, M, ART1–10,
- Film + foto – włączenie wykonania zdjęcia po zakończeniu filmowania,
- Nagrywanie dźwięku w filmie.
J – Narzędzia
- Mapowanie pikseli,
- Przesunięcie ekspozycji w różnych trybach pomiaru światła,
- Poziom ostrzeżenia o niskim stanie baterii,
- Eye-Fi – włączenie lub wyłączenie przesyłania podczas korzystania z karty Eye-Fi.
Menu złącza akcesoriów dodatkowych:
- A – Współdzielenie PENPAL
- Proszę czekać – odbieranie obrazów i dodawanie hostów do książki adresowej,
- Książka adresowa (Lista adresowa, Timer wyszukiwania, Nowe parowanie),
- Mój PENPAL – informacje o urządzeniu OLYMPUS PENPAL, w tym nazwa, adres i obsługiwane usługi,
- Rozmiar wysyłanych zdjęć (mały 640×480 pix, średni 1280×960 pix, duży 1920×1440 pix).
- B – Album PENPAL
- Kopiuj wszystko – kopiowanie wszystkich plików pomiędzy kartą pamięci a urządzeniem Olympus PENPAL,
- Kasowanie ochrony – usuwanie ochrony ze wszystkich obrazów w albumie Olympus PENPAL,
- Użycie pamięci albumu – pokazuje liczbę zdjęć w albumie oraz liczbę zdjęć, jaką można zapisać (dla opcji rozmiar średni),
- Ustawienia pamięci albumu – usuwanie wszystkich zdjęć z albumu i formatowanie albumu,
- Rozmiar kopii zdjęć – duży: rozmiar kopiowanych obrazów nie jest zmieniany, średni: obrazy są kopiowane w rozmiarze odpowiadającym rozdzielczości 1920×1440.
- C – Wizjer elektroniczny
- Regulacja wizjera – dostosowywanie jasności i temperatury barwowej elektronicznego wizjera.
Poruszanie się po menu jest dość wygodne. Mnogość pozycji sprawia jednak, że początkowo można się nieco zagubić, zwłaszcza, że niektóre nazwy opcji niewiele mówią albo wręcz są mylące. Na początku warto więc poczytać instrukcję obsługi, żeby dopasować aparat do własnych potrzeb i upodobań.
Panel sterowania:
Przy standardowym ustawieniu aparatu panel sterowania wygląda podobnie do tego, co spotykamy w wielu aparatach kompaktowych. Po naciśnięciu klawisza OK pojawia się ono po prawej stronie ekranu w postaci kolumny ikonek reprezentujących poszczególne parametry. Po wybraniu konkretnego parametru, na dole ekranu pojawia się pasek z ikonami symbolizującymi dostępne wartości do wyboru.
W menu użytkownika ukryta jest opcja (zakładka D, Ustawienia sterowania, „ster. na żywo” i/lub „SPK”), która pozwala włączyć drugi typ panelu – spotykany w lustrzankach. Dostęp do niego wymaga włączenia zwykłego panelu sterowania, a następnie naciśnięcia przycisku INFO. W tym przypadku ustawienia wyświetlane są na całym ekranie. Poruszamy się po nich za pomocą przycisków „krzyżaka” lub pokrętła sterowania. Poniżej prezentujemy schemat pełnego panelu sterowania zawarty w instrukcji obsługi aparatu.
- Wybrana aktualnie opcja,
- Czułość ISO,
- Fotografowanie sekwencyjne/samowyzwalacz,
- Tryb fotografowania z lampą błyskową,
- Sterowanie natężeniem błysku,
- Balans bieli,
- Tryb obrazu,
- Ostrość/kontrast/nasycenie/gradacja/filtr czarno-biały/odcień obrazu,
- Przestrzeń barwna,
- Wykrywanie twarzy,
- Tryb pomiaru,
- Współczynnik proporcji obrazu,
- Tryb zapisu,
- Tryb/pole AF,
- Tryb stabilizacji.
Wyświetlacz
Olympus E-PL3 jest pierwszym PEN-em wyposażonym w odchylany ekran. Jego przekątna wynosi 3 cale, a rozdzielczość to 460 tysięcy punktów. Regulację jasności wyświetlacza można dokonać w skali 5-stopniowej, a pod względem temperatury barwowej w skali 7-stopniowej.
Podczas fotografowania do wyboru mamy pięć trybów podglądu aktualnego kadru (dostępność każdego z trybów można z osobna włączyć lub wyłączyć w ustawieniach aparatu):
- Tylko obraz,
- Obraz + podstawowe informacje,
- Obraz + histogram,
- Cienie i światła (wyświetlane są miejsca niedoświetlone/przepalone),
- Kilka podglądów – tryb, w którym widzimy jednoczesny podgląd wpływu kompensacji ekspozycji lub różnych ustawień balansu bieli na podstawie czterech podglądów z różniącymi się tymi parametrami.
Ponadto w trybie „obraz + podstawowe informacje” możliwe jest wyświetlenie czterech różnych rodzajów siatek kadrowania.
W trybie odtwarzania dostępnych jest sześć widoków zdjęcia:
- sam obraz, bez żadnych informacji,
- obraz wraz z podstawowymi parametrami (rozdzielczość, data wykonania),
- miniaturka wraz z histogramem RGBY oraz licznymi parametrami ekspozycji,
- powiększony histogram jasności,
- podgląd cieni/prześwietleń,
- stykówka – możliwość oglądania par zdjęć obok siebie, za pomocą przycisków lupy, INFO oraz pokrętła sterującego możemy wybierać porównywane zdjęcia, przybliżać je i przesuwać oglądany fragment.
Podobnie jak podczas fotografowania, dostępność każdego z powyższych trybów da się z osobna włączyć bądź wyłączyć w ustawieniach aparatu.
W trybie podglądu zdjęcia można powiększać do 14 razy lub przeglądać w formie indeksów (4, 9, 25 lub 100 miniaturek) oraz z poziomu kalendarza. Również w tym przypadków wyświetlanie poszczególnych widoków można ustawić sobie według własnych preferencji.
Wyświetlacz LCD zastosowany w E-PL3 daje ładny i wyraźny obraz, ale jest podatny na odbicia. W związku z tym podczas fotografowania w ostrym świetle, np. pełnym słońcu mogą pojawić się problemy z odróżnieniem wyświetlanego obrazu od odbić otoczenia. Jego rozdzielczość nie stawia go w czołówce współczesnych aparatów cyfrowych, ale naszym zdaniem jest wystarczająca.
Wideo
Tryb wideo w E-PL3 jest dość mocno rozbudowany. Pozwala on na zapisywanie filmów w dwóch formatach: AVCHD oraz AVI Motion JPEG. Do wyboru mamy następujące rozdzielczości i jakości nagrywanych filmów:
- format AVCHD:
- Full HD 1920×1080 (16:9) 60i, 20Mbps,
- Full HD 1920×1080 (16:9) 60i, 17Mbps,
- HD 1280×720 (16:9) 60p, 17Mbps,
- HD 1280×720 (16:9) 60p, 13Mbps,
- format Motion JPEG:
- HD 1280×720 (16:9) 30 kl/s,
- VGA 640×480 (4:3) 30 kl/s.
Filmowanie może się odbywać w trybie P, A, S, M lub w jednym z dziesięciu trybów artystycznych. Z poziomu panelu sterowania w trybie filmowania możemy zmieniać tryb stabilizacji, balans bieli, tryb autofokusu, samowyzwalacz, format i jakość materiału wideo oraz włączyć lub wyłączyć nagrywanie dźwięku. W trybie manualnym można wybrać czułość z zakresu od ISO 400 do ISO 1600. W trybie wideo nie można zmieniać sposobu pomiaru światła.
Przykładowe filmy wideo nagrane za pomocą Olympusa E-PL3 prezentujemy poniżej.
1920×1080 AVCHD 20 Mbps |
1920×1080 AVCHD 17 Mbps |
1280×720 AVCHD 17 Mbps |
1280×720 AVCHD 13 Mbps |
1280×720 Motion-JPEG 30 kl/s |
640×480 Motion-JPEG 30 kl/s |
Filmy wysokiej rozdzielczości stawiają wyższe wymagania systemowi automatycznego ustawiania ostrości. Na niektórych z przykładowych filmów widać, że autofokusowi czasami brakuje szybkości. Za to jakość obrazu jak i dźwięku oceniamy wysoko.
Wizjer
Olympus E-PL3, tak jak inne cyfrowe PEN-y pozbawiony jest wizjera optycznego i elektronicznego. Istnieje jednak możliwość podłączenia celownika do stopki lampy błyskowej. Do wyboru mamy jeden celownik optyczny VF-1 oraz dwa elektroniczne VF-2 lub VF-3. Niestety żaden z tych wizjerów nie stanowi standardowego wyposażenia i trzeba go sobie dokupić.