Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-30 - test aparatu

20 września 2012
Maciej Latałło Komentarze: 88

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla K-30 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.
Pentax K-30 - Zakres tonalny

Najlepszy rezultat osiągnięty dla natywnej czułości i wysokiej jakości zdjęć to ok. 7.5 EV. Jest to bardzo dobry wynik, jak na amatorską lustrzankę i nie daje powodów do narzekań. Tyle samo uzyskaliśmy w teście K-01, natomiast K-5 i D5100 wypadły nieco lepiej (odpowiednio 8 i 7.8 EV). Z kolei Canon 600D i Sony Alpha A57 zanotowały rezultaty o 1 EV niższe. Przy stosunku sygnału do szumu wynoszącym 1 zaobserwowany wynik to 11.6 EV dla ISO 100, co oznacza potencjalnie niezłe możliwości uzyskania informacji z ciemnych partii obrazu. Czy tak jest w rzeczywistości, przekonamy się w dalszej części tego rozdziału.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.


----- R E K L A M A -----

ISO Granica bieli
100 Pentax K-30 - Zakres tonalny
200 Pentax K-30 - Zakres tonalny
400 Pentax K-30 - Zakres tonalny
800 Pentax K-30 - Zakres tonalny
1600 Pentax K-30 - Zakres tonalny
3200 Pentax K-30 - Zakres tonalny
6400 Pentax K-30 - Zakres tonalny
12800 Pentax K-30 - Zakres tonalny
25600 Pentax K-30 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Pentax K-30 - Zakres tonalny
200 Pentax K-30 - Zakres tonalny
400 Pentax K-30 - Zakres tonalny
800 Pentax K-30 - Zakres tonalny
1600 Pentax K-30 - Zakres tonalny
3200 Pentax K-30 - Zakres tonalny
6400 Pentax K-30 - Zakres tonalny
12800 Pentax K-30 - Zakres tonalny
25600 Pentax K-30 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Pentax K-30 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
K-30
Pentax K-30 - Zakres tonalny Pentax K-30 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-30 - Zakres tonalny Pentax K-30 - Zakres tonalny
1600 ISO
K-30
Pentax K-30 - Zakres tonalny Pentax K-30 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-30 - Zakres tonalny Pentax K-30 - Zakres tonalny

Po rozjaśnieniu obrazu z Pentaksa przy ISO 100 ilość wydobytych szczegółów jest znacznie większa niż w Canonie. Co więcej, zaszumienie obrazu nie jest tak intensywne, choć w oczy rzuca się duży udział niebieskiej składowej szumu. Przy ISO 1600 poziom zakłóceń obrazu jest w przypadku obydwu aparatów na tyle wysoki, że praktycznie uniemożliwia dostrzeżenie detali na zdjęciach. Przewaga K-30 nad 50D polega jedynie na tym, że nie dostrzegamy oznak bandingu, co jest oczywiście plusem.

Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.

100 ISO
0 EV
−4 EV
K-30
Pentax K-30 - Zakres tonalny Pentax K-30 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-30 - Zakres tonalny Pentax K-30 - Zakres tonalny
1600 ISO
K-30
Pentax K-30 - Zakres tonalny Pentax K-30 - Zakres tonalny
50D
Pentax K-30 - Zakres tonalny Pentax K-30 - Zakres tonalny