Sony Alpha SLT-A35 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.16 | 112.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.25 | 113.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.79 | 111.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.03 | 110.8 |
3000K | Auto | 24.4 | 146.4 |
3000K | Żarówki | 9.63 | 117.1 |
3000K | 3000K | 7.32 | 112.6 |
6400K | Auto | 4.64 | 117.8 |
6400K | 6400K | 8.84 | 122.2 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.19 | 103.4 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.83 | 104 |
W typowych warunkach oświetleniowych A35 radzi sobie dobrze z odwzorowaniem kolorów. W przypadku automatycznego balansu bieli błędy koloru są stosunkowo nieduże w większości sytuacji i niejednokrotnie nieznacznie mniejsze niż dla dedykowanych ustawień. Tradycyjnie problem pojawia się przy świetle żarowym, w przypadku którego lepiej jest zastosować ustawienie dedykowane lub nawet ustawić odpowiednią temperaturę barwową. Trzeba jednak przyznać, że A35 ma wyraźną tendencję do przesycania koloru i w większości przypadków parametr ten osiąga dość wyraźny poziom. Jedynie dla światła lampy błyskowej notujemy wyraźnie niższe wartości. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.