Sony Alpha SLT-A77 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Tak jak wspomnieliśmy, w Sony A77 nie możemy wyłączyć redukcji szumów, ale możemy określić stopnień jej działania. Do wyboru są trzy ustawienia: niskie, normalne i wysokie. Efekt odszumiania niskiego widzieliśmy już w poprzednim rozdziale, bo na takim ustawieniu wykonywaliśmy wszystkie zdjęcia testowe A77. Natomiast to, jak wpływają na obraz dwa wyższe stopnie, można obejrzeć poniżej na przykładzie czułości ISO 12800.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Pośród wartości ISO w menu, jest także opcja wieloklatkowej redukcji szumów. Polega to na tym, że aparat wykonuje serię zdjęć, a następnie tworzy z nich jedno minimalizując szum. Wybrać można dowolne ISO dla którego operacja ma być wykonana, ale trzeba zaznaczyć, że z opcji tej można korzystać tylko wtedy, kiedy w menu ustawiony jest zapis JPEG. Wieloklatkowa redukcja szumów działa trochę lepiej niż standardowa, co widać na przykładzie umieszczonym poniżej. Korzystając z tej funkcji zyskujemy ponadto czułość ISO 25600, która nie jest ogólnie dostępna w aparacie.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A77 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z modelu A55 oraz Canona 60D i Nikona D7000.
ISO 50 | |||
|
|
||
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
16000 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
Na RAW-ach, podobnie jak na JPEG-ach, widać różnice między obrazowaniem A65 i A77. Ostrość zdjęć z A77 jest zdecydowanie lepsza, choć z drugiej strony wyższy niż w A65 jest poziom szumu. Ta sytuacja uwidacznia się powyżej ISO 800 i zaciera dopiero gdzieś na ISO 12800, kiedy wysoki poziom szumu w obu przypadkach degraduje szczegóły na zdjęciach. Na RAW-ach nie ma jednak utraty kolorystyki na najwyższych czułościach, jak to widzieliśmy w poprzednim rozdziale oraz nie widać, aby działa programowa redukcja szumu.
Przewaga konkurencji nad Sony A77 wyraźnie zaznacza się powyżej ISO 3200. Tak jak w przypadku JPEG-ów, tak i tutaj lepiej wypada Nikon D7000, a jeszcze lepiej Canon 60D. Sytuacji nie zmieni nawet próba odszumienia i skalowania 24-megapikselowych zdjęć, ponieważ duży szum zbyt mocno degraduje obraz, już na wejściu niszcząc szczegóły.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast, wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku A65 zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą milion zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
16000 |
Statystyka sygnału z A77 jest bardzo podobna do tego, co widzieliśmy w teście A65. Na niskich czułościach odchylenia od średniej są niewielkie, a jednocześnie kształt rozkładu zachowuje fizyczny wygląd. Nie obserwujemy jednak już niejednorodność w świeceniu matrycy, które w A65 uwidaczniały się powyżej ISO 6400–12800 na prawym brzegu zdjęcia. Niewykluczone, że jest to zasługą dużego korpusu i lepszego odprowadzania ciepła.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 128 | 1 |
100 | 128 | 1 |
200 | 128 | 2 |
400 | 128 | 4 |
800 | 127 | 10 |
1600 | 126 | 26 |
3200 | 123 | 70 |
6400 | 124 | 90 |
12800 | 132 | 160 |
16000 | 160 | 220 |
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
16000 |