Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-G6 - test aparatu

11 października 2013
Maciej Latałło Komentarze: 58

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Wyniki, które otrzymaliśmy dla Panasonika G6, prezentujemy na poniższym wykresie.

Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny


----- R E K L A M A -----

W teście G6 obserwujemy podobne zachowanie tego bezlusterkowca, co modelu GF6. Wyniki zakresu tonalnego delikatnie rzecz ujmując do wysokich nie należą. Maksymalna wartość zakresu dla najwyższej jakości zdjęć i natywnej czułości wyniosła ledwie 5 EV. Modele Sony (NEX-5R) i Olympusa (E-PL5) mogą pochwalić się zauważalnie lepszymi rezultatami – w ich przypadku zarejestrowaliśmy odpowiednio 6.8 i 6.5 EV. Warto jednak przypomnieć, że wartości te dotyczą ISO 100 w przypadku Sony i ISO 200 dla Olympusa. Znaczny poziom szumu na wysokich czułościach powoduje, że np. dla SNR=10 i ISO 6400 rezultat dla G6 wyniósł zero, natomiast w NEX-ie mamy do dyspozycji dynamikę na poziomie 1.4 EV, a w PEN-ie – nawet 2.2 EV. Gdy przyjrzymy się także wynikom dla pozostałych SNR, ogólny wniosek może być tylko jeden – osiągi matrycy G6 w tej kategorii przedstawiają się naprawdę słabo.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
160 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
25600 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
160 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
25600 Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 160 i przysłonie f/20 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Dodatkowo, scenkę sfotografowaliśmy aparatem Olympus E-P5 wykorzystując czułość ISO 100 i przysłonę f/16. Czasy otwarcia migawki wynosiły odpowiednio 30 s dla niższych i 2 s dla wyższej czułości. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.

Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
E-P5
Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
160 ISO
G6
Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
1600 ISO
G6
Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
E-P5
Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny

Prezentowane powyżej wycinki mówią same za siebie. Szum na obrazach z Panasonika jest o wiele bardziej intensywny niż w Olympusie. Zdjęcia wykonane za pomocą Lumiksa na czułościach ISO 160 i 1600 w zasadzie niewiele się od siebie różnią. Rozczarowująca jest także duża ilość zakłóceń na fotografiach nie poddanych jeszcze obróbce.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobny efekt w przypadku obydwu porównywanych aparatów. Ilość odzyskanych szczegółów jest minimalna i trudno wskazać faworyta w tym przypadku. Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że obraz z PEN-a przy ISO 100 jest znacznie jaśniejszy. Aparat ten ma najwyraźniej zupełnie inaczej skalibrowaną tą wartość czułości, gdyż zachowaliśmy równoważne parametry ekspozycji.

100 ISO
0 EV
−4 EV
E-P5
Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
160 ISO
G6
Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
1600 ISO
G6
Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny
E-P5
Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-G6 - Zakres tonalny