Olympus E-PL3 - test aparatu
5. Balans bieli
Olympus E-PL3 ma zaprogramowane następujące tryby balansu bieli (WB):
- auto,
- dzień słoneczny,
- cień,
- dzień zachmurzony,
- światło żarowe,
- światło jarzeniowe,
- pod wodą,
- światło lampy błyskowej,
- według wzorca bieli 1,
- według wzorca bieli 2,
- skala temperaturowa w Kelwinach (2000–14000 K).
Każdy tryb można skorygować według potrzeb w 15-stopniowej skali w dwóch zakresach: Amber-Blue oraz Green-Magenta.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.68 | 108 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.44 | 109 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.80 | 107 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.37 | 107 |
Żarówki | Auto | 20.2 | 130 |
Żarówki | Żarówki | 6.41 | 111 |
6400K | Auto | 4.61 | 112 |
Lampa błyskowa | Auto | 11.1 | 75.3 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.56 | 73.5 |
Pracę automatycznego balansu bieli oraz ustawienia dedykowane w świetle zastanym oceniamy wysoko. Błędy na ogół są małe. Jedyny wyjątek wspólny dla prawie wszystkich aparatów to światło żarowe. Wszystkie zdjęcia są przy tym lekko przesycone. Praca z lampą błyskową wygląda nieco inaczej. Automat pozostawił stosunkowo duży błąd kolorów. Na szczęście ustawienie dedykowane wyraźnie poprawia sytuację. Zdjęcia z lampą mają wyraźnie zaniżone nasycenie.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów przedstawiamy w tabeli poniżej.