Sony NEX-C3 - test aparatu
9. Podsumowanie
Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Sony NEX-C3 to mały aparat o gustownym wyglądzie. Korpus nie jest uszczelniany, ale wykonany jest całkiem solidnie ze stopów magnezowych i dobrej jakości tworzyw sztucznych. Aparat posiada złącze USB i HDMI, które gwarantują swobodną komunikację z zewnętrznymi urządzeniami. Opcjonalny zasilacz może także zagwarantować stałe zasilanie aparatu. NEX-C3 nie ma tradycyjnej gorącej stopki, a jedynie specjalne wejście, do którego można podłączyć zewnętrzną lampę błyskową lub wizjer.
Aparat ma mało przycisków, ale w menu można przypisać im szereg funkcji, co przyspieszy sterowanie aparatem. Menu w C3, choć czytelne, nie jest dobrze zaprojektowane. Aż trudno zrozumieć, dlaczego NEX-y nie mają tak przyjaznego menu jak lustrzanki systemu Alpha.
Dużą zaletą NEX-a C3 jest ruchomy ekran LCD. Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra nawet jeśli patrzymy na panel pod dużymi kątami. Aparat pozwala na nagrywanie filmów z dźwiękiem stereofonicznym w maksymalnej rozdzielczości 1280×720 pix. W trakcie nagrywania działa szybki autofokus, a filmy mogą być rejestrowane w dowolnej kolorystyce zadanej przez artystyczne filtry.
Użytkowanie i ergonomia
Szybkość działania NEX-C3, łącznie z ustawianiem ostrości, jest bez zarzutu. Na akceptowalnym poziomie działa także standardowy tryb seryjny, a dodatkowo można włączyć tryb szybki, który pozwala na fotografowanie z prędkością 6 kl/s.
Aparat nie ma wbudowanej lampy błyskowej, ale producent daje małą, zewnętrzną lampę w standardowym wyposażeniu. Nie ma ona dużej mocy i po podłączeniu nie spełni większej roli niż wbudowana lampa w aparacie kompaktowym czy lustrzance. Jej mobilność jest z jednej strony zaletą, bo po odłączeniu aparat jest mniejszy i poręczniejszy, ale z drugiej strony nie można jej podłączyć równie szybko, jak podnosi się lampę wbudowaną.
Na dobrym poziomie działa system automatycznego czyszczenia matrycy, a także autofokus i pomiar światła. Aparat oferuje także kilka użytecznych funkcji takich jak: Panorama 2D i 3D, filtry kolorystyczne, HDR i DRO, oraz możliwość fotografowania w słabych warunkach oświetleniowych.
Rozdzielczość
Analizując rozdzielczość 16-megapikselowej matrycy Sony NEX-C3 zauważyliśmy znaczną różnicę między pionowymi i poziomymi składowymi rozdzielczości. Jej średnia wartość nie różni się jednak znacznie od maksymalnych rozdzielczości uzyskanych w testach lustrzanek Sony A55, czy Nikon D7000, które także mają 16-megapikselowe matryce formatu APS-C/DX. Świadczy to o podobnych możliwościach jakie daje ten mały bezlusterkowiec i dobrej klasy lustrzanki.
Balans bieli
Przy neutralnych ustawieniach dobrze działa automatyczny balans bieli, który radzi sobie w większości sytuacji, odwzorowując poprawnie kolory. Można zauważyć, że NEX-C3 ma tendencję do lekkiego przesycania zdjęć, a jedynie podczas korzystania z systemowej lampy błyskowej nasycenie zdjęć spada, choć nieznacznie.
Jakość obrazu w JPEG
Zdjęcia z NEX-C3 zapisane jako JPEG wyglądają dobrze w stosunku do tego, co prezentuje konkurencja. Nie są mocno wyostrzone, ale niestety są odszumione i nie sposób jest wyłączyć tej funkcji. Dlatego o ile u konkurencji, jaką jest system Mikro 4/3, na zdjęciach wykonanych na wysokiej czułości widać szum, o tyle zdjęcia z Sony są gładkie, ale z zatartymi szczegółami. Oczywiście im wyższe ISO, tym mocniejszy efekt działania odszumiania.
Jakość obrazu i szumy w RAW
Jakość RAW-ów z NEX-C3 utrzymuje się mniej więcej na poziomie tego, na co stać konkurencję, jaką jest system Mikro 4/3. Szum na zdjęciach z C3 pojawia się powyżej czułości ISO 400–800, a minimalnych różnic między Sony a Olympusem, czy Panasonikiem – w praktyce jednak raczej trudno zauważalnych – można doszukiwać się na najwyższych czułościach. Porównanie wykresów pokazuje bowiem, że średni poziom szumu na zdjęciach z NEX-C3 jest porównywalny z G3 i tylko nieznacznie mniejszy od E-P3 i E-PL2.
Nasz test pokazał, że statystyka sygnału przy długich ekspozycjach ma naturalny wygląd, co świadczyłoby o niezaburzonym odczycie sygnału z matrycy C3. Dla niektórych osób ten fakt jest istotną zaletą tego małego aparatu.
Zakres tonalny
Sony NEX-C3 nie może pochwalić się najwyższą dynamiką tonalną. Nie jest jednak najgorzej, bo dla najlepszej jakości obrazu sięga ona poziomu 6.2 EV. Jest to wynik podobny do Olympusa E-PL2 i E-P3, nieco mniejszy od Samsunga NX100 i zdecydowanie lepszy od Panasonika G3.
Ocena końcowa
Punktacja | |||||
Obudowa | |||||
Gniazda | |||||
Przyciski | |||||
Menu | |||||
Wyświetlacze | |||||
Live View | |||||
Wizjer | |||||
Szybkość działania | |||||
Autofokus | |||||
Pomiar światła | |||||
Funkcje specjalne | |||||
Lampa błyskowa | |||||
Rozdzielczość (MTF) | |||||
Balans bieli | |||||
Jakość zdjęć JPEG | |||||
Jakość zdjęć RAW | |||||
Zakres tonalny | |||||
RAZEM |
Główna zaleta NEX-C3 to przede wszystkim małe rozmiary korpusu. Zestaw z obiektywem 16 mm f/2.8 jest bardzo mały, lekki i poręczny. Po podłączeniu innych obiektywów gabaryty zestawu zwiększają się, ale nadal nie przewyższają cyfrowego kompaktu typu super-zoom. Jednocześnie jakość obrazu jaki daje NEX-C3, dzięki dużej matrycy i wymiennej optyce, jest o niebo lepsza od tego, co może zaoferować tradycyjny aparat kompaktowy. Dlatego pod względem możliwości, temu bezusterkowemu aparatowi bliżej do amatorskich lustrzanek, niż aparatów kompaktowych.
Jedyna wyczuwalna różnica w stosunku do lustrzanek to brak wbudowanego wizjera, przez co skazani jesteśmy na wyświetlacz LCD lub opcjonalny wizjer. Pamiętać trzeba, że jeśli już podczepimy wizjer, nie podłączymy lampy błyskowej i na odwrót. Z takimi kompromisami musimy się jednak liczyć, jeśli chcemy mieć jak najmniejszy korpus. Pewne wady są w takich sytuacjach nieuniknione. Mimo to osoby które chcą, aby ich zestaw do fotografowania zajmował w plecaku jak najmniej miejsca, ale jednocześnie cenią wysoką jakość obrazu, powinny dobrze się zastanowić, czy przypadkiem NEX-C3 nie jest dla nich najlepszym rozwiązaniem. Jego cena jest przy tym całkiem korzystna bo zestaw z „naleśnikiem” kosztuje około 1900 PLN, a z dodatkowym 18–55 mm około 2400 PLN.
Na koniec przedstawiamy najważniejsze wady i zalety Sony NEX-C3:
Zalety:
- dobra jakość obrazu w szerokim zakresie czułości,
- bardzo małe rozmiary i waga,
- solidna obudowa,
- ciekawy wygląd,
- duże możliwości mapowania przycisków,
- skuteczny system czyszczenia matrycy,
- zewnętrzna lampa błyskowa w standardzie,
- skuteczny i szybki autofokus,
- odchylany ekran LCD o bardzo dobrej jakości obrazu,
- skala temperaturowa WB, nastawy własne,
- filtry kolorystyczne przy fotografowaniu i trybie wideo,
- funkcjonalne tryby HDR, DRO, Panoramy 2D/3D, fotografowania w słabym oświetleniu,
- filmy w jakości HD z dźwiękiem stereo,
- gniazdo HDMI,
- brak ingerencji w RAW-y na poziomie prądu ciemnego.
Wady:
- brak możliwości wyłączenia odszumiania JPEG-ów,
- brak wbudowanego wizjera,
- niezbyt wygodne mocowanie lampy błyskowej,
- stosunkowo niska moc lampy błyskowej,
- brak wbudowanej stabilizacji matrycy,
- menu mogłoby być lepiej rozplanowane,
- brak uszczelnień,
- brak ISO 100.
Zdjęcia przykładowe