Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S DX 10-24 mm f/3.5-4.5G ED - test obiektywu

24 sierpnia 2009

8. Winietowanie

Wynik w tej kategorii jest bardzo ciekawy. Testowany Nikkor 10-24 mm pokazuje bowiem, z grubsza, takie same winietowanie niezależnie od ogniskowej, którą wybierzemy.

Nikon Nikkor AF-S DX 10-24 mm f/3.5-4.5G ED - Winietowanie


Dla kombinacji 10 mm i światła f/3.5 spadek jasności w rogach kadru wynosi 39% (-1.45 EV) i wolno maleje wraz z przymykaniem przysłony. Dla f/4.0 notujemy wynik 35%, dla f/5.6 wciąż sporą wartość 30%, dla f/8.0 mamy 28% i dla f/11 wciąż zauważalne 26%.

Dla ogniskowej 17 mm jest bardzo podobnie. Na maksymalnym otworze, który dla tej ogniskowej wynosi f/4.2, winietowanie sięga 39%, a więc wartości identycznej co dla 10 mm. Tutaj także spadek tej wady wraz z przymykaniem przysłony jest bardzo wolny. Dla f/5.6 winietowanie sięga 36%, dla f/8.0 mamy wartość 27%. W niektórych sytuacjach winietowania możemy się dopatrzeć nawet na f/11, bo tam sięga ono 25%.

----- R E K L A M A -----

Najwięcej problemów spadek jasności w rogach kadru przysporzy nam dla maksymalnej ogniskowej. Tam, dla f/4.5, poziom tej wady określiliśmy na 41% (-1.54 EV). Po przymknięciu przysłony do f/5.6 winietowanie spada do 37%. Dla f/8.0 wynosi jednak 30%, a dla f/11 wciąż jest zauważalne (24%).

W tej kategorii Nikkor wypada wyraźnie gorzej od Tamrona 10-24 mm, który winietował maksymalnie na najszerszym kącie, gdzie poziom tej wady sięgał 37%. Dla dłuższych ogniskowych przewaga Tamrona była jednak wyraźna, bo tam spadek jasności w rogach wynosił maksymalnie 17-20%. Dla odmiany, zarówno Tamron jak i Nikkor wypadają lepiej od Canona, który, na maksymalnym otworze, notował wyniki od 41% do 47%.


Nikon Nikkor AF-S DX 10-24 mm f/3.5-4.5G ED - Winietowanie

Nikon Nikkor AF-S DX 10-24 mm f/3.5-4.5G ED - Winietowanie