Sony Alpha SLT-A77 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki: −1, 0, +1, +2,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura barwowa,
- Ustawienia niestandardowe,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.00 | 86.48 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.77 | 85.35 |
6400K | Auto | 7.67 | 91.08 |
6400K | 6400K | 10.2 | 93.75 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.37 | 79.94 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.57 | 80.42 |
3000K | Auto | 22.8 | 114.4 |
3000K | Żarówki | 6.87 | 87.45 |
3000K | 3000K | 5.90 | 85.43 |
Neutralny styl zdjęć JPEG na firmowych ustawieniach sprawia, że obraz jest w większości przypadków mniej nasycony niż powinien ale jednocześnie charakteryzuje się małymi średnimi błędami kolorów. Generalnie można zdać się na automatyczny balans bieli, który poradzi sobie z dobrym skutkiem z większością oświetlenia. W sytuacjach, kiedy fotografujemy na przykład w świetle żarowym, lepiej ustawić balans dedykowany, dopasować temperaturę barwową lub ustawić poprawną wartość na wzorcu bieli.