Sony NEX-6 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Zachmurzenie,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe (cztery rodzaje),
- Błysk lampy błyskowej,
- Skala temperaturowa/filtr,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.15 | 111.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.7 | 112.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.55 | 106.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.18 | 107.2 |
3000K | Auto | 14.6 | 121.7 |
3000K | Żarówki | 8.92 | 109.9 |
3000K | 3000K | 6.81 | 111.2 |
5500K | Auto | 5.26 | 110.4 |
5500K | 5500K | 7.01 | 114.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 7.75 | 100.4 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 7.63 | 100.2 |
W typowych warunkach oświetleniowych NEX-6 radzi sobie całkiem dobrze z odwzorowaniem kolorów. W przypadku automatycznego balansu bieli błędy koloru nie są może specjalnie wysokie w większości sytuacji, choć do wybitnych nie należą. Ciekawą sytuację obserwujemy przy świetle żarowym, w przypadku którego błąd dC wyniósł „zaledwie” 14.6 – przypomnijmy, że w tych warunkach testowane aparaty zachowują się zazwyczaj zauważalnie gorzej, ponieważ błędy przekraczają najczęściej wartość 20. Oczywiście w tym oświetleniu najlepiej jest zastosować ustawienie dedykowane lub odpowiednią temperaturę barwową. Warto zauważyć, że NEX-6 ma generalnie niewielką tendencję do przesycania koloru. Z kolei dla światła lampy błyskowej wartość S jest bardzo bliska wzorcowej. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.