Pentax K-30 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy także zdjęcia z Pentaksów K-r i K-5, a także Nikona D5100.
ISO 80 | |||
|
|
||
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
25600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
W powyższym zestawieniu aparatów stopień zaszumienia obrazu jest podobny aż do czułości ISO 3200. Wraz ze wzrostem wartości ISO, powiększa się przewaga Pentaksów nad Nikonem D5100, choć to ten ostatni góruje pod względem szczegółowości obrazu. Przy porównaniach zdjęć zapisanych w formacie JPEG zawsze istnieje ten problem, że ustawienie najmniejszego możliwego stopnia odszumiania i wyostrzania nigdy nie będzie takie samo w różnych modelach aparatów, zwłaszcza różnych producentów. W przypadku Pentaksa, można przyjąć z dużą dozą prawdopodobieństwa, że mimo dezaktywacji odszumiania, redukcja zakłóceń i tak przebiega.
Zbierając wycinki zdjęć przedstawionych tu aparatów, najbardziej byliśmy ciekawi porównania obrazu generowanego przez K-5 i K-30. Nie da się ukryć, że K-5 jest wciąż bardzo chwalony, głównie ze względu na udaną matrycę. Czy wypuszczając na rynek K-30 Pentax dokonał w nowym modelu jakiegoś postępu? Naszym zdaniem tak, choć jest to niewielka poprawa. JPEG-i z K-30 wydają się być odrobinę lepszej jakości niż te pochodzące z K-5, jednak pełną odpowiedź co do osiągów matrycy poznamy dopiero przy porównaniu RAW-ów, które zaprezentujemy w następnym rozdziale.
Wyostrzanie
W Pentaksie K-30 skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępna jest opcja „precyzyjna ostrość” (oznaczona literą „F” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”.
Pentax K-30, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Zerowy stopień wyostrzania oferuje optymalne wydobycie szczegółów i może być polecane dla osób korzystających wyłącznie z formatu JPEG i nie planujących dalszej obróbki zdjęć. Z kolei stopień maksymalny powoduje bardzo mocne podkreślenie krawędzi, a co za tym idzie – utratę detali. Minimalne wyostrzanie, z którego korzystamy podczas naszych porównań, daje zdecydowanie miękki obraz, jednak znakomicie nadający się do późniejszej obróbki.
Profile obrazu
Podstawowe ustawienia wyglądu zdjęć JPEG znajdują się w menu pod nazwą „Zdjęcie niestandardowe”. Są to klasyczne ustawienia nasycenia, odcienia, tonów (ciemne/jasne), kontrastu i ostrości, wszystkie w zakresie od −4 do +4. Większość wymienionych parametrów można regulować w poszczególnych trybach kolorystycznych: jasne, naturalne, portret, pejzaż, żywe, nasycone, blady, pomijanie wybielania, film odwracalny, monochromatyczny. W przypadku trybów: blady, pomijanie wybielania i monochromatyczny zamiast regulacji odcienia mamy opcję tonowania, która obejmuje następujące ustawienia: wyłączony, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, fioletowy, błękitny, niebieski. Poza tym, w trybie monochromatycznym zamiast nasycenia można regulować efekt filtru: brak, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, podczerwony. W trybie film odwracalny natomiast, możemy ustawiać jedynie ostrość zdjęcia. Nieco odmienny jest tryb krosowania, w którym nie odnajdziemy żadnego z parametrów wspomnianych wcześniej. W tym przypadku możemy jedynie kontrolować parametr krosowania wybierając jedną z opcji: losowo, ustawienie 1–3, ulubione 1–3. Dla opcji ulubione 1–3 należy wcześniej zapisać ustawienia krosowanego zdjęcia jako ulubione, korzystając z palety trybów odtwarzania. Poniżej prezentujemy zdjęcia wykonane w poszczególnych trybach kolorystycznych.
Jasne |
|
Naturalne |
|
Portret |
|
Pejzaż |
|
Żywe |
|
Nasycone |
|
Blady |
|
Pomijanie wybielania |
|
Film odwracalny |
|
Monochromatyczny |
|
Krosowanie (wariant 1 i 3) |
|
|
Filtry cyfrowe
W menu K-30 mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:
- ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów pozostawiając pozostałą część czarno-białą; można również regulować zakres koloru do usunięcia w 5-stopniowej skali,
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni (oraz ich wyłączenia), rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
- wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
- cieniowanie – wybór jednego spośród 4 kształtów cienia (prostokątny poziomy i pionowy, kolisty, zaokrąglony prostokąt) oraz regulacja jego intensywności w skali od −3 do +3,
- odwróć kolor – tworzy negatyw obrazu,
- kolor – tworzy obraz o zabarwieniu w wybranym kolorze: czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski, zielony, żółty; umożliwia również 3-stopniową kontrolę intensywności zabarwienia.
Ekstrakcja koloru |
|
Aparat dziecinny |
|
Retro |
|
Wysoki kontrast |
|
Cieniowanie |
|
Odwróć kolor |
|
Kolor |
|
Filtry cyfrowe – edycja w aparacie
Testowany aparat umożliwia nakładanie (również wielokrotne) filtrów cyfrowych na zapisane na karcie pamięci zdjęcia. Oprócz filtrów zaprezentowanych powyżej, lista opcji obejmuje także następujące pozycje (przykładowe zdjęcia poniżej):
- rozszerzenie odcieni – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu,
- filtr szkic – 3-stopniowa regulacja kontrastu oraz włączenie/wyłączenie efektu zarysowania,
- akwarela – 3-stopniowa regulacja intensywności i nasycenia,
- pastelowy – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu,
- posteryzacja – 5-stopniowa regulacja intensywności efektu,
- miniatura – ustawienie płaszczyzny ostrości w kadrze w zakresie od −3 do +3, 3-stopniowa regulacja szerokości ostrej strefy, 4 kąty przebiegu strefy ostrości, poziom rozmycia (3-stopniowa regulacja),
- miękki – 3-stopniowa regulacja intensywności rozmycia, a także włączenie/wyłączenie efektu rozmycia cienia,
- błyski gwiazd – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu oraz długości ramion gwiazd, a także kąta ich nachylenia (4 opcje),
- rybie oko – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu,
- zwężający – rozciąganie w poziomie lub pionie, regulacja w zakresie od −8 do +8,
- dostosowanie parametrów podstawowych – jasności (w zakresie od −8 do +8), nasycenia, odcienia, kontrastu i ostrości (w zakresie od −3 do +3).
Rozszerzenie odcieni |
|
Filtr Szkic |
|
Akwarela |
|
Pastelowy |
|
Posteryzacja |
|
Miniatura |
|
Miękki |
|
Błyski gwiazd |
|
Rybie oko |
|
Zwężający |
|
Zdjęcia HDR
Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR 1, HDR 2 i HDR 3, które różnią się sposobem obróbki obrazu. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu) oraz ustalić krok ekspozycji, z jakim wykonywane będą zdjęcia (±1 EV, ±2 EV, ±3 EV). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie. Poniżej zamieszczamy przykładowe HDR-y wykonane z krokiem ±2 EV.
HDR OFF |
|
HDR Auto |
|
HDR 1 |
|
HDR 2 |
|
HDR 3 |
|
Kompensacja prześwietleń i cieni
Oprócz rejestracji HDR-ów, większą rozpiętość tonalną na zdjęciach możemy uzyskać wykorzystując dwie dodatkowe funkcje: kompensacji prześwietleń oraz cieni. Pierwsza posiada opcje: Auto, ON oraz OFF, natomiast druga: Auto, stopień 1, stopień 2 i stopień 3 oraz OFF. Przykładowe zdjęcia prezentujemy poniżej:
Wielokrotna ekspozycja
Wielokrotna ekspozycja w Pentaksie K-30 to złożenie jednego zdjęcia z maksymalnie 9 ujęć. Dostępna jest także opcja automatycznego dostosowania ekspozycji. Efekt połączenia trzech zdjęć prezentujemy poniżej.
Automatyczne dostosowywanie ekspozycji wyłączone |
|
Automatyczne dostosowywanie ekspozycji włączone |
|