Panasonic Lumix DMC-G6 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Ustawienia | Rozmiar obrazu |
Proporcje obrazu 4:3 | |
L (16M) | 4608×3456 |
M (8M) | 3264×2448 |
S (4M) | 2336×1752 |
Proporcje obrazu 3:2 | |
L (14M) | 4608×3072 |
M (7M) | 3264×2176 |
S (3,5M) | 2336×1560 |
Proporcje obrazu 16:9 | |
L (12M) | 4608×2592 |
M (6M) | 3264×1840 |
S (2M) | 1920×1080 |
Proporcje obrazu 1:1 | |
L (12M) | 3456×3456 |
M (6M) | 2448×2448 |
S (3M) | 1744×1744 |
Regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- Krajobraz,
- Portret.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-PL5 oraz Sony NEX-5R. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Biorąc pod uwagę bazową czułość, G6 w niczym nie ustępuje konkurentom. Obraz z Lumiksa charakteryzuje się nieco mniejszą ostrością niż ten z Olympusa, a jest to spowodowane mniejszym wyostrzaniem niż w PEN-ie. W zasadzie do ISO 1600 testowany bezlusterkowiec generuje zdjęcia o podobnej jakości co pozostałe aparaty z powyższego zestawienia. Na wyższych czułościach G6 wypada niestety najsłabiej. O ile przy ISO 3200 jakość obrazu w E-PL5 i NEX-5R jest całkiem dobra, to w przypadku Lumiksa, zdjęcia nie wyglądają zbyt zachęcająco z uwagi na sporą degradację detali.
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −5, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +5. Warto zwrócić uwagę, że przy ustawieniu tego parametru na minimalnym poziomie wyostrzanie obrazu jest małe, choć obecne (co udowodniliśmy w rozdziale poświęconym rozdzielczości). Dla użytkowników korzystających jedynie z plików JPEG, rozsądnie będzie używać wyostrzania na poziomie 0.
Panasonic G6, ISO 160 | |||
|
|||
|
|||
|
Kreatywne sterowanie – filtry efektowe
Podobnie jak w modelu GF6, na kole nastaw G6 znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. W testowanym aparacie do wyboru mamy 19 opcji:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
Tryb ten jest automatyczny. Nie można ustawić w nim konkretnej czułości, jednak istnieje możliwość użycia kompensacji ekspozycji.
Efekt działania poszczególnych schematów kolorystycznych przedstawiamy poniżej.
Zdjęcia HDR i Inteligentna dynamika
Panasonic G6 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR i Inteligentra dynamika. Pierwsza z nich bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (±1, ±2, ±3 EV oraz auto), podczas gdy druga (3 stopnie intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.
Zdjęcie standardowe |
Inteligentna dynamika (poziom niski) |
Inteligentna dynamika (poziom normalny) |
Inteligentna dynamika (poziom wysoki) |
Inteligentna dynamika (auto) |
HDR 1 EV |
HDR 2 EV |
HDR 3 EV |
HDR Auto |
Zdjęcia panoramiczne
Lumix G6 posiada tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół a także zastosować jeden z piętnastu filtrów efektowych. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Gdy wykonanie całkowitej panoramy okazuje się niemożliwe, aparat nie tworzy pliku z ciemnym obszarem, a odpowiednio obcina kadr. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- Pionowa – 8176×2560 pikseli,
- Pozioma – 8176×1920 pikseli.
Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.
|
|
|
|
|
Zdjęcia wynikowe są w większości przypadków prawidłowo złożone i nie obserwujemy błędów, które występowały w GF6.