Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A58 - test aparatu

26 czerwca 2013
Maciej Latałło Komentarze: 294

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla A58 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny

Dla ISO 100 oraz najwyższej jakości zdjęć zakres tonalny jaki zarejestrowaliśmy wyniósł 6.3 EV. Widać zatem, że A58 uplasowała się pomiędzy Nikonem D3200 i Canonem 650D, bowiem wyniki w ich przypadku wyniosły odpowiednio 6.7 EV oraz 6 EV. Warto jednak zauważyć, że dla SNR=10 krzywa utworzona z punktów pomiarowych zmierzonych wartości zakresu dla A58 szybciej opada do zera niż w modelach konkurencji. Przykładowo, dla ISO 6400 rezultat wyniósł zero, natomiast zarówno w Nikonie jak i Canonie mamy wciąż do dyspozycji dynamikę na poziomie 1.2 EV.


----- R E K L A M A -----

Wyniki dla pozostałych kryteriów obrazu pokazują, że A58 góruje nad 650D mniej więcej do ISO 1600. D3200 z kolei utrzymuje swoją przewagę dla całego zakresu czułości i wszystkich SNR.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
16000 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
16000 Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
A58
Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
D7000
Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
1600 ISO
A58
Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
D7000
Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny

Efekt wyciągania z cieni przy ISO 100 jest gorszy w Sony niż w Nikonie, bowiem obserwujemy wyższy poziom szumu oraz niższy kontrast. Różnice nieco zacierają się po ustawieniu ISO 1600, jednak na zdjęciu z D7000 wciąż jesteśmy w stanie dostrzec więcej detali scenki.


Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Należy jednak zwrócić uwagę, że zdjęcia z A58 są odrobinę słabiej naświetlone, w skutek czego pozbawione są obszarów przepalonych, widocznych na wycinkach z D7000.

100 ISO
0 EV
−4 EV
A58
Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
D7000
Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
1600 ISO
A58
Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny
D7000
Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A58 - Zakres tonalny