Sigma DP2 Merrill - test aparatu
6. Jakość plików RAW
Specyfika konstrukcji matrycy Foveon, a także sposobu przetwarzania danych została dokładnie opisana przy okazji testu modelu DP1M. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z tym tekstem dla lepszego rozumienia dalszej części tego rozdziału.
Szumy
Zacznijmy od analizy danych pozyskanych wprost z plików X3F.
Pomiar szumów matrycy wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej prezentujemy uzyskane przez nas wyniki.
W wykresie nie widzimy nic niepokojącego. Jest on w zasadzie zbieżny z tym utworzonym dla plików JPEG z tą różnicą, że dokładnie widać rozbieżności szumu generowanego przez poszczególne warstwy struktury Foveona. Widzimy, że wyniki z testu szumu dla plików JPEG, które nas przeraziły, mają swoje umocowanie w zachowaniu samej matrycy, a dokładniej – sposobu przetwarzania danych z matrycy. Nie przynosi to chluby producentowi – w zasadzie można zadać pytanie, po co udostępnił czułość ISO 800 i wyższą.
Trudno też tak wysokie wyniki porównywać z innymi aparatami, gdy już konfrontacja z bliźniaczym modelem DP1M jest dla testowanego modelu miażdżąca. Musimy przyznać, że pomiar wykonaliśmy kilka razy by się upewnić, że nie ma mowy o jakimkolwiek błędzie w procedurze. I za każdym razem przecieraliśmy oczy ze zdumienia.
Aby ukazać, jak wartości wyznaczonego szumu przekładają się na obraz, prócz wykresów prezentujemy tabelkę z fragmentami zdjęć (w skali 1:1) pól nr 3 oraz nr 11 tablicy Kodak Q-14. W pierwszej tabelce znajdują się fotografie w formacie JPEG, w drugiej natomiast – w formacie RAW.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list czułość oraz odpowiednie modele przetestowanych aparatów, dla których mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
W wypadku plików RAW sytuacja wygląda zupełnie odmiennie od próbek formatu JPEG. Aż do ISO 1600 obraz generowany przez Sigma Photo Pro wydaje się dobrej jakości. ISO 3200 jest już zaszumione, a najwyższa czułość naznaczona jest sporą dawką przeszkadzającego silnego szumu oraz nieciekawych przebarwień. Przy niskich nastawach struktura szumu nie zmienia się wraz ze wzrostem czułości – jest ona drobnoziarnista i wygląda podobnie, niezależnie od tego jakie ISO jest wybrane, dzięki czemu nie cierpi na tym szczegółowość zdjęć. Należy zwrócić jednak uwagę na degradację elastyczności w obróbce. Najlepszym podsumowaniem będzie stwierdzenie, że JPEG w aparacie jest absolutnie niedopracowaną funkcją.
Zakres tonalny
Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach X3F, analizując wprost dane z przetworników ADC.
Mamy w pamięci wzrost szumu wraz ze wzrostem czułości już od najmniejszych wartości, więc nie powinien nas dziwić powyższy wykres. Doskonałą jakość obrazu de facto uzyskamy jedynie dla 2 najniższych czułości – dalej będzie ona sukcesywnie degradowana aż do poziomu niewiele ponad 32 odcieni.
Dynamika tonalna
Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach X3F, analizując wprost dane z przetworników ADC.
Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.
Podobnie jak w modelu DP1M, w granicach błędu charakterystyki możemy uznać za liniowe, o wartościach proporcjonalnie zmniejszających się wraz z każdym zwiększeniem czułości ISO. Dla najlepszej jakości obrazu matryca notuje wynik 6.6 EV – to o ponad 1/2 EV gorszy rezultat! Inaczej zatem niż DP1M – DP2M plasuje się w średniej klasie. Trudno w tym wypadku mówić o doskonałej jakości obrazu, którą daje matryca Foveona. Gdy zdecydujemy się na najniższą jakość, do dyspozycji mamy niecałe 11 EV, co nie wydaje się wartością zbyt dużą, ale zważając na 12-bitowe przetwarzania danych, musimy uznać ten wynik za wysoki.
Aby zobrazować praktyczny aspekt dynamiki tonalnej, jaki oferuje aparat, wykonaliśmy zdjęcia scenki testowej z czasem 30 s i 2 s przy czułości odpowiednio ISO 100 i ISO 1600. Fotografie zostały zrobione w formacie RAW i skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Sigma Photo Pro na domyślnych ustawieniach (wyłączone wszystkie opcje poprawiające jakość obrazu).
Prąd ciemny i szum termiczny (darki)
Niestety, aparat DP2M wymusza odejmowanie ciemnej klatki dla długich ekspozycji. Z uwagi na specyfikę pracy matrycy pozyskane w tym teście wyniki traktować należy jedynie jako ciekawostkę.
Przy tworzeniu histogramów oś pozioma pokazuje zakres wartości od 0 do 64. Maksymalna wartość na osi pionowej wynosi 100 tysięcy zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 |
Spójrzmy na analizę statystyczną przedstawionych powyżej darków.
Czułość | Kanał R | Kanał G | Kanał B | |||
Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | |
100 | 31 | 5.46 | 31 | 6.36 | 31 | 7.36 |
200 | 31 | 5.27 | 31 | 6.05 | 31 | 7.4 |
400 | 31 | 5.5 | 31 | 6.22 | 31 | 7.73 |
800 | 31 | 5.56 | 31 | 6.38 | 31 | 7.74 |
1600 | 31 | 5.51 | 31 | 6.91 | 31 | 8.13 |
3200 | 31 | 5.6 | 31 | 6.68 | 31 | 8.32 |
6400 | 31 | 5.91 | 31 | 6.81 | 31 | 7.87 |
Widzimy wyraźnie, że do sygnału dodawana jest składowa stała o wartości 32. To ukłon w kierunku programistów pragnących użyć specjalizowanych algorytmów do analizy struktury szumu. Wszystkie histogramy wyglądają podobnie, co wynika ze sposobu, w jaki pracuje matryca wykonana w technologii Foveon X3.
Szum termiczny w plikach JPEG
Na koniec tego rozdziału, dla porządku prezentujemy jeszcze darki dla formatu JPG zapisanego przez aparat razem z plikami RAW użytymi w wyżej zaprezentowanej analizie.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 |
Czułość | Kanał R | Kanał G | Kanał B | |||
Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | |
100 | 0 | 0.72 | 0 | 0.72 | 0 | 0.72 |
200 | 1 | 1.77 | 1 | 1.77 | 1 | 1.77 |
400 | 3 | 2.7 | 3 | 2.7 | 3 | 2.7 |
800 | 6 | 5.18 | 6 | 5.17 | 6 | 5.16 |
1600 | 13 | 9.51 | 13 | 9.53 | 12 | 9.51 |
3200 | 21 | 15.76 | 15 | 15.66 | 17 | 15.73 |
6400 | 36 | 24.81 | 24 | 24.79 | 27 | 24.59 |