Panasonic Lumix DMC-G6 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.77 | 107.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.74 | 107.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.52 | 110.5 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.97 | 108.8 |
3000K | Auto | 20 | 125.3 |
3000K | Żarówki | 7.48 | 97.11 |
3000K | 3000K | 7.68 | 96.37 |
5500K | Auto | 7.68 | 119.5 |
5500K | 5500K | 7.81 | 116.1 |
Lampa błyskowa | Auto | 8.41 | 97.54 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 8.02 | 99.74 |
Błędy kolorów jakie zarejestrowaliśmy w przypadku Lumixa G6 do wybitnych nie należą. Największe odstępstwa od normy (z wyjątkiem sytuacji opisanej poniżej) występują przy oświetleniu tablicy X-Rite lampą błyskową. Generalnie nastawy dedykowane dawały porównywalny błąd co użycie automatycznego balansu bieli. Światło żarowe stanowiło problem dla automatyki G6, bowiem dla tego typu światła obserwujemy zarówno spory błąd dC, jak i wysokie nasycenie barw. Inne pomiary w świetle żarowym oraz błyskowym pokazują, że mamy do czynienia z niedosyceniem barw, natomiast w pozostałych przypadkach z przesyceniem. To sprawia, że nie jesteśmy w stanie określić ogólnej tendencji zachowania Lumiksa odnośnie parametru S.