Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A35 - test aparatu

9 września 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 232

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla A35 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny

Dla najlepszej jakości obrazu maksymalny wynik zakresu tonalnego, jaki zanotował A35, jest na poziomie 6.5 EV. Jest to wartość porównywalna z wynikiem A55 w tej kategorii. Dynamika tonalna na takim poziomie nie jest złym wynikiem. Dla przykładu 600D i 1100D zanotowały podobną wartość. Z drugiej jednak strony trzeba przyznać, że wynik ten nie imponuje. Warto w tym miejscu przypomnieć, że Nikon D5100 wypadł wręcz rewelacyjnie w tej kategorii osiągając poziom 7.8 EV.


----- R E K L A M A -----

Jeśli zmniejszymy nasze wymagania co do jakości obrazu, zakres tonalny oczywiście rośnie. Przy stosunku sygnału do szumu na poziomie 4, A35 osiąga ponad 8.5 EV, czyli nieznacznie więcej niż 600D w tej kategorii. Stosując natomiast najmniej wymagające kryterium jakości obrazu dostajemy zakres tonalny na poziomie 10.2 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
A35
Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
1600 ISO
A35
Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny

Rozjaśnianie ciemnych partii obrazu daje w A35 efekt końcowy podobny do tego jaki otrzymujemy z 50D. Przy ISO 100 udało się wydobyć pewne szczegóły na zdjęciach z obu aparatów. Dla ISO 1600 jednak szum jest na tyle wysoki, że skutecznie utrudnia to zadanie. Można się jedynie dopatrzyć różnicy w strukturze szumu, jednak jego intensywność jest porównywalna w obu aparatach.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu również daje podobne efekty. Co prawda może się wydawać, że nieznaczną przewagę w tej kategorii ma A35, jednak należy zwrócić uwagę, że w jego przypadku oryginalne zdjęcia przy tych samych parametrach ekspozycji są nieco słabiej naświetlone. W skutek tego pozbawione są one obszarów przepalonych, które na zdjęciach z 50D są jednak widoczne.

100 ISO
0 EV
−4 EV
A35
Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
1600 ISO
A35
Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A35 - Zakres tonalny