Sony Alpha SLT-A77 - test aparatu
1. Wstęp
Pod koniec sierpnia 2011 odbyła się premiera dwóch nowych lustrzanek Sony SLT o oznaczeniach A65 i A77. O tym wydarzeniu informowaliśmy w artykule „Sony SLT-A77 i SLT-A65”. Jakiś czas temu opublikowaliśmy test A65, a dzisiaj przyszła pora na sprawdzenie modelu A77.
Oba te aparaty wyposażone są w nieruchome, półprzezroczyste zwierciadło, którego zadaniem jest kierowanie części wpadającego przez obiektyw światła do czujników AF, działających w oparciu o detekcję fazy. Dzięki takiemu rozwiązaniu dużo szybsze jest działanie autofokusu przy ciągłym podglądzie obrazu na ekranie LCD lub elektronicznym wizjerze. W obu modelach jest także ta sama matryca APS-C o rekordowej liczbie 24 milionów pikseli, a także te same główne funkcje, jak: zdjęcia z dużą szybkością, filmowanie Full HD, filtry cyfrowe, panoramowanie z ręki.
Sony A77 ma jednak większy i bardziej wytrzymały korpus niż A65, monochromatyczny ekran i zmieniony autofokus. Czy różnic między tymi aparatami jest więcej? Co dokładnie kryje w sobie Sony A77 i jakie ma możliwości? O tym wszystkim piszemy w dalszych rozdziałach naszego testu. Zapraszamy więc do lektury!
Sony A77 został przetestowany na oprogramowaniu 1.04, a więc na nowszym niż przetestowany wcześniej A65.
Aparat do testu wypożyczyła firma Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatu Sony A77 do konkurencji dostępne jest tutaj.
Producent | Sony |
---|---|
Model | Alpha SLT-A77 |
Data premiery | 2011-08-24 |
Liczba pikseli | 24 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 6000 x 4000
• 4240 x 2832 • 3008 x 2000 • 6000 x 3376 (16:9) • 4240 x 2400 (16:9) • 3008 x 1688 (16:9) • Tryby panoramy |
Matryca | 23.5 x 15.6 mm (APS-C), Exmor APS HD CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 24.7 Mpix
• mechanizm samooczyszczania matrycy (ochronna powłoka antystatyczna i elektromagnetyczny mechanizm wibracyjny) |
Procesor obrazu | BIONZ |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.3), RAW+JPEG
Zdjęcia 3D: MPO Rodzaje JPEG: Extra Fine / Fine/ Standard • Filmy: MP4 / AVCHD 2.0 (MPEG4 AVC / H.264) • Dźwięk: Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC |
Zakres ISO | Auto (100-1600 ISO, rozszerzone: 100-12800 ISO)
Ręcznie 100-16000 ISO (rozszerzony do 50 ISO) z krokiem co 1/3 lub 1 EV W trybie wieloklatkowej redukcji szumów do ISO 25600 (tylko JPEG) |
Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym
30 s – 1/8000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb żywotność: 150 tys. zdjęć |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Sony Alpha (Minolta A), powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | W trybie PAL:
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 50p, AVCHD, 28 Mbit/s, PS) • 1920 x 1080 pix (Full HD, 50i, AVCHD, 24 Mbit/s, FX) • 1920 x 1080 pix (Full HD, 50i, AVCHD, 17 Mbit/s, FH) • 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p, AVCHD, 24 Mbit/s, FX) • 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p, AVCHD, 17 Mbit/s, FH) • 1440 x 1080 pix (HD, MP4, 12 Mbit/s, 25 kl./s) • 640 x 480 pix (VGA), MP4, 3 Mbit/s, 25 kl./s) Autofokus przy kręceniu filmów. Opcjonalnie dostępny zewnętrzny mikrofon stereo ECM-ALST1 lub ECM-CG50. |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL,
19-punktowy AF (11 czujników krzyżowych) • Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Automatyczny AF-A, Ciągły AF-C, MF, DMF (Direct Manual Focus) • Zakres detekcji od -1 do 18 EV (ISO 100) • Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka (wł./wył.) • Wspomaganie AF: dedykowana dioda LED o zasięgu 1-7 m • Funkcja śledzenia AF • Funkcja rozpoznawania twarzy • Dostrajanie AF (korekcja FF/BF) |
Pomiar światła | Pomiar 1200 strefowy,
Zakres: -2 EV do 17 EV (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu F1.4) Tryby pomiaru: • wielosegmentowy, • punktowy, • centralnie ważony |
Ostrość od | zależnie od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500– 9900 K z krokiem co 100K) • korekcja (w 15-stopniowej skali purpura / zieleń) i bracketing balansu bieli (3 klatki, 2 poziomy do wyboru) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Bracketing: 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3, 2.0, 3.0 EV (2.0, 3.0 EV tylko 3 klatki) • Tryb Auto HDR (High Dynamic Range) |
Programy | Automatyczny, zaawansowany AUTO (AUTO+), wybór sceny, panorama, panorama 3D, priorytet zdjęć seryjnych, film, zaprogramowana automatyka ekspozycji (P), preselekcja przysłony (A), preselekcja czasu migawki (S), ręczny (M), Ustawienia użytkownika (MR)
• Programy tematyczne (SCN): Portret, Krajobraz, Makro, Sport / Akcja, Zachód słońca, Nocny widok, Portret nocny, Z ręki o zmierzchu • Efekty cyfrowe: 11 trybów (15 efektów): posteryzacja (kolor, cz.-b.), kolor pop, zdjęcie retro, częściowy kolor (R,G,B,Y), obraz czarno-biały o dużym kontraście, aparat-zabawka, high-key, miękka ostrość, HDR, obraz czarno-biały z bogatymi przejściami tonalnymi, miniatura |
Zdjęcia seryjne | • Szybkość w trybie ciągłym do 8 kl./s (tryb Hi) lub do 3 kl./s (tryb Lo)
maks.13 zdjęć w formacie RAW lub 11 zdjęć RAW+JPEG lub 13 zdjęć w formacie JPEG Extra Fine lub 17 zdjęć w formacie JPEG Fine / Standard • W trybie priorytetu zdjęć seryjnych do 12 kl./s maks.13 zdjęć w formacie RAW lub 11 zdjęć RAW+JPEG lub 13 zdjęć w formacie JPEG Extra Fine lub 18 zdjęć w formacie JPEG Fine / Standard |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, ADI/TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100)
• Synchronizacja do 1/250s (stabilizacja wył/wył) • Kąt pokrycia błyskiem: dla ogniskowej 16 mm • Czas ładowania: ok 3 s • Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wypełniający, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki, Synchronizacja z krótkimi czasami migawki HSS*, Sterowanie bezprzewodowe* * - z zewnętrzną lampą błyskową |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 10s |
Karta pamięci | Podwójne gniazdo kart pamięci:
• Memory Stick Duo, PRO Duo, PRO-HG Duo, • Secure Digital (SD/SDHC/SDXC), kompatybilność z UHS-1 |
LCD | • Główny: Odchylany i obrotowy (regulowany w trzech punktach), 3-calowy, kolorowy Xtra Fine TruBlack LCD, rozdzielczość 921.600 punktów, panoramiczny
regulowana jasność (Auto / Ręcznie (5 stopni) / Słońce) Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo • Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny |
Wizjer | EVF (elektroniczny) XGA OLED Tru-Finder, 0.5 cala, 2.359.296 punktów,
powiększenie: x1.09, pokrycie: ok. 100%, korekcja dioptrii: od -4.0 do +3.0, punkt oczny: 27 mm (od soczewki wizjera) • Technologia półprzezroczystego lustra |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed, wyjście HDMI typu C, wejście zewnętrznego mikrofonu stereo minijack o średnicy 3.5 mm, wejście wężyka zdalnego sterowania, wejście zasilacza sieciowego, złącze sync do lamp zewnętrznych
• opcjonalnie zdalne sterowanie bezprzewodowe pilotem RMT-DSLR1 lub za pomocą wężyka RMS1AM • Wbudowany GPS (wersja z GPS posiada symbol SLT-A77V) • obsługa PIM III |
Zasilanie | Akumulator litowo jonowy NP-FM500H (7.2V, pojemność 1650 mAh, wydajność ok 470 zdjęć z wizjerem lub 530 zdjęć w LV).
• Opcjonalny zasilacz sieciowy AC-PW10AM • Opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) VG-C77AM |
Akcesoria | Akumulator NP-FM500H, ładowarka, pasek, kabel USB, zaślepka bagnetu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie |
Waga | 653 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 732 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 142.6 × 104.0 × 80.9 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Polskie menu Skuteczność stabilizacji wg producenta: 2.5-4.5 EV Funkcja D-Range Optimizer (DRO) Korpus wykonany ze stopów magnezu Kompensacja winietowania i aberracji |
Oceny użytkowników |