Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-5 IIs - test aparatu

Pentax K-5 IIs
10 kwietnia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 108

1. Wstęp


Pentax K-5 IIs  - Wstęp

Pentax to drugi producent po Nikonie, który wypuścił na rynek dwa bliźniacze modele (lustrzanki D800 i D800E), różniące się wyłącznie obecnością funkcji filtra AA. Produkowanie matryc aparatów cyfrowych bez filtrów AA staje się coraz częstszym zabiegiem stosowanym przez firmy fotograficzne. Wymieńmy kilka przykładów: cyfrowe dalmierze Leica (M8, M9), bezlusterkowce Fujifilm (X-Pro1 i X-E1) oraz dwa aparaty kompaktowe tej firmy – X20 oraz X100s, czy najnowsze „dzieci” Nikona: lustrzanka D7100 i kompakt Coolpix A. Producenci zazwyczaj informują swoich klientów o możliwości wystąpienia na zdjęciach efektu mory, gdyż aparat pozbawiony filtra antyaliasingowego jest obarczony ryzykiem jej powstawania.

Naszym zdaniem, podobnie jak w przypadku Nikonów D800 i D800E, wprowadzenie na rynek dwóch niemal identycznych produktów (jednego tradycyjnego a drugiego z usuniętą funkcją filtra AA) było dobrym, z punktu widzenia odbiorców tego aparatu, posunięciem. Dzięki temu, mają oni możliwość wyboru spośród dwóch solidnych korpusów, przy czym model K-5 IIs ma dodatkowo zapewnić użytkownikom lepszą szczegółowość zdjęć. Oczywiście, nie ma nic za darmo. Na chwilę obecną, Pentax K-5 IIs jest droższy od „zwykłego” K-5 II o około 1000 zł… Czy model ten jest wart dopłacenia takiej kwoty? Mamy nadzieję, że niniejszy test pomoże odpowiedzieć na to pytanie.


----- R E K L A M A -----

Pentax K-5 IIs  - Wstęp

Z racji oczywistego podobieństwa modeli K-5 II i K-5 IIs, część opisu została zapożyczona z testu pierwszego z wymienionych aparatów. Najważniejsze było sprawdzenie rozdzielczości matrycy (wyrażonej w lpmm), poza tym nie omieszkaliśmy zmierzyć także szumów, zakresu tonalnego czy osiągów trybu seryjnego oraz ocenić sprawności działania systemu automatycznego ustawiania ostrości.

Opis procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Aparat do testu wypożyczył sklep internetowy Fotozakupy.pl, za co serdecznie dziękujemy.

Porównanie specyfikacji Pentaksa K-5 IIs z modelem K-5 II, a także Nikonem D7000 i D7100, oraz Sony SLT-A77 można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Pentax
Model K-5 IIs
Data premiery 2012-09-11
Liczba pikseli 16.1 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4928 x 3264 (RAW, JPEG)
• 3936 x 2624 (JPEG)
• 3072 x 2048 (JPEG)
• 1728 x 1152 (JPEG)
Matryca 23.7 mm x 15.7 mm (APS-C) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 16.93 Mpix,
ultradźwiękowy mechanizm samooczyszczania matrycy DR II
• Aparat z usunietym dolnoprzepustowym filtrem antyaliasingowym. Dzięki temu umożliwia on uzyskanie obrazów o jak największej rozdzielczości. Aparat obarczony większym ryzykiem wystąpienia efektu mory i zniekształceń kolorów w porównaniu z aparatem K-5 II.
Procesor obrazu PRIME II
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0),
RAW (14bit), JPEG+RAW,
RAW skompresowany - pliki .PEF,
RAW nieskompresowany - pliki .DNG,
Rodzaje JPEG: Premium/Best/Better/Good
• Filmy: AVI (Motion JPEG)
Zakres ISO Auto, 100 - 12800 ISO w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV,
80 ISO, do 51200 ISO (tryby rozszerzone)
W trybie Bulb do 1600 ISO
Migawka Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie ostrości,
30 s - 1/8000 s, Bulb
żywotność 100.000 klatek
Konstrukcja obiektywu Bagnet Pentax KAF 2,
Obsługiwane obiektywy z bagnetem Pentax KAF 3, KAF2, KAF, KA oraz K (z ograniczeniami), obsługa obiektywów z silnikami SDM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (Full HD, 16:9) z szybkością 25 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD, 16:9) z szybkością 25 lub 30 kl./s,
• 640 x 480 pix (VGA, 4:3) z szybkością 25 lub 30 kl./s,
Długość filmów ograniczona do 25 min.
Wbudowany mikrofon mono,
Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon stereo.
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL, system SAFOX X,
11-punktowy TTL (9 punktów krzyżowych)
• Obszary AF: automatyczny wybór z 5 punktów, automatyczny wybór z 11 punktów, ręczny wybór jednego z 11 punktów, centralny punk AF
• Tryby AF: Auto (AF-A), Pojedynczy (AF-S), Ciągły (AF-C), Manualny (MF)
• Zakres detekcji: od -3 do 18 EV (ISO 100 i obiektywu f/1.4)
• Asysta AF: wbudowana dioda LED
• Podgląd głębi ostrości (optyczny i cyfrowy)
• Dostrajanie AF (korekcja FF/BF) w zakresie +/-10 kroków, z pamięcią dla 20 obiektywów,
• Tryby AF w Live View: Detekcja kontrastu, Detekcja kontrastu z funkcją wykrywania twarzy, Detekcja fazowa
• Powiększenie w LV: (tryb AF: 2x, 4x, 6x / tryb MF:2x, 4x, 6x, 8x, 10x ).
Pomiar światła 77-segmentowy TTL,
Tryby pomiaru:
• matrycowy 77-segmentowy,
• centralnie ważony,
• punktowy
Zakres pomiaru: od -3 do 18 EV (dla ISO100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 tryby), Lampa błyskowa, CTE
• Ustawienia własne wg wzorca,
• Ustawiane poprzez wyświetlacz (pamięć 3 ustawień),
• Ręczne ustawienie temperatury w Kelvinach w zakresie od 2500 do 10000 K ze skokiem co 100 K (pamięć 3 ustawień),
• Korekcja balansu bieli (w 2 osiach A-B / G-M w zakresie +/-7 kroków) i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV z krokiem co 1/2 lub 1/3 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3 lub 1/2 EV, w zakresie +/- 2.0 EV
Kompensacja zakresu tonalnego DRE (korekcja świateł, korekcja cieni),
Tryb HDR (High Dynamic Range)
Możliwość wielokrotnej ekspozycji (od 2 do 9 zdjęć)
Programy Auto (Green), Program (P), Priorytet czułości (Sv), Priorytet przysłony (Av), Priorytet migawki (Tv), Priorytet migawki i przysłony (TAv), Manualny (M), Bulb (B), Flash X-Sync – blokada czasu synchronizacji lampy błyskowej na 1/180 sek (X) , Własny użytkownika (USER), Rejestracja filmów
Zdjęcia seryjne • Tryb szybki zdjęć seryjnych (Hi) - szybkość 7 kl./s,
maksymalnie 20 zdjęć w formacie RAW lub 30 zdjęć w formacie JPEG (przy ISO 100)
• Tryb wolnych zdjęć seryjnych (Lo) - szybkość 1.6 kl./s,
maksymalnie 40 zdjęcia w formacie RAW, w formacie JPEG bez ograniczeń do zapełnienia karty pamięci,
• Tryb zdjęć z interwałem czasowym (od 1 s do 24 godz., do 999 zdjęć, wyzwolenie natychmiastowe lub w wyznaczonym czasie).
Lampa błyskowa Typu pop-up, P-TTL, liczba przewodnia 13 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/180s
• Korekcja siły błysku od -2 do +1 EV w krokach co 1/2 EV
• Kąt pokrycia błyskiem: ok 75 stopni
• Tryby pracy: Auto, Ręczny (wł./wył.), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja z drugą kurtyną migawki, Tryb błysku bezprzewodowego
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 12s
Karta pamięci Secure Digital (SD/SDHC)
LCD • Główny: stały, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, 921 000 punktów (640x480 pix.),
kąt widzenia do 170 stopni, powłoki AR
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo
• Pomocniczy: monochromatyczny.
Wizjer Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.92, pokrycie: ok. 100% kadru, korekcja dioptrii: od -2.5 do +1.5, punkt oczny: 24.5 mm od środka soczewki, matówka wymienna Natural-Brite-Matte III
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed (mini-B), wyjście zdalnego sterowania, wejście zasilania DC, złącze X-synch, wyjście mini HDMI (kompatybilne z NTSC/PAL), wejście mikrofonu stereo
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wodoodpornego pilota O-RC1, pilota F lub wężyka spustowego CS-205
• opcjonalnie zewnętrzny moduł GPS O-GPS1
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy D-LI90 (7.4V, pojemność 1900mAh, wydajność ok. 980 zdjęć - bez lampy błyskowej)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy K-AC50E
• opcjonalnie uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) D-BG4
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy D-LI90, ładowarka D-BC90E, pasek na ramie, kabel USB, kabel audio-wideo, instrukcja, zaślepka złącza hot-shoe, zaślepka wizjera, sterowniki, oprogramowanie
Waga 680 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 760 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 131 x 97 x 72.5 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Korpus wykonany ze stopów magnezu i stali nierdzewnej, uszczelniony (77 uszczelnień), odporny na niskie temperatury (do -10°C), pył i trudne warunki atmosferyczne.
Polskie menu.
Skuteczność stabilizacji wg producenta: do 3 EV.
Funkcja automatycznej korekcji dystorsji i wzdłużnej aberracji chromatycznej.
18 filtrów cyfrowych.
Funkcja elektronicznej poziomicy, z pomiarem pochylenia.


Poprzedni rozdział