Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma 50-500 mm f/4.5-6.3 APO DG OS HSM - test obiektywu

13 maja 2010

5. Aberracja chromatyczna

Gdy operujemy w środku zakresu ogniskowych, aberracja chromatyczna nie powinna nam przeszkadzać prawie w ogóle. Dla 135 mm jest ona mała i trzyma się poziomu 0.06–0.07%, dla 300 mm jest jeszcze odrobinę lepiej. Dla ogniskowej 400 mm, dla odmiany, trochę gorzej (poziom 0.09%), ale nadal nie ma praktycznie żadnych powodów do narzekań.

Sigma 50-500 mm f/4.5-6.3 APO DG OS HSM - Aberracja chromatyczna


Lekkim problemem są krańce zakresu. Dla ogniskowej 50 mm aberracja chromatyczna wspina się na poziom prawie 0.11% (tylko na maksymalnym otworze jest mała), a to już poziom średni. Jeszcze poważniej sprawa wygląda dla ogniskowej 500 mm, gdzie wraz z przymykaniem przechodzimy od wartości średnich do granicy pomiędzy poziomem średnim a dużym. Na szczęście, dla żadnych kombinacji przysłon i ogniskowych wada ta nie wchodzi wyraźnie na poziom duży lub bardzo duży. Ogólna ocena w tej kategorii jest więc pozytywna.

----- R E K L A M A -----

Jak wypada porównanie do konkurentów? Canon 100–400L znów wypada lepiej, bo w żadnym momencie nie przekroczył on poziomu 0.10%, a zbliżał się do niego tylko dla ogniskowej 100 mm. W pozostałym zakresie aberracja była u niego na poziomie małym lub wręcz znikomym. Bardzo podobnie do 100–400L prezentowała się w tej kategorii Sigma 120–400 mm OS, przez co i jej wyniki są trochę lepsze niż 50–500 mm OS.

Sigma 150–500 mm OS wypada odrobinę lepiej niż testowany tutaj model. Na krótszych ogniskowych problemów z aberracją nie miała ona prawie wcale, a na 500 mm pokazywała podobny trend co 50–500 mm OS, choć na poziomie o 0.01% niższym.

Na zakończenie można dodać, że testowany obiektyw ma bardzo ładnie skorygowaną podłużną aberrację chromatyczną. Widać to doskonale w rozdziale 10, na zdjęciu które pokazuje podatność na tendencję do ustawiania ostrości przed lub za właściwym obiektem.

Podsumowując, z całej grupy testowanych przez nas stabilizowanych teleobiektywów tej klasy, Sigma 50–500 mm OS prezentuje się najgorzej, co nie oznacza jednak, że źle. Gdy rozszerzymy nasze porównania o modele niestabilizowane, na horyzoncie pojawi się na przykład Tokina 80–400 mm, w której przypadku aberracja chromatyczna potrafiła dochodzić do bardzo dużego poziomu ponad 0.3%.


Sigma 50-500 mm f/4.5-6.3 APO DG OS HSM - Aberracja chromatyczna