Olympus E-PL3 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Pomiary zakresu tonalnego wykonujemy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10:1, 4:1, 2:1 i 1:1. W tym przypadku podczas konwersji współczynnik gamma wynosił 2.222. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych dcrawem przy współczynniku gamma równym 1. Wyniki otrzymane dla E-PL3 prezentujemy na poniższym wykresie.
Nas tradycyjnie najbardziej interesuje wynik dla najlepszej jakości obrazu. Przy czułości ISO 200 ociera się on o 6 EV. Nie jest to może rewelacyjny wynik w porównaniu z osiągami matryc APS-C, ale widać wręcz ogromny postęp w technologii produkcji matryc dla systemu 4/3. Przypomnijmy, że na przykład Olympus E-620, wyposażony w matrycę o tej samej liczbie pikseli, osiągnął zaledwie 5 EV i to przy czułości ISO 100. Na drugim końcu zakresu czułości, czyli przy ISO 12800 nie ma mowy o wysokiej jakości zdjęć – tam zakres tonalny spada do zera.
Warto przy tym zaznaczyć, że zakres tonalny dla najsłabszej jakości obrazu, a więc mówiący o możliwościach jakie daje matryca przy wyciąganiu słabych informacji z cieni, potrafi przekraczać poziom 10 EV.Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 | |
3200 | |
6400 | |
12800 | |
ISO | Granica czerni |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 | |
3200 | |
6400 | |
12800 |
W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Przykładowe zdjęcia zwykle wykonujemy przy czułościach ISO 100 oraz ISO 1600, przysłonie f/16 i czasach ekspozycji odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe. Ponieważ w E-PL3 najniższą dostępną czułością jest ISO 200, zdjęcie wykonaliśmy przy przysłonie f/22.
W tabeli poniżej pokazujemy porównanie efektów rozjaśniania ciemnych fragmentów zdjęć z Olympusa E-PL3 oraz Canona EOS 50D.
ISO 200 | ||
0 EV | +4 EV | |
E-PL3 | ||
50D | ||
ISO 1600 | ||
E-PL3 | ||
50D |
Powyższe porównanie niestety dla Olympusa E-PL3 wypada niekorzystnie. Na rozjaśnionych zdjęciach widać praktycznie tylko szum. Tymczasem ze zdjęcia wykonanego Canonem 50D przy czułości ISO 200 udało się odzyskać nieco szczegółów, a przy ISO 1600 widać jeszcze ich delikatne ślady.
W tabeli poniżej pokazujemy efekty przyciemniania jasnych partii obrazu.
ISO 200 | ||
0 EV | −4 EV | |
E-PL3 | ||
50D | ||
ISO 1600 | ||
E-PL3 | ||
50D |
W tej kategorii oba aparaty wypadają bardzo podobnie i trudno jednoznacznie orzec, który z nich poradził sobie lepiej w tej sytuacji.