Nikon D5200 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu D5100 oraz Canona 650D. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Różnice w zaszumieniu obrazu w całym zakresie „sprzętowych” czułości w obu aparatach Nikona są raczej subtelne. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianę dotyczącą jakości zdjęć z D5100 i D5200 stanowi wyższa rozdzielczość obrazów z nowego modelu. Dzięki temu jesteśmy w stanie zarejestrować więcej detali. W zasadzie nawet na najwyższych czułościach ciężko jednoznacznie stwierdzić, który z aparatów radzi sobie najlepiej. Wydaje się jednak, że starszy Nikon oraz Canon oferują odrobinę gorszy jakościowo obraz niż D5200. Ogólnie rzecz biorąc, szum obecny na zdjęciach z wspomnianych wyżej modeli nie daje się zbyt mocno we znaki, aż do czułości ISO 6400.
Aby przyjrzeć się działaniu funkcji wyostrzania plików JPEG, wykonaliśmy zdjęcia scenki dla trzech ustawień: 0, 4 i 9 (w 9-stopniowej skali ze skokiem jednostkowym). Środkowy stopień wyostrzania oferuje niezłą jakość zdjęć i optymalne wydobycie szczegółów. Naszym zdaniem zostało ono dobrze dobrane i dla osób nie planujących dalszej obróbki zdjęć efekt działania tego procesu powinien być satysfakcjonujący. Wybranie stopnia zerowego oznacza raczej miękki obraz, jednak dający większe możliwości późniejszej obróbki. Przypominamy, że proces wyostrzania jest nieodwracalny – detale tracone są bezpowrotnie. Maksymalne wyostrzenie bardzo mocno uwidacznia krawędzie, toteż radzimy ostrożnie korzystać z tak skrajnego ustawienia.
Nikon D5200, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
HDR i D-Lighting
Nikon D5200 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: HDR (High Dynamic Range) oraz D-Lighting. Ta pierwsza bazuje na wykonaniu i połączeniu ze sobą dwóch ekspozycji, natomiast druga – polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG. Obydwie omawiane tutaj funkcje posiadają cztery stopnie intensywności efektu oraz auto.
HDR / D-Lighting off | |||
D-Lighting niski | |||
D-Lighting normalny | |||
D-Lighting wysoki | |||
D-Lighting bardzo wysoki | |||
D-Lighting auto | |||
HDR niski | |||
HDR normalny | |||
HDR wysoki | |||
HDR bardzo wysoki | |||
HDR auto | |||
Effects
Na kole nastaw znajduje się tryb, który oferuje dostęp do cyfrowych filtrów efektowych. Do dyspozycji są następujące ustawienia:
- Noktowizor,
- Szkic kolorowy,
- Efekt miniatury,
- Kolor selektywny,
- Sylwetka,
- Rozjaśnienie (High key),
- Przyciemnienie (Low key).
Bez efektu | |||
Noktowizor | |||
Szkic kolorowy | |||
Efekt miniatury | |||
Kolor selektywny | |||
Sylwetka | |||
Rozjaśnienie (High key) | |||
Przyciemnienie (Low key) | |||
Wielokrotna ekspozycja
Wielokrotna ekspozycja w D5200 to złożenie jednego zdjęcia z 2 lub 3 ujęć. Dostępna jest także opcja automatycznego wzmocnienia.
Automatyczne wzmocnienie włączone | |||
Automatyczne wzmocnienie wyłączone | |||
Zdjęcia z interwałometrem
D5200 został wyposażony w interwałometr, co oznacza, że możemy tak zaprogramować aparat, aby wykonał określoną ilość zdjęć (maksymalnie 999) w zadanym odstępie czasu (od 1 sekundy do 24 godzin). Dodatkowo rozpoczęcie serii może nastąpić od razu lub aparat zrobi to automatycznie o określonej przez nas godzinie.