Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A77 - test aparatu

12 stycznia 2012
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 730

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla A77 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny

Wyniki pomiarów dynamiki i zakresu tonalnego dla Sony A77 są analogiczne jak w A65. Dla wysokiej jakości obrazu, czyli stosunku sygnału do szumu równym 10, dynamika tonalna osiąga maksymalny poziom rzędu 6.2 EV. Jest to wartość podobna to tej, jaką osiągały lustrzanki SLT z matrycami 16-megapikselowymi, czy też Canon 60D/7D. Nie jest to jednak wynik z jakiego należałoby być do końca zadowolonym, bo chociażby Nikony D7000/D90 wypadły pod tym względem dużo lepiej.

Wyniki dla A77 są zdecydowanie słabe na wysokich czułościach, w okolicach ISO 1600–3200. Dynamika tonalna jest w tych okolicach mniejsza niż u konkurencji. To efekt małych pikseli i stosunkowo wysokiego szumu.


----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
50 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
100 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
16000 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
50 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
100 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
16000 Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
A77
Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
1600 ISO
A77
Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny

Różnice między A77 a 50D widać po rozjaśnieniu na ISO 100. Na tej czułości zdecydowanie lepiej wypadł 50D. Na wysokiej czułości można dopatrywać się przewagi Canona, ale przy tak dużym poziomie szumu, takie minimalne różnice nie mają istotnego znaczenia. Na zdjęciach przyciemnionych porównanie jest jak zawsze trudniejsze, choć także i w tym przypadku można dopatrywać się minimalnej przewagi Canona.

100 ISO
0 EV
−4 EV
A77
Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
1600 ISO
A77
Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny
50D
Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A77 - Zakres tonalny