Sony NEX-6 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Obudowa NEX-6 jest bardzo podobna do wyżej pozycjonowanego NEX-a 7. Obydwa korpusy charakteryzują się identyczną szerokością i wysokością oraz praktycznie taką samą grubością. Tym samym, NEX-6 jest największym modelem spośród bezlusterkowców Sony (nie licząc modelu NEX-7), co naszym zdaniem stanowi duży pozytyw, bo przekłada się to na wygodę korzystania z aparatu. Jakość wykonania obudowy oraz wykorzystane materiały sprawiają bardzo solidne wrażenie. Nic nie trzeszczy ani nie skrzypi, trudno mieć tutaj zastrzeżenia. Praktycznie cała rękojeść została pokryta gumowym tworzywem, dzięki któremu aparat nie powinien wyślizgnąć się nam z dłoni. Niestety, producent nie zdecydował się na zastosowanie w omawianym aparacie uszczelnień przed kurzem i wilgocią.
Zasilanie i gniazda
Sony NEX-6 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym NP-FW50 o pojemności 1080 mAh i napięciu 7.2 V. Do zasilania można również używać zasilacza sieciowego AC-PW20, ale trzeba go oddzielnie dokupić. Według specyfikacji, w pełni naładowany akumulator powinien wystarczyć do zrobienia około 360 zdjęć. Podczas wyjścia plenerowego udało nam się wykonać 310 zdjęć (w tym kilkanaście panoramicznych) i nagrać 30 krótkich filmów nim bateria była bliska rozładowaniu. Warto jednak wspomnieć, że temperatura otoczenia nie przekraczała tego dnia 5 stopni Celsjusza, co z pewnością spowodowało pewne osłabienie wydajności akumulatora. Dużą zaletą systemu zasilania testowanego aparatu jest precyzyjny, procentowy wskaźnik zużycia akumulatora, który pozwala z dużą dokładnością kontrolować poziom rozładowania baterii.
Zdjęcia oraz filmy zapisywane są na kartach pamięci typu Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) lub Memory Stick (PRO Duo, PRO-HG Duo). Wspólne gniazdo na oba typy kart znajduje się na spodzie aparatu, pod pokrywą zamykającą komorę akumulatora. Wkładanie i wyjmowanie karty może jednak sprawiać pewne trudności, ponieważ klapka otwiera się jedynie pod kątem niewiele większym od prostego i utrudnia dostęp do slotu kart
Na lewej ścianie korpusu NEX-6 pod wspólną klapką umieszczone zostały: gniazdo HDMI (typu C) oraz gniazdo USB 2.0 Hi-Speed (MTP).
Przyciski
Liczba elementów sterujących umieszczonych na obudowie Sony NEX-6 nie jest może zbyt duża, jednak kilka z nich jest programowalnych, co przyspiesza operowanie aparatem. W stosunku do NEX-7 zabrakło jednego pokrętła i przełącznika AF/MF. Guziki posiadają bardzo niewielki i słabo wyczuwalny skok, co nieco utrudnia ich obsługę. Obydwa pokrętła regulacyjne pracują za to wzorowo. Opis przycisków i kółek sterujących zaczynamy tradycyjnie od górnej ścianki korpusu.
Po prawej stronie, umieszczono klasyczne pokrętło zmiany trybów pracy aparatu (w odróżnieniu od modeli NEX-7, czy NEX-5N, które go nie posiadają), które ma następujące pozycje:
- P/A/S/M – tryby programu, preselekcji przysłony i czasu migawki oraz tryb manualny,
- Inteligentne auto – parametry ekspozycji dobierane są automatycznie. Aparat automatycznie rozpoznaje fotografowaną scenę,
- Lepsza automatyka – automatyka rozpoznająca fotografowaną scenę działa w oparciu o szerszą gamę funkcji niż ma to miejsce w trybie Inteligentne auto,
- Wybór sceny (SCN) – wybór jednego z fabrycznie zdefiniowanych ustawień „sceny”: Portret, Krajobraz, Makro, Sporty, Zachód słońca, Nocny portret, Scena nocna, Z ręki o zmierzchu, Korekcja drgań,
- Rozległa panorama (Sweep Panorama) – wykonywanie zdjęć panoramicznych, które oprogramowanie aparatu skleja automatycznie.
U podstawy wyżej opisanego pokrętła, znajduje się kółko regulacji, które zmienia swoją funkcję w zależności od wybranego trybu fotografowania. W trybie manualnym np. odpowiada za regulację wartości przysłony obiektywu.
Nieco powyżej pokrętła trybów pracy, umieszczono przycisk spustu migawki, który jest otoczony włącznikiem aparatu. Przesunięcie tego ostatniego z pozycji OFF na ON tylko za pomocą palca wskazującego wymaga użycia sporej siły i nie jest wygodne. Obok niego, zlokalizowano guzik Fn, który pełni dwojaką rolę. Po pierwsze, uruchamia menu funkcyjne zawierające pięć możliwych do zdefiniowania pozycji. Każda z tych pozycji umożliwia ustawienie jednej spośród kilkunastu wypisanych niżej nastaw:
- wybór AF/MF,
- tryb autofokusa,
- obszar autofokusa,
- wykrywanie twarzy,
- zdj. z uśmiechem,
- automatyczne kadrowanie portretowe,
- efekt gładkiej skóry,
- jakość,
- ISO,
- balans bieli,
- tryb pomiaru,
- DRO/Auto HDR,
- efekt wizualny,
- strefa twórcza,
- tryb błysku,
- nie ustawiono.
Na środku górnej ścianki (w osi obiektywu) widzimy gorącą stopkę standardu ISO, będącą jednocześnie złączem akcesoriów. Umożliwia ona podłączenie np. zewnętrznego mikrofonu stereo, przeznaczonego do nagrywania dźwięku w trakcie filmowania.
W lewym górnym rogu tylnego panelu aparatu umieszczony został wizjer elektroniczny. Tuż przy nim, po prawej stronie znajduje się małe pokrętło do korekcji dioptrii. Dalej na prawo mamy przycisk otwierający wbudowaną lampę błyskową, przycisk odtwarzania oraz guzik blokady ekspozycji (AEL). Ten ostatni jest programowalny, a lista funkcji, które mogą być do niego przypisane, obejmuje następujące pozycje:
- blokada AEL,
- przełączanie AEL,
- wskazówki dot. fotografowania,
- wybór AF/MF
- tryb autofokusa,
- obszar autofokusa,
- śledzenie obiektu,
- zoom,
- wykrywanie twarzy,
- zdj. z uśmiechem,
- automatyczne kadrowanie portretowe,
- efekt gładkiej skóry,
- jakość,
- ISO,
- balans bieli,
- tryb pomiaru,
- DRO/Auto HDR,
- efekt wizualny,
- strefa twórcza,
- tryb błysku,
- korekcja błysku,
- wspomaganie MF,
- wyświetl na smartfonie,
- pobierz aplikację,
- lista aplikacji,
- nie ustawiono.
Po prawej stronie wyświetlacza zlokalizowano obrotowy pierścień regulacyjny, pełniący jednocześnie rolę krzyżaka wielofunkcyjnego. Funkcje poszczególnych kierunków (oprócz roli nawigacyjnej) zostały oznaczone na obudowie przy pomocy piktogramów, jednak dla porządku wypiszemy je niżej:
- do góry – zmiana trybu pracy wyświetlacza,
- w dół – kompensacja ekspozycji/wyświetlanie miniaturek,
- w lewo – tryb pracy migawki (zdjęcia pojedyncze, seryjne, samowyzwalacz, pilot).
- w prawo – zmiana czułości ISO.
Na tylnej ściance aparatu znajdują się ponadto dwa nieoznaczone przyciski. Informacje o ich funkcjach wyświetlane są na ekranie w odpowiednich miejscach w zależności od trybu pracy. Górny (w instrukcji oznaczony literą A) uruchamia menu aparatu oraz służy jako przycisk „powrót” podczas nawigowania. Dolny przycisk natomiast (w instrukcji oznaczony literą B) jest programowalny i w trybie fotografowania można mu przypisać jedną funkcję. Ich lista jest niemalże taka sama, jak w przypadku guzika AEL, z wyjątkiem funkcji Blokada i Przełączanie AEL.
Z przodu aparatu znajduje się jedynie przycisk zwalniający blokadę bagnetu obiektywu.
Menu
Menu główne otwiera się po naciśnięciu górnego przycisku programowalnego. Zostało ono podzielone na sześć kategorii, które oznaczone są za pomocą sześciu ikon graficznych oraz następujących nazw:
- Aparat,
- Rozmiar obrazu,
- Jasność/kolor,
- Odtwarzanie,
- Aplikacja,
- Ustawienia.
Aparat
- tryb pracy – zdjęcia pojedyncze, seryjne, samowyzwalacz lub bracketing,
- tryb błysku,
- wybór AF/MF,
- obszar autofokusa,
- tryb autofokusa – pojedynczy lub ciągły,
- śledzenie obiektu,
- dokładny zoom cyfrowy – umożliwia wycinanie centralnego fragmentu zdjęć i powiększanie zoomem cyfrowym,
- wykrywanie twarzy,
- rejestracja twarzy – rejestracja lub zmiana priorytetowej osoby przy ustawianiu ostrości,
- zdjęcia z uśmiechem – wyzwalanie migawki po wykryciu uśmiechu,
- automatyczny kadr portretowy – automatyczne komponowanie portretów w oparciu o detekcję twarzy i regułę trójpodziału,
- efekt gładkiej skóry – ustawienie poziomu wygładzania skóry na zdjęciach,
- wskazówki dot. fotografowania – uruchomienie przewodnika po funkcjach aparatu ,
- wyśw. LCD – zmiana informacji wyświetlanych na monitorze LCD,
- wyśw. wizjera – zmiana informacji wyświetlanych w wizjerze elektronicznym,
- przycisk DISP (monitor) – wybór rodzaju informacji wyświetlanych na monitorze LCD przy naciskaniu przycisku DISP.
Rozmiar obrazu
- Zdjęcie:
- Rozmiar obrazu – L: 16M, M: 8.4M, S: 4M,
- Format obrazu – 3:2 lub 16:9,
- Jakość – RAW, RAW+JPEG, JPEG Wysoka, JPEG Standard,
- Panorama:
- Rozmiar obrazu – standardowy, szeroki,
- Kierunek panoramy – w prawo, w lewo, w górę, w dół,
- Film:
- Format pliku – AVCHD, MP4,
- Ustawienie nagrywania: – rozmiar obrazu, ilość klatek na sekundę, jakość obrazu.
Jasność/Kolor
- kompensacja ekspozycji,
- ISO,
- balans bieli,
- tryb pomiaru światła,
- korekcja błysku,
- DRO/Auto HDR,
- efekt wizualny – wyłączony, aparat zabawka, kolor pop, posteryzacja, retro, high-key: miękki, kolor częściowy, czarno-biały duży kontrast, miękka ostrość, malowidło HDR, czarno-biały o bogatej gradacji, miniatura,
- strefa twórcza – ustawienie stylu obrazu (kontrast, nasycenie, ostrość).
Odtwarzanie
- kasowanie zdjęć,
- wybierz zdjęcie/film,
- pokaz zdjęć,
- wyświetl na smartfonie,
- wyślij do komputera,
- oglądaj przez TV,
- określenie drukowania,
- powiększenie,
- obracanie zdjęcia,
- ochrona zdjęć,
- głośność odtwarzania filmów,
- wyświetlane dane – wybór ekranów dostępnych w trakcie przeglądania zdjęć,
- indeks obrazów – 6 lub 12 zdjęć na ekranie.
Ustawienia
- Nastawienia nagrywania:
- konfiguracja przycisku AEL,
- wspomaganie AF – automatyczne lub wyłączone,
- obszar AF z wykrywaniem fazy – wyświetlanie punktów AF fazowego,
- redukcja efektu czerwonych oczu,
- ustawienie wizjer/LCD – ustawianie sposobu przełączania pomiędzy opcjonalnym wizjerem elektronicznym a monitorem LCD,
- wyśw. podgląd na żywo – wybór, czy wartość kompensacji ekspozycji i inne parametry mają być wyświetlane na ekranie,
- automatyczny podgląd – czas przez jaki widoczne jest zdjęcie po jego wykonaniu,
- linie siatki,
- poziom zarysu – uwydatnienie określonym kolorem zarysu obszarów z ustawioną ostrością,
- kolor zarysu,
- wyraźny zoom obrazu – powiększanie obrazu z wysoką jakością podczas używania opcji zoom cyfrowy,
- zoom cyfrowy,
- pojd. zdj. Lepsza automatyka – określenie czy wszystkie zdjęcia wykonane seryjnie w trybie Lepsza automatyka mają być zapisane,
- wspomaganie MF – powiększanie obrazu przy ostrzeniu ręcznym,
- czas wspomagania MF – ustawianie czasu, przez który obraz będzie wyświetlany w powiększeniu,
- przestrzeń barw,
- SteadyShot – włączenie stabilizacji (jeżeli dostępna w obiektywie),
- wyzwalanie bez obiektywu,
- Eye-Start AF – ustawienie funkcji automatycznego autofokusa po przyłożeniu oka do wizjera,
- pierwsza kurtyna migawki – włączenie lub wyłączenie funkcji elektronicznej pierwszej kurtyny migawki,
- redukcja szumu dla długich czasów naświetlania – wł/wył,
- redukcja szumu dla wysokich ISO – normalna bądź niska,
- korekcja winietowania,
- korekcja aberracji chromatycznej,
- korekcja dystorsji,
- priorytet śledzenia twarzy – określenie czy w razie wykrycia twarzy podczas śledzenia ma ona stanowić priorytet dla automatyki śledzącej,
- auto. wolna migawka – automatyczne określenie szybkości migawki podczas filmowania niedoświetlonych obiektów,
- nagrywanie dźwięku filmu,
- redukcja szumu wiatru,
- regulacja AF – regulacja autofokusa w przypadku korzystania z opcjonalnego adaptera obiektywu LA-EA2.
- Główne nastawienia:
- start menu – wybór pierwszego wyświetlonego menu z menu głównego lub ekranu ostatniego menu,
- ustawienia menu funkcji – przypisywanie 5 funkcji do menu Fn,
- przycisk MOVIE – wł/wył,
- ustawienia przycisków Własne – przypisanie funkcji do programowalnego przycisku B oraz AEL,
- brzęczyk – włączenie lub wyłączenie dźwięków podczas obsługi aparatu,
- język,
- ustawienie daty i czasu,
- nastawa regionu,
- ekran pomocy,
- oszczędzanie energii – poziom trybu oszczędzania energii,
- czas rozpoczęcia oszczędzania energii,
- jasność LCD,
- jasność wizjera,
- kolor wyświetlacza – menu z tłem białym lub czarnym,
- szeroki obraz – wybór metody wyświetlania szerokich obrazów,
- wyświetlanie zdjęć w pionie,
- rozdzielczość HDMI,
- sterowanie przez HDMI,
- połączenie USB,
- czyszczenie,
- wersja oprogramowania,
- tryb demonstracyjny,
- ustawienia fabryczne.
- Karta pamięci – narzędzia:
- formatowanie,
- sposób numerowania pliku,
- nazwa katalogu,
- wybór katalogu na zdjęcia,
- utworzenie nowego katalogu,
- odzyskiwanie bazy danych obrazów,
- wyświetlenie wolnego miejsca na karcie.
- Ustawienia sieci:
- WPS przycisk,
- ustawienia punktu dostępu,
- edytuj nazwę urządzenia (aparatu),
- wyświetl adres MAC,
- WPS przycisk,
- reset wyśw. na smartfonie,
- reset ustawień sieci.
Wyświetlacz
Sony NEX-6 wyposażony jest w odchylany 3-calowy, panoramiczny ekran TruBlack LCD o rozdzielczości 921.600 punktów (640×480 pikseli). Można go odchylić o 90 stopni do góry lub 45 stopni do dołu. Jakość obrazu jest naszym zdaniem w pełni zadowalająca. Pochwalić możemy zarówno wysoką rozdzielczość, dobrą kolorystykę, jak i wysoki kontrast.
W trakcie wykonywania zdjęć do dyspozycji mamy pięć trybów wyświetlania informacji, między którymi przełączamy się za pomocą przycisku DISP:
- wyświetl. graf. – kadr + podstawowe informacje i graficzne przedstawienie wartości migawki i przysłony,
- wyśw. wszystk. inf. – kadr + szczegółowe informacje o ustawieniach aparatu,
- wyśw. duże litery – kadr + podstawowe informacje wyświetlanie dużą czcionką,
- brak informacji – kadr + tylko parametry ekspozycji,
- priorytet Live View,
- elektroniczna poziomnica,
- histogram – kadr + parametry ekspozycji oraz histogram,
- wizjer – wyłącznie tablica kontrolna z informacjami o ustawieniu aparatu (przydatny podczas korzystania z opcjonalnego wizjera).
W menu „Aparat” użytkownik może wybrać tylko część z wyżej wymienionych trybów, które będą kolejno uruchamiane. Dla wygodniejszego kadrowania mamy możliwość włączenia jednej z trzech dostępnych siatek pomocniczych.
W trybie odtwarzania zdjęcie można wyświetlać na trzy sposoby. Poza widokiem samego zdjęcia do dyspozycji mamy również wersję z podstawowymi informacjami oraz tryb z miniaturką połączoną ze skróconym EXIF-em i histogramami YRGB. W tym ostatnim trybie mamy także podgląd obszarów niedoświetlonych i przepalonych. Zdjęcia można też powiększać lub oglądać w postaci miniaturek. W menu aparatu można wybrać liczbę jednocześnie wyświetlanych miniaturek: 6 albo 12, czyli wielkiego wyboru w tym względzie nie mamy.
Wizjer
Sony NEX-6 ma wbudowany wizjer elektroniczny XGA OLED Tru-Finder o rozdzielczości 2 359 296 punktów, przekątnej wynoszącej 0.5 cala i powiększeniu o krotności x1.09. Daje on pełne pokrycie pola widzenia. Osoby z lekką wadą wzroku mogą dokonać korekty dioptrii w zakresie od −4 do +1. Przy wizjerze umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który automatyczne przełącza podgląd z wyświetlacza na wizjer po przyłożeniu do niego oka.
Jakość wyświetlanego przez wizjer obrazu nie budzi zastrzeżeń, pod warunkiem, że znajdujemy się w stosunkowo jasnym otoczeniu. W przeciwnym wypadku musimy liczyć się z wyraźnym smużeniem oraz szumem. Na plus można zaliczyć fakt, że wizjer jest dość pokaźnych rozmiarów, co pomaga w kadrowaniu zdjęć.
Tryb wideo
Użytkownicy Sony NEX-6 mogą nagrywać sekwencje wideo w następujących formatach:
- format AVCHD Full HD (1920×1080 pix):
- 50i, 24 Mb/s (FX),
- 50i, 17 Mb/s (FH),
- 50p, 28 Mb/s (PS),
- 25p, 24 Mb/s (FX),
- 25p, 17 Mb/s (FH),
- format MP4:
- HD (1440×1080 pix), 12 Mb/s, 25 kl/s,
- VGA (640×480 pix), 2 Mb/s, 25 kl/s.
Nagrywanie filmu rozpoczyna i kończy się przez naciśnięcie dedykowanego przycisku, umieszczonego w prawym, górnym rogu tylnej ściany. Klawisz ten znajduje się w zasięgu kciuka, ale jego naciskanie mogłoby być trochę wygodniejsze. W czasie filmowania można zmieniać parametry ekspozycji, a także czułość ISO.
Naszym zdaniem, zarówno jakość obrazu, jak i dźwięku w filmach nagrywanych za pomocą NEX-6 jest bardzo wysoka.
Przykładowe filmy
Poniżej prezentujemy filmy nagrane podczas testowania aparatu. Zostały nagrane w trybie P przy użyciu obiektywu Carl Zeiss Sonnar 24mm f/1.8 ZA T*. W klipie nr 4 użyliśmy filtru kolorystycznego „Toy Camera” (normal), natomiast w nr 5 – „Czarno-biały – duży kontrast”.
film 1 | AVCHD | 1920×1080 50i | FX 24 Mb/s | 31.7 MB |
film 2 | AVCHD | 1920×1080 50i | FX 24 Mb/s | 30.6 MB |
film 3 | AVCHD | 1920×1080 50i | FH 17 Mb/s | 22.6 MB |
film 4 | AVCHD | 1920×1080 50i | FH 17 Mb/s | 17.6 MB |
film 5 | AVCHD | 1920×1080 50i | FH 17 Mb/s | 20.1 MB |
film 6 | AVCHD | 1920×1080 50p | PS 28 Mb/s | 39 MB |
film 7 | AVCHD | 1920×1080 50p | PS 28 Mb/s | 36.5 MB |
film 8 | AVCHD | 1920×1080 25p | FX 24 Mb/s | 29.9 MB |
film 9 | AVCHD | 1920×1080 25p | FX 24 Mb/s | 28 MB |
film 10 | AVCHD | 1920×1080 25p | FH 17 Mb/s | 23 MB |
film 11 | AVCHD | 1920×1080 25p | FH 17 Mb/s | 28.5 MB |
film 12 | MP4 | 1440×1080 25pi | HD 12 Mb/s | 15.9 MB |
film 13 | MP4 | 640×480 25pi | VGA 2 Mb/s | 3 MB |