Sony NEX-C3 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Zachmurzenie,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe,
- Błysk lampy błyskowej,
- Skala temperaturowa/filtr,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na 24-polowej tablicy kolorów GretagMacbeth. Następnie za pomocą programu Imatest wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).
W przypadku NEX-C3 widać tendencję do lekkiego przesycania zdjęć w większości sytuacji oświetleniowych. Jedynie podczas korzystania z systemowej lampy błyskowej nasycenie zdjęć spada, choć nieznacznie. Średnie błędy w odwzorowaniu kolorów zachowują się różnie w zależności od rodzaju oświetlenia oraz nastawy WB. I tak, automatyczny balans bieli sprawdza się dobrze w większości sytuacji oświetleniowych, a problemy pojawiają się jak zwykle przy oświetleniu żarowym. Z kolei dedykowane nastawy balansu bieli nie zawsze spełniają właściwie swoją rolę i najczęściej lepiej jest zaufać automatycznemu balansowi bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.69 | 110 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.14 | 114 |
6400K | Auto | 5.21 | 117.8 |
6400K | 6400K | 9.49 | 121.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 8.25 | 96.86 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 10.4 | 89.41 |
3000K | Auto | 23.8 | 143.3 |
3000K | Żarówki | 12.3 | 119.1 |
3000K | 3000K | 8.56 | 114.4 |