Nikon D5200 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Pochmurno (6000 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Światło żarowe / Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Rtęciowe wys. temperatury (7200 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 6-stopniową skalę. W menu można także określić bracketing balansu bieli i wykonać 3 zdjęcia z krokiem ±1, ±2 lub ±3 jednostek we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej. Niestety, producent nie wyposażył modelu D5200 w opcję ustawienia temperatury barwowej zgodnie ze skalą Kelvina.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie, przy pomocy programu Imatest, wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 7.15 | 102.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 10.3 | 110.3 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.55 | 96.01 |
Pochmurny dzień | Chmury | 6.01 | 98.43 |
5500 K | Auto | 5.32 | 109.8 |
Błysk | Auto | 5.3 | 90.19 |
Błysk | Błysk | 6.22 | 89.34 |
3000 K | Auto | 22.9 | 122.2 |
3000 K | Żarówki | 7.13 | 89.06 |
Ogólnie, odwzorowanie kolorów na zdjęciach z D5200 jest przeciętne. O ile przy zachmurzonym niebie wartości błędu dC są na akceptowalnym poziomie, to przy świetle słonecznym mogłyby być niższe – szczególnie dla wzorca „słoneczny dzień”. Pomiary, w których obserwujemy przesycanie i niedosycanie barw rozkładają się równomiernie, toteż nie sposób określić wyraźnej tendencji w tej kwestii. Tradycyjnie największe powody do narzekań daje automatyczna praca balansu bieli przy oświetleniu żarówkami o temperaturze barwowej wynoszącej 3000 K. W takim przypadku warto wykorzystać dostępny w menu wzorzec dla tego typu światła, a najlepiej użyć manualnego ustawienia wykorzystując dostępny model bieli.