Nikon D5200 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Maksymalna wartość zakresu tonalnego dla najwyższej jakości i ISO 100 wynosi ok. 7 EV. Tym samym D5200 pokonuje Sony A57, Canona 650D oraz Nikona D3200. Jednak starsze, 16-megapikselowe matryce zastosowane u poprzednika oraz Pentaksie K-5 (a także K-30) wyraźnie wyprzedzają nową lustrzankę Nikona. W ich przypadku zanotowaliśmy odpowiednio 7.8 EV i 8 EV. Wygląda na to, że niełatwo będzie pobić tak świetne wyniki w klasie APS-C.
Dla najniższej jakości obrazu, osiągi matrycy w kategorii rozpiętości tonalnej D5200 przedstawiają się bardzo dobrze. Nowy Nikon zanotował tylko trochę słabsze rezultaty niż Pentax K-5 i stosunkowo podobne do Sony A57, D5100 i K-30 oraz wyraźnie wyższe od Canona 650D.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Efekt rozjaśnienia zdjęcia z Nikona przy czułości 100 ISO jest lepszy – ilość szumu jest znacznie mniejsza, dzięki czemu łatwiej dostrzec wydobyte szczegóły. Dla ISO 1600 przewaga D5200 nad 50D nie jest tak duża i w zasadzie polega głównie na tym, że nie zauważamy oznak bandingu. Zaszumienie obrazu w przypadku obu aparatów jest na tyle duże, że ciężko dostrzec detale naszej scenki.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w bardzo niewielkim stopniu i nie sposób stwierdzić, który z aparatów spisał się lepiej w tej części testu.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|