Sony NEX-C3 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Z pomiarów programem Imatest wynika, że maksymalny poziom szumu na zdjęciach z NEX-C3 sięga 2%. To niewiele, ale przyczyna tego jest nam znana z poprzedniego rozdziału. Zdjęcia JPEG są bowiem odszumiane na najwyższych czułościach i nie można tego procesu wyłączyć. Jedyne ustawienia w menu dotyczące redukcji szumów na wysokich czułościach to określenie poziomu niskiego lub automatycznego. Skutek działania tych dwóch ustawień na jakość obrazu przedstawiają wycinki poniżej.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
Zobaczmy teraz możliwości surowych zdjęć z NEX-C3. Przypominamy, że RAW-y zostały wywołane programem dcraw.
ISO 100 | |||
|
|
||
ISO 160 | |||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
Zdjęcia scenki na niskich czułościach ze wszystkich aparatów użytych do porównania wyglądają praktycznie tak samo. Poza minimalnymi różnicami w kolorystyce, nie sposób wskazać różnice w poziomie ostrości, czy ilości szczegółów na wycinkach. Dopiero powyżej czułości ISO 400–800 pojawia się na zdjęciach szum, który jednak wraz ze wzrostem czułości, rośnie w równym stopniu zarówno na zdjęciach z NEX-C3 jak i jego konkurencji.
Przyglądając się dokładnie zakresowi od ISO 800 do ISO 6400, a konkretnie wycinkom tablicy szarości, możemy zauważyć, że dla danego ISO, szum na jasnych obszarach z NEX-C3 jest nieco większy, a na ciemnych mniejszy w porównaniu do Olympusów czy Panasonika. Z grubsza rzecz ujmując, średni poziom szumu powinien być więc porównywalny dla tych aparatów.
Te przypuszczenia potwierdzają wykresy, które liczbowo obrazują średni poziom szumu. Dokładnie rzecz ujmując, średni poziom szumu na zdjęciach z NEX-C3 jest porównywalny z G3 i tylko nieznacznie mniejszy od E-P3 i E-PL2. Od grupy tej odstaje Samsung NX100, u którego na najwyższych czułościach obserwujemy utratę kolorystyki.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast, wywoływane są programem dcraw do postaci czarnobiałej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku NEX-C3 zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą milion zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 |
Sygnał z matrycy NEX-C3 wygląda naturalnie, podobnie jak w starszym NEX-5. To jedna z zalet tego małego aparatu, której u innych bezlusterkowców, czy u większości lustrzanek nie znajdziemy. W całym zakresie czułości obserwujemy charakterystyczny kształt gaussowskiego rozkładu sygnału, w którym aż do ISO 12800 odchylenie standardowe nie przekracza średniej wartości sygnału.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
200 | 128 | 3 |
400 | 128 | 5 |
800 | 127 | 10 |
1600 | 126 | 22 |
3200 | 130 | 46 |
6400 | 126 | 93 |
12800 | 127 | 180 |
Darki zapisane w formacie JPEG nie pokazują dużego zaszumienia ale pamiętać trzeba, że JPEG-i w tym aparacie są odszumiane. Dopiero na najwyższych czułościach widać wpływ małego korpusu i gęsto upakowanej elektroniki, przez którą brzegi detektora lekko się podgrzewają dając większy sygnał i czerwone zabarwienie krawędzi obrazu.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 |