Sony NEX-C3 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Sony NEX-C3 jest kolejnym owocem miniaturyzacji w fotografii. Jego wymiary to zaledwie 109.6×60.0×33.0 mm, a waga z akumulatorem i kartą pamięci to 283 gramy. Patrząc w przyszłość wydaje się, że nieprzekraczalną granicę futurystycznych NEX-ów będzie stanowiła średnica bagnetu E, bo dalsze odchudzanie korpusu, nawet do rozmiaru karty kredytowej, zapewne nie będzie stanowiło problemu.
Zamiast jednak wybiegać w daleką przyszłość, zajmijmy się testowanym tutaj modelem NEX-C3. Jego srebrny korpus jest wykonany ze stopu magnezowego i tworzyw sztucznych, a w środku tkwi aluminiowy szkielet. Cała obudowa jest sztywna i sprawia wrażenie bardzo solidnie wykonanej. Najdelikatniejszym elementem aparatu jest bardzo cienki, ruchomy ekran. Zamocowany jest jednak na metalowych zawiasach i nawet przy gwałtownym obracaniu ekranu zachowana zostaje poprawna sztywność tej konstrukcji. Korpus nie jest uszczelniony. Gniazda zakrywane są przez zaślepki i pokrywy wykonane z twardego tworzywa sztucznego. Z pewnością nie izolują one dobrze wnętrza aparatu na przykład przed pyłem.
Trzeba przyznać, że NEX-C3 jest gustownie wykonany. Wszystkie jego elementy są dopracowane tworząc harmonijną i elegancką całość.
Zasilanie i gniazda
Na lewej ściance Sony NEX-C3 ma dwa gniazda: złącze USB 2.0 Hi-Speed (typu Mini B) oraz złącze HDMI (typu C). Z kolei na górze, szeroka klapka zasłania złącze urządzeń zewnętrznych, takich jak lampa błyskowa, czy wizjer. Aparat jest zgodny z technologiami PIM III (ang. Print Image Matching), BRAVIA Sync (sterowanie aparatem za pomocą pilota kompatybilnego telewizora) oraz PhotoTV HD.
NEX-C3 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym NP-FW50 o pojemności 1080 mAh i napięciu 7.2 V. Stałe zasilanie może natomiast zapewnić opcjonalny zasilacz sieciowy AC-PW20. Baterię ładuje się za pomocą dostarczonej w komplecie ładowarki BC-VW1. Czas ładowania jest dość długi, bo wynosi około 4 godziny, a akumulator wystarcza średnio na około 700 zdjęć. Wydajność akumulatora jest więc o wiele lepsza niż w wersji NEX-5. Zaletą systemu zasilania w NEX-C3 jest precyzyjny, procentowy wskaźnik zużycia akumulatora, dzięki któremu z dużą dokładnością możemy kontrolować poziom naładowania baterii.
Sony NEX-C3 obsługuje karty typu Secure Digital (SD/SDHC oraz SDXC) oraz Memory Stick (PRO Duo, PRO-HG Duo). Wspólne gniazdo na oba typy kart znajduje się pod spodem aparatu. Nie jest ono połączone z komorą zasilania.
Przyciski
Wokół spustu migawki znajduje się pierścień z wypustką do włączania aparatu. Obok, pod kątem 45 stopni zainstalowano przycisk REC do nagrywania filmów, a po lewej stronie umieszczony został przycisk podglądu obrazu.
Po prawej stronie wyświetlacza, znajdują się dwa nieoznaczone, podłużne przyciski. Informacje o ich funkcjach są wyświetlane na ekranie w odpowiednich miejscach w zależności od trybu pracy. Pomiędzy tymi dwoma przyciskami znajduje się pokrętło regulacyjne i przyciski kierunkowe z przyciskiem OK pośrodku. Przyciski kierunkowe w górę i w dół mają dodatkowe funkcje: zmiany ilości wyświetlanych informacji, kompensacji ekspozycji i wyświetlenia indeksu zdjęć (3 kolumny po dwa zdjęcia w kolumnie).
W menu możemy ponadto przypisać funkcje przyciskom prawo-lewo. Dwie funkcje można wybrać spośród następujących:
- tryb fotografowania,
- wskazówki dotyczące fotografowania,
- tryb pracy migawki,
- wybór AF/MF,
- tryb autofokusa,
- obszar autofokusa,
- dokładny zoom cyfrowy,
- czułość ISO,
- balans bieli,
- tryb pomiaru światła,
- DRO/Auto HDR,
- strefa twórcza,
- tryb błysku,
- korekcja błysku,
- wspomaganie MF.
- tryb fotografowania,
- wybór AF/MF,
- tryb autofokusa,
- obszar autofokusa,
- czułość ISO,
- balans bieli,
- tryb pomiaru światła,
- DRO/Auto HDR,
- strefa twórcza,
- tryb błysku.
- przycisk w lewo – ISO,
- przycisk w prawo – kompensacja błysku,
- przycisk nieoznaczony dolny – tryb fotografowania,
- przycisk OK – obszar AF, tryb autofokusu, balans bieli, pomiar światła, tryb pracy migawki.
Menu
Do menu aparatu wchodzi się za pomocą górnego przycisku obok ekranu LCD. Składa się ono z sześciu części oznaczonych czytelnymi ikonami i nazwanych:
- Tryb fotografowania,
- Aparat,
- Rozmiar obrazu,
- Jasność/Kolor,
- Odtwarzanie,
- Ustawienia.
Tryb fotografowania to elektroniczna wersja koła nastaw. Animacja pozwala nam wybrać następujące tryby:
- Inteligentne auto (Intelligent Auto) – tryb najbardziej automatyczny, w którym parametry ekspozycji dobierane są automatycznie. Mamy natomiast wpływ na takie funkcje jak samowyzwalacz i lampę błyskową.
- Wybór sceny (SCN) – wybór jednego z predefiniowanych ustawień „sceny”: Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Zachód, Nocny portret, Nocny widok, Z ręki o zmierzchu. W większości przypadków dostępne są ustawienia samowyzwalacza oraz lampy błyskowej, żaden typ sceny nie pozwala natomiast na ustawienie kompensacji ekspozycji.
- Efekt wizualny – wybór odpowiedniego efektu dla nietypowych tekstur: Kolor pop, Retro, Kolor częściowy (czerwony, zielony, niebieski, lub żółty), High-key, Czarno-biały duży kontrast, Aparat zabawka, Posteryzacja (kolor), Posteryzacja (cz-b).
- Korekcja drgań (Anti Motion Blur) – aparat wykonuje sześć zdjęć (przy wysokiej czułości ISO) w ciągu niecałej sekundy, po czym łączy wykonane zdjęcia w jedno o mniejszym poziomie szumu. Dostępna jest kompensacja ekspozycji, lampa błyskowa jest z definicji wyłączona.
- Rozległa panorama (Sweep Panorama) – wykonywanie zdjęć panoramicznych wprost z aparatu. Musimy jedynie zadbać o odpowiednie przesuwanie aparatu, podczas gdy wykonuje on serię zdjęć i łączy w jedno panoramiczne ujęcie. Cieszy możliwość wprowadzenia kompensacji ekspozycji, sami bowiem często lepiej wiemy jakie naświetlenie będzie poprawne dla całej sceny.
- Panorama 3D – wykonywanie zdjęć panoramicznych z zachowaniem informacji o głębi sceny. Aparat oblicza ją korzystając z faktu, że poszczególne kadry wykonane są pod innym kątem.
- P/A/S/M – tryby programu, preselekcji przysłony i czasu migawki oraz tryb w pełni manualny.
W menu Aparat znajdują się:
- tryb pracy – zdjęcia pojedyncze, seryjne, samowyzwalacz lub bracketing,
- tryb błysku,
- wybór AF/MF,
- obszar autofokusa,
- tryb autofokusa,
- dokładny zoom cyfrowy – umożliwia wykonywanie zbliżeń zoomem cyfrowym w obiektywach stałoogniskowych,
- wykrywanie twarzy – włączenie wykrywania twarzy, ustawienie priorytetu na twarze dzieci bądź dorosłych,
- zdjęcia z uśmiechem – wyzwalanie migawki po wykryciu uśmiechu,
- wykrywanie uśmiechu – ustawienie czułości (wrażliwości) na uśmiech,
- efekt gładkiej skóry – ustawienie poziomu gładkiej skóry,
- wskazówki dotyczące fotografowania – włączenie podpowiedzi,
- wyświetlane dane – wybór ekranów wyświetlanych w trakcie wykonywania zdjęć.
Menu Rozmiar obrazu:
- Zdjęcie:
- Rozmiar obrazu – L, M, S,
- Format obrazu – 3:2 lub 16:9,
- Jakość – JPEG (Standard, Wysoka), RAW, RAW+JPEG,
- Panorama 3D:
- Rozmiar obrazu,
- Kierunek panoramy – w prawo lub w lewo,
- Panorama:
- Rozmiar obrazu,
- Kierunek panoramy – w prawo, w lewo, w górę, w dół,
- Film:
- Rozmiar obrazu – 1280×720 px (jakość wysoka lub standardowa), VGA.
Menu Jasność/Kolor:
- Kompensacja ekspozycji, ±2 EV,
- ISO,
- Balans bieli,
- Tryb pomiaru światła,
- Korekcja błysku,
- DRO/Auto HDR,
- Strefa twórcza – ustawienie stylów obrazu (kontrast, nasycenie, ostrość).
Menu Odtwarzanie:
- kasowanie zdjęć,
- pokaz zdjęć,
- wybierz zdjęcie/film – wybranie typu plików wyświetlanych w indeksie,
- indeks obrazów – 6 lub 12 zdjęć na ekranie,
- wybranie katalogu,
- wybranie daty,
- obrócenie zdjęcia,
- ochrona zdjęć,
- oglądanie 3D po podłączeniu do telewizora 3D,
- powiększenie,
- nastawienie głośności,
- określenie drukowania – wybór zdjęć do wydrukowania,
- wyświetlane dane – wybór ekranów dostępnych w trakcie przeglądania zdjęć.
Menu Ustawienia:
- Nastawienia nagrywania:
- wspomaganie AF – automatyczne lub wyłączone,
- redukcja efektu czerwonych oczu,
- automatyczny podgląd – czas przez jaki widoczne jest zdjęcie po jego wykonaniu,
- linie siatki,
- poziom zarysu – uwydatnienie określonym kolorem zarysu obszarów z ustawioną ostrością,
- kolor zarysu
- histogram,
- wspomaganie MF – powiększanie obrazu przy ostrzeniu ręcznym,
- przestrzeń barw,
- SteadyShot – włączenie stabilizacji (jeżeli dostępna w obiektywie),
- wyzwalanie bez obiektywu,
- redukcja szumu dla długich czasów naświetlania – wł/wył,
- redukcja szumu dla wysokich ISO – automatyczna bądź słaba,
- nagrywanie dźwięku filmu.
- Ustawienia przycisków:
- ustawienie lewego przycisku,
- ustawienie prawego przycisku,
- ustawienie przycisku B,
- ustawienie przycisku C (OK),
- ustawienia własne dla przycisku C.
- Głównie nastawienia:
- start menu – wybór pierwszego wyświetlonego menu z menu głównego lub ekranu ostatniego menu,
- brzęczyk – tryb pracy głośniczka: tylko przy potwierdzeniu ostrości, przy wciskaniu klawiszy, nigdy,
- język,
- ustawienie daty i czasu,
- nastawa regionu,
- ekran pomocy,
- oszczędzanie energii – po jakim czasie aparat wyłącza się samoistnie,
- jasność LCD,
- kolor wyświetlacza – cztery style kolorystyczne menu: czarny, biały, niebieski, różowy,
- szeroki obraz,
- wyświetlanie zdjęć w pionie,
- sterowanie przez HDMI,
- połączenie USB,
- czyszczenie,
- wersja,
- tryb demonstracyjny,
- ustawienia fabryczne.
- Karta pamięci – narzędzia:
- formatowanie,
- sposób numerowania pliku,
- nazwa katalogu,
- wybór katalogu na zdjęcia,
- utworzenie katalogu,
- odzyskiwanie bazy danych obrazów,
- wyświetlenie wolnego miejsca na karcie.
- Ustawienia Eye-Fi:
- ustawienie przesyłania danych przy użyciu karty Eye-Fi.
Wyświetlacze
Sony NEX-C3 podobnie jak poprzednie NEX-y ma odchylany 3-calowy ekran TruBlack LCD o rozdzielczości 921.600 punktów (640×480 pikseli). Można go odchylić 80 stopni w górę i 45 stopni w dół, co w zupełności wystarcza na pełną swobodę przy fotografowaniu tuż przy ziemi bądź z wyciągniętymi w górę rękoma.
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra. Nie bez przyczyny wyświetlacze montowane w aparatach Sony nazywane są pieszczotliwie „małymi BRAVIA-mi” w nawiązaniu do bardzo dobrej jakości obrazu dużych telewizorów tego producenta. Kolory i przejścia tonalne w dość wierny sposób odzwierciedlają faktyczny wygląd zdjęcia, a po kilkudniowym użytkowaniu aparatu coraz rzadziej korzysta się z histogramu. Zadziwiające, jak rewelacyjnie trzymana jest jakość obrazu przy patrzeniu na LCD pod kątem. Równie dobrze ekran nie musiałby być odchylany, bo nawet pod maksymalnie dużymi kątami widać wszystko wyraźnie, bez strat jakości.
W trakcie wykonywania zdjęć do dyspozycji mamy trzy tryby wyświetlania informacji, między którymi przełączamy się za pomocą przycisku DISP. Mamy również możliwość włączenia histogramu na żywo (jasności) oraz pomocniczej siatki kompozycji (tylko jeden układ 3×3). W zależności od trybu pracy na ekranie wyświetlają się podpowiedzi dotyczące sposobu zmiany ustawień i wyboru przycisków.
W trybie odtwarzania wyświetlane mogą być dwa indeksy zdjęć. W menu należy odznaczyć, czy chcemy siatkę 6, czy 12 miniaturek. Informacje o pojedynczym zdjęciu są wyświetlane na trzy sposoby, co obrazuje poniższa animacja.
Tryb wideo
Sony NEX-C3 nagrywa filmy z maksymalną rozdzielczością 1280×720 px i szybkością 30 kl/s (9 lub 6 Mb/s). Dodatkową rozdzielczością jest 640×480 px (3 Mb/s). Pliki zapisywane są w formacie MPEG-4. W trakcie filmowania jasność i ostrość są regulowane automatycznie. Jedynie naciskając do połowy spust migawki możemy przyspieszyć autofokus, a korzystając z kompensacji ekspozycji zmienić jasność nagrywanego filmu. Film można nagrywać w każdym trybie łącznie z efektami kolorystycznymi. Przy nagrywaniu z priorytetem przysłony zanim uruchomimy nagrywanie można ustawić przysłonę obiektywu na stałe.
Długość filmu jest ograniczona jedynie przez pojemność karty pamięci lub temperaturę aparatu. Dźwięk rejestrowany jest 2-kanałowo w formacie MPEG-4 AAC-LC. Opcjonalnie do aparatu można podpiąć zewnętrzny mikrofon stereo ECM-SST1 podłączany do stopki akcesoriów.
Przykładowe filmy