Sony NEX-6 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu RAW
I faktycznie, poziom szumu na zdjęciach skompresowanych z NEX-6 jest niski. Przy maksymalnej czułości (ISO 25600), średnia wartość szumu wynosi zaledwie 2.1%, podczas gdy w Olympusie OM-D E-M5 ok. 3%, natomiast w Samsungu NX20 – niecałe 2.5% (dla czułości o 1 EV niższej). NEX-5N także osiągnął słabszy rezultat – ok. 3.5%. Sony z wyższej półki, czyli NEX-7 zanotował niecałe 2.1%, choć uzyskany wynik dotyczy ISO 16000 a nie 25600.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, w Sony NEX-6 nie można zupełnie wyłączyć odszumiania wysokich czułości. Daje się jednak kontrolować ten proces w bardzo ograniczonym stopniu. Najmniejsze odszumianie mamy przy ustawieniu „niskie”. Natomiast drugą opcją jest ustawienie „standardowe”. W tabelce poniżej prezentujemy porównanie intensywności procesu odszumiania dla obu możliwych ustawień, na zdjęciach wykonanych przy dwóch najwyższych czułościach.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
Jak widać, odszumianie standardowe nie jest dużo intensywniejsze od niskiego. Obserwujemy dodatkowy spadek szumu na wycinkach, jednak kosztem utraty detali. Na szczęście, spadek ilości szczegółów nie jest drastyczny.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z NEX-6 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu NEX-7 oraz Olympusa OM-D E-M5 i Samsunga NX-20.
ISO 100 | |||
|
|
||
NEX-7 | |||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
NEX-7 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 16000 | |||
NEX-7 | |||
ISO 25600 | |||
|
|
||
|
|
Pod względem jakości obrazu i poziomu szumu na obserwowanych surowych plikach, mniej więcej do ISO 800 zaprezentowane aparaty wypadają podobnie. Powyżej tej wartości zaszumienie obrazu jest bardziej widoczne na zdjęciach z obydwu modeli Sony, przy czym różnica w odniesieniu do rywali z powyższego zestawienia nie jest duża. Najłatwiej ją zauważyć na wycinkach tablicy Kodaka. Szum na zdjęciach z NEX-ów zaczyna nieco przeszkadzać dopiero od ISO 6400, a przy najwyższych czułościach jest nieco bardziej kolorowy niż u rywali. NX20, którego JPEG-i na wysokich czułościach charakteryzowały się bardzo niskim stopniem odtworzenia detali, nie ustępuje zbytnio konkurencyjnym aparatom. Dopiero przy ISO 12800 (a więc najwyższej oferowanej przez ten model czułości) odstaje on nieco od reszty. W zakresie niskich czułości (ISO 100–400) różnice w poziomie szumu pomiędzy wszystkimi porównywanymi aparatami są praktycznie niezauważalne, a jakość obrazu – zbliżona.
Tyle na temat oceny wizualnej, sprawdźmy zatem co pokażą nam konkretne liczby. Na poniższym wykresie przedstawiamy poziom szumu zmierzony na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-13, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Podobnie jak w przypadku porównywania wycinków ze zdjęć, w zakresie czułości ISO 100–3200 różnice pomiędzy wartościami szumu obliczonego w programie Imatest są stosunkowo niewielkie. Przy wyższych wartościach ISO stwierdzamy przewagę E-M5 nad NEX-6 (a także NX20), aczkolwiek nie przekracza ona trzech punktów procentowych przy najwyższej czułości. Generalnie w tej kategorii NEX-6 radzi sobie bardzo dobrze, widać postęp w postaci niższych zakłóceń w porównaniu do modelu 5N, jak również 7. Podobne wnioski można wysnuć na podstawie wyników pomiarów przeprowadzonych na 48-bitowych TIFF-ach.
Darki
Sprawdźmy teraz, jak Sony NEX-6 zachowuje się pod względem prądu ciemnego. Jego poziom testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast, wywołujemy programem dcraw do postaci czarnobiałej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku testowanego NEX-a zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500.000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
Histogramy wygenerowane dla plików z NEX-6 reprezentują charakterystyczny gaussowski rozkład do czułości ISO 6400, choć dla tej wartości obserwujemy już pewne odkształcenia. Rozkład dla wyższych czułości jest bardzo szeroki, co informuje nas o bardzo dużym udziale szumu w sygnale. Wyniki pomiarów zebrane w tabelce poniżej pokazują, że dla czułości do ISO 6400 wartości odchylenia standardowego nie przekraczają średniej wartości sygnału. Przy ISO 12800 wartość odchylenia jest bardzo bliska średniej sygnału, natomiast dla ISO 25600 ją przekracza. To pozwala nam przypuszczać, że najwyższa czułość jest generowana programowo, niewykluczone również, że podobnie jest w przypadku ISO 12800. Poza tym, dostrzegamy mocniejsze naświetlenie brzegów matrycy, które prawdopodobnie pochodzi od nagrzewającej się elektroniki.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 127.577 | 0.766 |
200 | 127.681 | 1.293 |
400 | 127.356 | 2.548 |
800 | 126.294 | 6.815 |
1600 | 123.705 | 16.164 |
3200 | 121.264 | 31.652 |
6400 | 118.899 | 54.462 |
12800 | 111.643 | 98.569 |
25600 | 141.156 | 162.664 |
Obserwacja prądu ciemnego na podstawie plików JPEG pokazuje, że podobnie jak w plikach RAW, mamy do czynienia z mocniejszym naświetleniem brzegów matrycy. Szum, który dostrzegamy na przykładach poniżej został oczywiście poddany procesowi jego redukcji, którego nie możemy całkowicie wyłączyć.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |