Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sigma DP2 Merrill - test aparatu

17 lipca 2013

5. Jakość obrazu JPEG

DP2M oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • 4704×3136 pix,
  • 3264×2176 pix,
  • 2336×1568 pix
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Aparat udostępnia jedynie proste funkcje sterowania przetwarzaniem kolorów:
  • standardowe,
  • nasycone,
  • neutralne,
  • portret,
  • krajobraz,
  • FOV klasyczny błękit,
  • czarno-biały,
  • sepia.
Niezależnie od dokonanego wyboru mamy możliwość modyfikowania 3 parametrów:
  • kontrastu,
  • nasycenia,
  • ostrości.
Aparat nie oferuje możliwości sterowania poziomem odszumiania.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.


----- R E K L A M A -----

Ostrość
−1
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+1
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG

Analizując powyższe zdjęcia możemy jednoznacznie stwierdzić, że na domyślnym stopniu wyostrzania fotografie wyglądają naturalnie, choć delikatnie widać zakłócenia w postaci efektu halo (czyli obwódki wokół kontrastowych krawędzi). Najniższy poziom daje naturalnie miękkie zdjęcia, a najwyższy – nieprzyjemne już w odbiorze deformacje.

Balans bieli

Sigma DP2M umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • Żarówka,
  • Świetlówka,
  • Lampa błyskowa,
  • Niestandardowy (według wzorca).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 14.2 97.08
Słoneczny dzień Auto 17 101.6
Zacienienie Zacienienie 18.7 96.87
Zacienienie Auto 18.8 97.74
Żarówki Żarówki 35.7 105.3
Żarówki Auto 33.4 105.4
Zachmurzenie Zachmurzenie 17.3 94.9
Zachmurzenie Auto 12.3 90.93
5500K Auto 23.6 99.08

Spory błąd koloru występuje tradycyjnie przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym. Zupełnie inne zachowanie aparatu obserwujemy dla oświetlenia dziennego, zarówno słonecznego, jak i cienia. W obu wypadkach błąd utrzymuje się na rozsądnie niskim poziomie, a użycie dedykowanych ustawień powoduje wierniejsze przetwarzanie informacji o kolorze.

Analizując dane przedstawione w tabeli, widzimy też, że Sigma DP2M ma tendencję do delikatnego niedosycania kolorów. Nie jest ona duża, średnia odchyłka saturacji dla wszystkich pomiarów wynosi −1.2%, co możemy uznać za wartość pomijalną.

Ciekawym porównaniem jest zachowanie opisywanego modelu z bliźniaczą konstrukcją – DP1M. Okazuje się, że algorytmy konwersji koloru zostały najprawdopodobniej przeprojektowane, gdyż w aparacie DP2M obserwujemy inne zachowanie automatyki balansu bieli – szczególnie dobrze jest to zjawisko widoczne przy analizie wzornika kolorów oświetlonego światłem pochodzącym z zachmurzonego nieba.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG.

Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG

Do wartości ISO 400 szum jest niewielki. Musimy mieć świadomość, że oznacza to jedynie mocne odszumianie kanałów zielonego i czerwonego. Zwiększanie czułości ISO do wartości 1600 i wyższych skutkuje szybkim przyrostem szumu, aż do wartości 17% dla ISO 6400. To wręcz gigantyczny wynik i trudno znaleźć odpowiednie słowa do opisania tego zjawiska. Zważywszy na fakt, że DP1M był już przez nas krytykowany za osiągnięcie wyniku o połowę mniejszego, na usta ciśnie się tylko jedno słowo: zgroza!

Aby ukazać, jak wartości wyznaczonego szumu przekładają się na obraz, prócz wykresów prezentujemy tabelkę z fragmentami zdjęć scenki testowej (w skali 1:1) wykonanych przy najniższym stopniu wyostrzania.

Sigma DP2 Merrill - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list czułość oraz odpowiednie modele przetestowanych aparatów, dla których mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Pokazane wycinki obrazują zachowanie widoczne na wykresie powyżej. Do ISO 800 szum właściwie nie występuje na zdjęciach, jednak zwiększanie czułości o jednej stopień powoduje znaczny i niespodziewany jego przyrost. Dobrze, że dzięki swojej drobnoziarnistości nie przeszkadza bardzo w odbiorze fotografii. Pewien problem stanowi obserwowalne zanikanie koloru wraz ze zwiększaniem czułości. Okazuje się, że aparat ma coraz większe problemy, by wiernie oddać kolorystykę. To spora wada, w pewnym sensie dyskwalifikująca go w zastosowaniach wymagających wysokiej czułości ISO.

Najbardziej martwi zachowanie dla czułości ISO 1600 i wyższych. Obraz jest bardzo słabej jakości, szum wysoki i o nieciekawej strukturze. W skrócie: to, co serwuje nam oprogramowanie aparatu, nie nadaje się do większości zastosowań. Porównanie z DP1M zadziwia, gdy weźmiemy pod uwagę, że to te same matryce. Aż trudno uwierzyć, że to normalne zachowanie aparatu.