Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus Zuiko Digital ED 14-35 mm f/2.0 SWD - test obiektywu

1 lipca 2010

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość testowanego obiektywu została zmierzona w oparciu o pliki RAW z aparatu Olympus E-3. Jego matryca ma 10 milionów komórek światłoczułych, co daje dużą gęstość liniową pikseli, a przez to wysokie MTF-y, które są porównywalne do tych, jakie uzyskujemy w testach opartych o Canona 50D. Warto więc pamiętać, że najlepsze obiektywy stałoogniskowe testowane na E-3 osiągają wyniki dochodzące do 51–52 lpmm, a za poziom przyzwoitości w tym przypadku uznajemy wartości w okolicy 34–35 lpmm.

Spójrzmy więc co w centrum kadru pokazuje nam Zuiko Digital ED 14–35 mm f/2.0 SWD.

Olympus Zuiko Digital ED 14-35 mm f/2.0 SWD - Rozdzielczość obrazu


No cóż. Na usta ciśnie się słowo: imponujące. Obiektyw zachowuje się idealnie równo – różnice pomiędzy poszczególnymi ogniskowymi są bardzo małe. Co więcej, na f/4.0, dla wszystkich ogniskowych docieramy do okolic 51 lpmm. Praktycznie żadna systemowa stałka nie da nam tutaj nic więcej. Świetne jest też zachowanie na maksymalnym otworze względnym. Notowane tam MTF-y zawierają się w zakresie od 43 do 47 lpmm, a więc dostajemy obrazy naprawdę bardzo ostre. W szranki z Olympusem może stanąć, tak naprawdę, tylko najlepszy z testowanych przez nas obiektywów klasy 24–70 mm f/2.8 czyli Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 24–70 mm f/2.8 T* SSM. On też zachowywał się równo i na maksymalnym otworze dawał obrazy o świetnej ostrości. Nikkor AF-S 24–70 mm f/2.8G ED i Sigma 24–70 mm f/2.8 EX DG HSM wypadają tutaj trochę gorzej, najbardziej odstaje zaś Canon EF 24–70 mm f/2.8L USM, który na maksymalnym otworze ledwie ocierał się o poziom użyteczności. On jest jednak z tej grupy obiektywem najstarszym i pewnie pierwszym do wymiany na nowy model.

----- R E K L A M A -----

Jak wygląda brzeg kadru? Rzućmy okiem na poniższy wykres.

Olympus Zuiko Digital ED 14-35 mm f/2.0 SWD - Rozdzielczość obrazu


Słowo „imponujące” nadal doskonale nadaje się do opisu tego co widzimy. Nawet na maksymalnym otworze względnym notowane MTF-y sięgają okolic 40 lpmm, jesteśmy więc bezpiecznie wysoko ponad poziomem przyzwoitości. Lekkie przymknięcie powoduje zaś dalszy wzrost MTF-ów do poziomów, które nie dają nawet najmniejszych powodów do narzekań. Jedyne czego można żałować to straty tego równego zachowania na wszystkich ogniskowych, które było doskonale widoczne w centrum kadru. Teraz widać już bowiem, że ogniskowa 14 mm wypada zauważalnie lepiej od zakresu 23–35 mm. To jednak mały problem. Tym bardziej, że porównanie do pełnoklatkowej konkurencji wypada dla Olympusa jeszcze lepiej. Żeby porównanie było uczciwe, należy spojrzeć na wyniki notowane przez pełnoklatkowe obiektywy na brzegu pełnej klatki. A tam, na maksymalnym otworze, mało który z nich przekracza poziom przyzwoitości. Niektórym nie udaje się to nawet po przymknięciu o 1 EV. Przewaga Olympusa jest więc wyraźna i niepodważalna.

Na zakończenie przedstawiamy wycinki zdjęć tablicy testowej zapisywanych w formacie JPEG równolegle z plikami RAW użytymi do wyznaczania wartości MTF50.


Olympus Zuiko Digital ED 14-35 mm f/2.0 SWD - Rozdzielczość obrazu