Sony Alpha SLT-A58 - test aparatu
8. Zakres tonalny

Dla ISO 100 oraz najwyższej jakości zdjęć zakres tonalny jaki zarejestrowaliśmy wyniósł 6.3 EV. Widać zatem, że A58 uplasowała się pomiędzy Nikonem D3200 i Canonem 650D, bowiem wyniki w ich przypadku wyniosły odpowiednio 6.7 EV oraz 6 EV. Warto jednak zauważyć, że dla SNR=10 krzywa utworzona z punktów pomiarowych zmierzonych wartości zakresu dla A58 szybciej opada do zera niż w modelach konkurencji. Przykładowo, dla ISO 6400 rezultat wyniósł zero, natomiast zarówno w Nikonie jak i Canonie mamy wciąż do dyspozycji dynamikę na poziomie 1.2 EV.
Wyniki dla pozostałych kryteriów obrazu pokazują, że A58 góruje nad 650D mniej więcej do ISO 1600. D3200 z kolei utrzymuje swoją przewagę dla całego zakresu czułości i wszystkich SNR.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 |
![]() |
|||
200 |
![]() |
|||
400 |
![]() |
|||
800 |
![]() |
|||
1600 |
![]() |
|||
3200 |
![]() |
|||
6400 |
![]() |
|||
12800 |
![]() |
|||
16000 |
![]() |
|||
ISO | Granica czerni | |||
100 |
![]() |
|||
200 |
![]() |
|||
400 |
![]() |
|||
800 |
![]() |
|||
1600 |
![]() |
|||
3200 |
![]() |
|||
6400 |
![]() |
|||
12800 |
![]() |
|||
16000 |
![]() |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
![]() |
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
1600 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Efekt wyciągania z cieni przy ISO 100 jest gorszy w Sony niż w Nikonie, bowiem obserwujemy wyższy poziom szumu oraz niższy kontrast. Różnice nieco zacierają się po ustawieniu ISO 1600, jednak na zdjęciu z D7000 wciąż jesteśmy w stanie dostrzec więcej detali scenki.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Należy jednak zwrócić uwagę, że zdjęcia z A58 są odrobinę słabiej naświetlone, w skutek czego pozbawione są obszarów przepalonych, widocznych na wycinkach z D7000.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
1600 ISO | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |