Sony NEX-C3 - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Z małymi rozmiarami NEX-a idą w parze kompromisy związane z kształtem i wielkością uchwytu. Nie ma co oczekiwać, że dostaniemy jednocześnie i mały aparat, i wygodny uchwyt. Nieduże wybrzuszenie, czyli uchwyt jaki ma C3, spełnia swoją rolę kiedy podłączymy do aparatu np. 16-milimetrowego naleśnika. Całość jest wtedy lekka i kompaktowa. Po podłączeniu Sony E 18–55 f/3.5–5.6 OSS lub innego większego obiektywu, środek ciężkości przenosi się w zasadzie na obiektyw i wtedy korpus jest do niego niedużym „dodatkiem”.
Czy komuś podoba się NEX-C3, czy nie, należy zdjąć czapki z głów przed konstruktorami Sony, którzy stworzyli tak małego bezlusterkowca z matrycą APS-C, a w dodatku z odchylanym wyświetlaczem.
Jedyne co może przeszkadzać w użytkowaniu NEX-a C3, to mało praktyczne i momentami nieintuicyjne menu. Aby łatwo zmieniać najważniejsze ustawienia aparatu, idealnym rozwiązaniem byłaby prosta, aktywna tablica kontrolna jak w lustrzankach Olympusa. Takie rozwiązanie pozwala na najszybszy dostęp do bardzo dużej ilości funkcji aparatu. Zalążek czegoś takiego pojawił się już w C3, bo przycisk OK może nas przekierować do maksymalnie 5 wybranych funkcji. Pytanie: dlaczego tylko do pięciu?
Obiektywy
Od maja 2010 roku, kiedy to na rynek wszedł bezlusterkowy system Sony, doczekaliśmy się pięciu aparatów NEX i siedmiu obiektywów na mocowaniu E. Gamę obiektywów można poszerzyć korzystając z adaptera LA-EA1 dzięki któremu można podłączyć do NEX-ów obiektywy systemu Alpha. Niestety nie działa wtedy autofokus. W tym roku na rynek wszedł jednak adapter LA-EA2 zbudowany na bazie technologii półprzezroczystego lustra. LA-EA2 umożliwia już automatyczne nastawianie ostrości z wykrywaniem fazy przy użyciu obiektywu z mocowaniem A, zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania.
Szybkość
W NEX-ie C3 wszystko działa sprawnie i szybko. Ustawienie ostrości przy dobrych warunkach oświetleniowych jest praktycznie natychmiastowe. Aparat nie blokuje się przy zapisywaniu zdjęć na kartę, ani po włączeniu podglądu obrazu. Powiększanie zdjęcia i przeglądanie go odbywa się bez jakichkolwiek opóźnień. Również formatowanie karty czy usuwanie zdjęć nie trwa na tyle długo, by na to narzekać.
Zdjęcia seryjne
Test szybkości wykonaliśmy z kartą Sandisk Memory Stick PRO-HG Duo Extreme III 8 GB przy czułości wynoszącej 1600 ISO i czasie migawki ustawionym na 1/1000 sekundy. Zdjęcia w RAW zajmowały 16 MB, a pliki JPEG jakości FINE o rozdzielczości 4928×3280 pikseli około 5 MB. Dla trwającej 30 sekund serii otrzymaliśmy następujące wyniki:
- 53 zdjęć JPEG (1.76 kl/s),
- 18 zdjęć RAW (0.60 kl/s),
- 14 zdjęć JPEG + RAW (0.47 kl/s).
NEX-C3 ma ponadto tryb o nazwie „Wysoka prędkość”. Oferuje on większą szybkość, dzięki temu, że ostrość i ekspozycja są mierzone tylko dla pierwszego zdjęcia. Tryb ten pozwala na fotografowanie z prędkością 6 kl/s przez około 2 sekundy, a w trakcie 30-sekundowego przedziału czasu aparat może zapisać 48 zdjęć.
JPEG | |||
RAW | |||
RAW + JPEG | |||
JPEG FAST | |||
Stabilizacja obrazu
Sony NEX-C3 nie ma wbudowanej w korpus stabilizacji obrazu. W ofercie systemu E dostępne są jednak stabilizowane obiektywy. Spośród siedmiu, cztery zostały wyposażony w system OSS, czyli optyczną stabilizację obrazu.
Czyszczenie matrycy
System automatycznego czyszczenia matrycy sprawdza się chyba dobrze, ponieważ przez okres testów NEX-C3 nie musieliśmy ręcznie usuwać kurzu. Przed zabrudzeniami matrycę chroni powłoka antystatyczna i elektromagnetyczny mechanizm wibracyjny, który uruchamia się przy każdorazowym wyłączeniu aparatu.
Lampa błyskowa
Sony NEX-C3 nie posiada wbudowanej lampy błyskowej, ani klasycznej gorącej stopki. Producent postarał się jednak, aby użytkownik NEX-a nie był z tego powodu poszkodowany. Na wyposażeniu aparatu znajduje się bowiem zewnętrzna lampa błyskowa HVL-F7S, którą wpina się w gniazdo urządzeń zewnętrznych. Jest ona lekka i mała, a jej plastikowy futerał można przypiąć do paska aparatu.
Zewnętrzna lampa ma jednak kilka minusów. Zamocowanie jej zajmuje dłuższą chwilę, a poza tym, ze względu na jedno złącze akcesoriów, nie można jednocześnie używać wizjera i lampy. Poza tym liczba przewodnia lampy wynosi zaledwie 7 metrów. Zapewne zwiększenie jej wiązałoby się z jednoczesnym zwiększeniem poboru mocy od aparatu, a może i rozmiarów fizycznych lampy. Wraz z premierą testowanego tu NEX-C3, zaprezentowano drugą w systemie, tym razem opcjonalną, lampę błyskową HVL-F20S o liczbie przewodniej 20 m i ruchomej głowicy. Ona także nie posiada wewnętrznego zasilania, ale jest około dwa razy większa i trzy razy cięższa od HVL-F7S.
Lampa HVL-F7S dodawana w standardzie może pracować w następujących trybach:
- błysk automatyczny,
- błysk dopełniający,
- synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja z pierwszą kurtyną),
- synchronizacja z długimi czasami migawki (synchronizacja z drugą kurtyną),
- redukcja czerwonych oczu.
Siłę błysku sprawdziliśmy wykonując zdjęcie przy czułości ISO 200, migawce 1/100 sekundy i przysłonie f/11.0. Standardowo wykonujemy zdjęcie przy ISO 100 i przysłonie f/8.0 jednak w przypadku NEX-C3 musieliśmy przymknąć przysłonę by zrekompensować brak ISO 100. Wszystkie pozostałe ustawienia, jak na przykład kompensacja błysku, są w pozycji neutralnej. Drugie zdjęcie wykonaliśmy przy ISO 200 w trybie P.
Wystarczy rzut oka na poniższe zdjęcia, aby zdać sobie sprawę, że moc lampy NEX-C3 zbliża ją bardziej do tego co oferują kompakty, niż cyfrowe lustrzanki. Nie można łudzić się, że jest to zewnętrzna lampa i dzięki temu oferuje większe możliwości niż tradycyjna, wbudowana w aparat. Mamy zatem do czynienia z przeciętnymi możliwościami wbudowanej lampy błyskowej, ale z jedną zaletą, czyli możliwością odłączenia jej od korpusu.
M | P | ||
NEX-C3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS | |||
NEX-C3 + Sony E 16 mm f/2.8 | |||
Autofokus
Autofokus w NEX-C3 pracuje w zakresie od 0 do 20 EV (ISO 100, f/2.8). Do dyspozycji dostajemy następujące tryby pracy ustawiania ostrości:
- pojedynczy (AF-S),
- ciągły (AF-C),
- manualny (MF),
- pojedynczy z korekcją ręczną (DMF, Direct Manual Focus).
- wielopunktowy – aparat sam wybiera obszar gdzie ustawi ostrość,
- centralny – ustawianie ostrości w centrum kadru,
- elastyczny punktowy – obszar wybierany przez użytkownika za pomocą przycisków kierunkowych (187 obszarów).
Za pomocą standardowej procedury sprawdziliśmy skuteczność autofokusu, wykonując serię 40 zdjęć tablicy testowej i analizując procentowe wartości odchyłek rozdzielczości MTF50 od najlepszego pomiaru w serii. Serię zdjęć wykonaliśmy obiektywem Sony E 16 mm f/2.8 na przysłonie f/2.8. Przed każdym wykonanym zdjęciem obiektyw był przeogniskowywany.
Skuteczność działania autofokusu w NEX-C3 jest całkiem dobra. Ustępuje nieco wynikom Olympusa E-P3, ale przewyższa skutecznością Panasonika G3.
Pomiar światła
Sony NEX-C3 wyposażono w 49-segmentowy system pomiaru światła działający w zakresie od 0 do 20 EV (przy f/2.8 i ISO 100), który pracować może w następujących trybach:
- wielosegmentowy,
- centralnie ważony,
- punktowy.
Funkcje specjalne
Sony NEX-C3 posiada kilka ciekawych trybów fotografowania, którym warto przyjrzeć się bliżej. Są to: Panorama 2D i 3D, filtry kolorystyczne HDR/DRO, oraz fotografowanie w trudnych warunkach oświetleniowych.
Panorama
Z pomocą NEX-C3 można z ręki wykonywać szerokie panoramy 2- lub 3-wymiarowe. W trakcie panoramowania aparat wykonuje serię zdjęć, które na bieżąco analizuje i łączy ze sobą w szeroki obraz. W menu można określić kierunek w jakim będziemy przesuwać aparat oraz rozdzielczość ostatecznego zdjęcia:
- 2D:
- Standard – 3872×2160 px lub 8192×1856 px
- Wide – 5536×2160 px lub 12416×1856 px
- 3D:
- 16:9 – 1920×1080 px
- Standard – 4912×1080 px
- Wide – 7152×1080 px
2D | |||
3D | |||
Filtry kolorystyczne
Za pomocą filtrów kolorystycznych w C3 można nadać zdjęciom JPEG niestandardowego wyglądu. Jest to tryb, w którym ekspozycja ustawiana jest automatycznie, a użytkownik ma wpływ co najwyżej na kompensację ekspozycji. Efekty działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.
DRO i HDR
Funkcje HDR i DRO mają za zadanie poprawiać zakres tonalny na zdjęciu JPEG. Różni je jednak sposób w jaki to robią. Funkcja DRO bazuje tylko na jednym wykonanym zdjęciu, natomiast HDR to złożenie 3 fotografii, wykonanych po sobie i różniących się ekspozycją. W menu można określić siłę działania każdej funkcji: poza nastawą automatyczną, w przypadku HDR mamy 6-stopniową skalę, a w DRO skalę 5-stopniową. Efekty działania tych funkcji przedstawiamy poniżej.
Program | |||
DRO Auto | |||
DRO Min. | |||
DRO Maks. | |||
HDR Auto | |||
HDR Min. | |||
HDR Maks. | |||
Zdjęcia w słabym oświetleniu
Ta funkcja pozwala na fotografowanie w słabym oświetleniu bez użycia statywu. W normalnej sytuacji kiedy brakuje światła musimy sięgać do najwyższych czułości i ustawiać jak najdłuższy czas, pamiętając aby nie był on zbyt długi, by zdjęcie nie wyszło poruszone. Na takie sytuacje Sony daje nam inne rozwiązanie. Funkcja, o której mowa, odpowiada za wykonanie szybkiej serii zdjęć na niższych czułościach i złożenie ich w jedno. W efekcie powstaje dobrze naświetlone zdjęcie ale o mniejszym szumie. Jego jakość będzie jednak uzależniona od tego jak stabilnie trzymamy aparat w trakcie wykonywanej serii zdjęć oraz czy fotografowany obiekt jest statyczny. W większości sytuacji funkcja działa zadziwiająco dobrze i z czystym sumieniem można ją polecać.
Poniżej porównujemy zdjęcia z użyciem tej funkcji do ustawień ręcznych na jakich należało by to zdjęcie wykonać, aby otrzymać podobną ekspozycję.
Ustawienia ręczne | |||
Funkcja automatyczna Słabe oświetlenie | |||