Sony Alpha SLT-A35 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Pomiar szumu wykonaliśmy również na JPEG-ach zapisanych w trybie wieloklatkowej redukcji szumu. Otrzymane wyniki prezentujemy na poniższym wykresie. Kiedy porównamy go z powyższym wykresem, zauważymy, że szum jest faktycznie niższy, jednak różnica jest stosunkowo niewielka i może mieć jedynie znaczenie przy wyższych czułościach, o czym wspominaliśmy już przy porównaniu wycinków zdjęć.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, w A35 nie można zupełnie wyłączyć odszumiania. Daje się jednak kontrolować ten proces, aczkolwiek w bardzo ograniczonym stopniu. Najmniejsze odszumianie mamy przy ustawieniu „słabe”. Natomiast drugą opcją jest ustawienie „automatyczne”. W tabelce poniżej prezentujemy porównanie intensywności procesu odszumiania dla obu możliwych ustawień na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A35 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z modelu A55 oraz Canona 600D i Nikona D5100.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
Z powyższego porównania widać, że wszystkie zaprezentowane aparaty zachowują się dość podobnie pod względem poziomu szumu na surowych plikach mniej więcej do ISO 1600. Na wyższych czułościach różnice zaczynają być wyraźniejsze. W przypadku lustrzanek Sony szum wydaje się być nieznacznie wyższy niż w 600D, a przewaga D5100 w stosunku do pozostałych aparatów jest dość wyraźna. Sprawdźmy jednak, na ile nasze spostrzeżenia odnajdą swoje potwierdzenie w konkretnych liczbach.
Na poniższym wykresie przedstawiamy poziom szumu zmierzony na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-13, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Pomiary dość dobrze potwierdzają nasze obserwacje. Porównując powyższy wykres i ten z testu A55 łatwo zauważymy, że obie lustrzanki Sony zachowują się bardzo podobnie pod względem poziomu szumu. Podobne zachowanie widać również na wykresie w teście 600D, choć w jego przypadku można zauważyć minimalną przewagę na wyższych czułościach. Dodatkowo w lustrzance Canona składowa czerwona szumu osiąga wyraźnie niższe wartości niż w A35. Przewaga D5100, którą zauważyliśmy na wycinkach jest nawet wyraźniejsza w pomiarach i widać ją praktycznie dla całego zakresu czułości. Wnioski te potwierdzają również pomiary wykonane na 48-bitowych TIFF-ach, które prezentujemy na poniższym wykresie.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast, wywoływane są programem dcraw do postaci czarnobiałej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku A35 zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą milion zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 |
Zaprezentowane powyżej darki wyglądają dość podobnie do tych, jakie obserwowaliśmy w teście A55. Różnice pojawiają się jednak na najwyższych czułościach. O ile matryca w A55 świeciła nieznacznie na brzegach o tyle w A35 zauważyć można dziwną niejednorodność w postaci jaśniejszego szerokiego pasa przebiegającego po skosie przez kadr. Otrzymane dla A35 histogramy wyglądają rozsądnie do czułości ISO 3200 (podobnie jak w A55). W tym zakresie obserwujemy charakterystyczny kształt gaussowskiego rozkładu, a odchylenie standardowe nie przekracza średniej wartości sygnału (tabelka poniżej). W stosunku do A55 zauważyć można jednak, że w testowanym modelu odchylenia standardowe są wyższe. Przy ISO 6400 wartość odchylenia standardowego przekracza średnią wartość sygnału, a na histogramie widać, że rozkład gaussowski został obcięty nieznacznie z lewej strony. Dla czułości ISO 12800 widać, że rozkład jest bardzo szeroki, a z tabelki zamieszczonej poniżej można się przekonać, że odchylenie standardowe jest wyraźnie większe niż średnia wartość sygnału. Dodatkowo w tym przypadku zastosowano bias o nieco większej wartości niż dla pozostałych czułości. Z powyższej analizy można wysnuć wniosek, że z naturalnymi czułościami mamy do czynienia do ISO 3200 włącznie. Wyższe czułości wydają się być generowane programowo.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 128 | 3.65 |
200 | 128 | 6.78 |
400 | 128 | 12.8 |
800 | 127 | 24.5 |
1600 | 125 | 50.2 |
3200 | 124 | 101 |
6400 | 122 | 203 |
12800 | 134 | 305 |
Darki zapisane w formacie JPEG nie pokazują dużego zaszumienia i, co więcej, w ich przypadku nie widać owej niejednorodności jaką obserwowaliśmy na RAW-ach. Trzeba jednak pamiętać, że JPEG-i w A35 są odszumiane i to w stopniu wyraźnym.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 |