Nikon 1 V2 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło jarzeniowe,
- Światło żarowe,
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.05 | 108.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.74 | 110.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.42 | 106.3 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.51 | 107.3 |
3000K | Auto | 22.1 | 121.3 |
3000K | Żarówki | 5.49 | 82.36 |
5500K | Auto | 5.2 | 103.2 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.9 | 91.46 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.9 | 90.17 |
Na podstawie powyższej tabelki można stwierdzić, że automatyczny balans bieli w testowanym bezlusterkowcu nie ma problemów z prawidłowym oddaniem kolorystyki. W większości przypadków błędy kolory utrzymują się na rozsądnym poziomie i jedynym wyjątkiem jest jak zwykle światło żarowe. Również dedykowane ustawienia balansu bieli dają błędy o umiarkowanych wartościach. Z nasyceniem kolorów sytuacja przedstawia się różnie w zależności od źródła światła. Przy słonecznej i pochmurnej pogodzie widać tendencję do nieznacznego przesycania, ale już dla lampy błyskowej obserwujemy niedosycenie. Warto też zwrócić uwagę, że przy dedykowanym balansie bieli dla światła żarowego niedosycenie jest dość wyraźne. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.