Canon EOS 70D - test aparatu
5. Balans bieli
Canon 70D oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
- Auto (3000–7000K),
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej (6000K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Do dyspozycji mamy zatem identyczny zbiór nastaw jak w poprzednim modelu. Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 d A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB w zakresie od −3 do +3 w stosunku do położenia zerowego, z krokiem jednostkowym.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.08 | 102.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.28 | 101.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.4 | 101.5 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.64 | 100.6 |
3000K | Auto | 19.8 | 125.8 |
3000K | Żarówki | 6.77 | 96.99 |
3000K | 3000K | 7.00 | 94.64 |
5500K | Auto | 3.78 | 108.1 |
5500K | 5500K | 8.94 | 115 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.24 | 91.26 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.42 | 93.1 |
W większości sytuacji EOS 70D nie ma problemów z prawidłowym odwzorowaniem kolorów. W typowych warunkach oświetleniowych, jak słoneczny lub pochmurny dzień czy przy świetle lampy błyskowej, automatyczny balans bieli daje błędy koloru na niskim poziomie i nawet nieco niższym niż przy ustawieniach dedykowanych. Mały błąd zanotowaliśmy również dla automatycznego balansu bieli przy świetle lamp o temperaturze 5500K. Tradycyjnie w świetle żarowym zdjęcia mają wyraźnie ciepłe zabarwienie, co przekłada się wysoki błąd koloru. Dla bardziej naturalnego odwzorowania kolorów warto w takiej sytuacji użyć dedykowanego balansu bieli lub ustawić odpowiednią temperaturę barwową. Jeżeli chodzi o nasycenie koloru, również nie obserwujemy szczególnych problemów. Odchyłki od 100% w większości przypadków są bowiem na niewielkim poziomie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.