Sony Alpha SLT-A35 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Dla najlepszej jakości obrazu maksymalny wynik zakresu tonalnego, jaki zanotował A35, jest na poziomie 6.5 EV. Jest to wartość porównywalna z wynikiem A55 w tej kategorii. Dynamika tonalna na takim poziomie nie jest złym wynikiem. Dla przykładu 600D i 1100D zanotowały podobną wartość. Z drugiej jednak strony trzeba przyznać, że wynik ten nie imponuje. Warto w tym miejscu przypomnieć, że Nikon D5100 wypadł wręcz rewelacyjnie w tej kategorii osiągając poziom 7.8 EV.
Jeśli zmniejszymy nasze wymagania co do jakości obrazu, zakres tonalny oczywiście rośnie. Przy stosunku sygnału do szumu na poziomie 4, A35 osiąga ponad 8.5 EV, czyli nieznacznie więcej niż 600D w tej kategorii. Stosując natomiast najmniej wymagające kryterium jakości obrazu dostajemy zakres tonalny na poziomie 10.2 EV.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Rozjaśnianie ciemnych partii obrazu daje w A35 efekt końcowy podobny do tego jaki otrzymujemy z 50D. Przy ISO 100 udało się wydobyć pewne szczegóły na zdjęciach z obu aparatów. Dla ISO 1600 jednak szum jest na tyle wysoki, że skutecznie utrudnia to zadanie. Można się jedynie dopatrzyć różnicy w strukturze szumu, jednak jego intensywność jest porównywalna w obu aparatach.
Przyciemnianie jasnych partii obrazu również daje podobne efekty. Co prawda może się wydawać, że nieznaczną przewagę w tej kategorii ma A35, jednak należy zwrócić uwagę, że w jego przypadku oryginalne zdjęcia przy tych samych parametrach ekspozycji są nieco słabiej naświetlone. W skutek tego pozbawione są one obszarów przepalonych, które na zdjęciach z 50D są jednak widoczne.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|