Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - test obiektywu

29 marca 2010

6. Dystorsja

Jeśli chodzi o dystorsję, nasze wyniki wskazują na poprawę w stosunku do poprzednika. Przypomnijmy, że poprzednia wersja Tokiny 12–24 mm na ogniskowych 12, 18 i 24 mm notowała dystorsję beczkową o wartościach odpowiednio: −2.80%, −0.75% i −0.24%. W przypadku nowej wersji tego modelu odnotowaliśmy wyniki: −2.32%, −0.44% i −0.03%, czyli dla każdej ogniskowej niższe. Trzeba jednak uczciwie zaznaczyć, że za część z tego spadku może być odpowiedzialna matryca, a raczej jej wielkość. Obecny test został przeprowadzony na detektorze o mnożniku 1.6x, poprzedni na ciut większej matrycy Nikona D200.

Opisując zniekształcenia geometryczne należy pamiętać o odwzorowaniu zastosowanym w obiektywach szerokokątnych, które utrzymuje linie proste kosztem dużych przerysowań w rogach kadru. Pomiary dystorsji powiedzą nam więc tylko o tym, jak obiektyw radzi sobie z prostymi, ale nie dadzą całościowego obrazu charakterystycznych dla tak szerokiego kąta zniekształceń. Aby się o tym przekonać wystarczy wykonać portret swojej małżonki lub dziewczyny, wykorzystując ogniskową 12 mm i umieszczając fotografowaną osobę w rogu kadru. Pokazując wykonaną fotografię naszej modelce, bądźmy raczej pewni, że stosunkowo niewielka dystorsja beczkowa jaką notuje Tokina, nie będzie uznana jako dobry argument obrony.

Canon 50D, 12 mm
Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Dystorsja
Canon 50D, 18 mm
Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Dystorsja
Canon 50D, 24 mm
Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Dystorsja


----- R E K L A M A -----