Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS M - test aparatu

4 stycznia 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 81

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla EOS-a M prezentujemy na poniższym wykresie. Zakres tonalny wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Canon EOS M - Zakres tonalny

Wyniki bezlusterkowca Canona w tej kategorii są podobne do tych, jakie zanotował jego kuzyn z rodziny lustrzanek, czyli 650D. EOS M dla najlepszej jakości obrazu zanotował zakres tonalny na poziomie około 6.2 EV. Trzeba przyznać, że nie jest to szczególnie imponujący wynik, aczkolwiek na tle prezentowanych w poprzednich rozdziałach aparatów nie wypada źle. Co prawda Olympus E-PL5 osiągnął w tej kategorii niewiele więcej bowiem 6.5 EV, jednak wartość ta dotyczy ISO 200, które jest najniższą czułością w jego przypadku. W pojedynku z Sony NEX-F3 na maksymalne wyniki w tej kategorii można ogłosić remis, bowiem zanotował on 6.1 EV, choć również w jego przypadku jest to wartość dla ISO 200. Czułość ISO 100 posiada natomiast Samsung NX20 i w jego przypadku maksymalny wynik dla najlepszej jakości obrazu to 6.3 EV, zatem porównywalnie z EOS-em M.


----- R E K L A M A -----

Dla pozostałych kryteriów testowany aparat również nie prezentuje wyjątkowego poziomu. W pojedynkach ze wspomnianymi bezlusterkowcami na maksymalne wyniki albo remisuje, albo przegrywa nieznacznie w zależności od kryterium, które weźmiemy pod uwagę.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Canon EOS M - Zakres tonalny
200 Canon EOS M - Zakres tonalny
400 Canon EOS M - Zakres tonalny
800 Canon EOS M - Zakres tonalny
1600 Canon EOS M - Zakres tonalny
3200 Canon EOS M - Zakres tonalny
6400 Canon EOS M - Zakres tonalny
12800 Canon EOS M - Zakres tonalny
25600 Canon EOS M - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Canon EOS M - Zakres tonalny
200 Canon EOS M - Zakres tonalny
400 Canon EOS M - Zakres tonalny
800 Canon EOS M - Zakres tonalny
1600 Canon EOS M - Zakres tonalny
3200 Canon EOS M - Zakres tonalny
6400 Canon EOS M - Zakres tonalny
12800 Canon EOS M - Zakres tonalny
25600 Canon EOS M - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Canon EOS M - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
EOS M
Canon EOS M - Zakres tonalny Canon EOS M - Zakres tonalny
50D
Canon EOS M - Zakres tonalny Canon EOS M - Zakres tonalny
1600 ISO
EOS M
Canon EOS M - Zakres tonalny Canon EOS M - Zakres tonalny
50D
Canon EOS M - Zakres tonalny Canon EOS M - Zakres tonalny

Po dotychczasowych dokonaniach EOS-a M wynik w tej kategorii był w zasadzie do przewidzenia. Rezultaty jakie obserwujemy są podobne do tych, które widzieliśmy w teście 650D. W tym przypadku również porównania dokonujemy do lustrzanki 50D. Okazuje się, że aparat który miał premierę w 2008 roku, wypada jednak lepiej, co wyraźnie widać przy ISO 100. Po rozjaśnieniu zdjęcia więcej szczegółów udało się odzyskać w 50D, podczas gdy w EOS-ie M szum mocno utrudnił to zadanie. Co prawda przy ISO 1600 rozjaśnianie daje bardzo podobny efekt w obu aparatach, bowiem szczegóły obrazu są ledwie zauważalne, jednak i w tym przypadku szum w testowanym bezlusterkowcu wydaje się być wyższy.

Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Ewentualne różnice są na tyle małe, że ciężko je zauważyć, a dodatkowym utrudnieniem jest to, że oryginalne zdjęcia różnią się nieco stopnie naświetlenia (mimo że były wykonywane w tym samym czasie).

100 ISO
0 EV
−4 EV
EOS M
Canon EOS M - Zakres tonalny Canon EOS M - Zakres tonalny
50D
Canon EOS M - Zakres tonalny Canon EOS M - Zakres tonalny
1600 ISO
EOS M
Canon EOS M - Zakres tonalny Canon EOS M - Zakres tonalny
50D
Canon EOS M - Zakres tonalny Canon EOS M - Zakres tonalny