Sony NEX-C3 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Maksymalna wartość dynamiki tonalnej w NEX-C3, dla najlepszej jakości obrazu, sięga poziomu 6.2 EV. Jest to wynik podobny do Olympusa E-PL2 i E-P3, nieco mniejszy od Samsunga NX100 i zdecydowanie lepszy od Panasonika G3. Wynik ten jest niestety jednocześnie gorszy od tego, co oferował 14-megapikselowy NEX-5, u którego dynamika sięgała niemal 7 EV.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Przypominamy, że różnica w jasności między sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego tradycyjnie już pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy czułościach odpowiednio ISO 100 i ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci 24-bitowej.
|
|
|
|
100 ISO | |||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
W tej części testu porównujemy zdjęcia z NEX-C3 do Canona 50D ze względu na stałą dostępność 50D w redakcji i dlatego, że matryce w obu aparatach mają podobną gęstość pikseli. Po rozjaśnieniu, na niskich czułościach, minimalnie lepiej wyglądają zdjęcia z 50D, ale na czułościach wyższych oba aparaty prezentują podobny poziom. Analizowanie zdjęć po ujemnej korekcji jest dużo trudniejsze. Wydaje się jednak, że po przyciemnieniu zdjęcia zarówno z Sony jak i z Canona, zachowują się podobnie.
|
|
|
|
100 ISO | |||
|
|||
200 ISO | |||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|