Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - test obiektywu

29 marca 2010

8. Winietowanie

W przypadku starego modelu, oprócz aberracji chromatycznej, mocno narzekaliśmy także na winietowanie, które na maksymalnym otworze, dla ogniskowej 12 mm sięgało 41%. Co ciekawe, wada ta, dla dłuższych ogniskowych, spadała do mało uciążliwego poziomu kilkunastu procent.

Jak jest w nowym modelu? Najpierw rzućmy okiem na zdjęcia.

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Winietowanie

----- R E K L A M A -----


W najtrudniejszej kombinacji ultraszerokiego kąta i światła f/4.0 winietowanie sięga 32% (−1.1 EV). Jest to wynik wyraźnie niższy niż u poprzednika, choć znów trzeba zaznaczyć, że za część tego spadku może być odpowiedzialna troszkę mniejsza matryca Canona 50D. Po przymknięciu przysłony o 1 EV winietowanie spada do 18%, a o 2 EV do 15%. Dalsze przymykanie przysłony nie powoduje zauważalnego spadku tej wady.

Co ciekawe, pomimo mniejszej matrycy użytej w teście, winietowanie na dłuższych ogniskowych w nowym modelu jest większe niż w starym. Dla ogniskowej 18 mm i f/4.0 spadek jasności w rogach kadru wynosi 21% (−0.68 EV) i zmniejsza się do 13% dla przysłony f/5.6. Przy f/8.0 wada ta robi się praktycznie niezauważalna (11%).

Na maksymalnej ogniskowej jest bardzo podobnie. Dla f/4.0 mamy winietowanie na poziomie 20% (−0.66 EV), które zmniejsza się do wartości 12% dla f/5.6 i robi się niezauważalne dla f/8.0 gdzie wynosi już tylko 9%.

Zauważalne i wyraźne zmiany w winietowaniu w stosunku do poprzednika wskazują, że firma mogła dokonać jakichś zmian w rodzaju lub krzywiznach soczewek lub/i konstrukcji obudowy. Jest to też ruch w dobrym kierunku. Zmniejszenie bardzo uciążliwego winietowania na najszerszym kącie, nawet kosztem jego niewielkiego zwiększenia na dłuższych ogniskowych, jest bowiem prawidłowym posunięciem.


Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Winietowanie

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Winietowanie

Tokina AT-X 124 PRO DX II AF 12-24 mm f/4 - Winietowanie